• Anonym (Låst)

Bolån med betalningsanmärkning?

Går det?

Bor just nu i en alldeles för dyr lägenhet som jag måste lämna. Det går inte längre att hyran tar 60% av min inkomst efter senaste hyreshöjningen :(

Kollade på gamla billiga hus utanför stan o enligt mäklarens kalkyl så skulle det kosta en fjärdedel av vad jag nu har i hyra.

Jag skulle ha råd att köpa mat som jag vill ha vilket inte går just nu men kan man få lån med betalningsanmärkning? Antar att det blir svårt, så hopplöst

• Svar på tråden Bolån med betalningsanmärkning?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Låst) skrev 2025-03-31 10:47:52 följande:

Går det?

Bor just nu i en alldeles för dyr lägenhet som jag måste lämna. Det går inte längre att hyran tar 60% av min inkomst efter senaste hyreshöjningen :(

Kollade på gamla billiga hus utanför stan o enligt mäklarens kalkyl så skulle det kosta en fjärdedel av vad jag nu har i hyra.

Jag skulle ha råd att köpa mat som jag vill ha vilket inte går just nu men kan man få lån med betalningsanmärkning? Antar att det blir svårt, så hopplöst

Ja, det går antagligen inte. Sedan ska du inte tro på mäklarnas kalkyler. Där ingår inte underhåll och liknande. Och är huset billigt, ja då finns det underhåll och troligtvis även renoveringsbehov. 
    Om du ska flytta till ett gammalt, billigt hus måste du har en rejäl buffert samt pengar till handpenning. Så även utan betalningsanmärkning kan det bli svårt.
  • Ekonomifokus

Om du har betalningsanmärkningar kan du få bolån men du kommer sannolikt att behöva låna hos banker med högre ränta, exempelvis Bluestep eller Marginalen.

Det finns dock vanliga banker som inte säger blankt nej till anmärkningar, SBAB är ett sådant exempel.

Testa att ansöka om bolån hos SBAB eller någon annan bank som accepterar anmärkningar. Då får du svar på om du kan beviljas bolån eller inte.

Här finns en lista med vilka banker som accepterar betalningsanmärkningar:

www.ekonomifokus.se/bostad/lan/bolan-med-betalningsanmarkning

• Anonym (Inte möjligt)

Du har tyvärr satt dig själv i en rävsax pga av betalningsanmärkningar/märkningen. Du kan inte ens byta till annan hyreslägenhet. Man får inte ha några skulder överhuvudtaget. Om man ska hyra. Så då kan du tänka dig bostadslån.

Antingen får du hitta nytt arbete som betalar bättre, eller jobba extra. Eller helt enkelt acceptera den situation du befinner dig i och fortsätta äta billigare mat.

• Anonym (Inte möjligt)
    Ekonomifokus skrev 2025-03-31 11:20:28 följande:

Om du har betalningsanmärkningar kan du få bolån men du kommer sannolikt att behöva låna hos banker med högre ränta, exempelvis Bluestep eller Marginalen.

Det finns dock vanliga banker som inte säger blankt nej till anmärkningar, SBAB är ett sådant exempel.

Testa att ansöka om bolån hos SBAB eller någon annan bank som accepterar anmärkningar. Då får du svar på om du kan beviljas bolån eller inte.

Här finns en lista med vilka banker som accepterar betalningsanmärkningar:

www.ekonomifokus.se/bostad/lan/bolan-med-betalningsanmarkning

Är nog svårt även där, skulle inte rekomendera höga räntor. Det är ett stort problem i Sverige. Att vi är så fruktansvärt belånade. Dessa människor får skylla sig själva. Man måste inte bo i bostadsrätt eller villa. Alla jagar en status, som många faktiskt inte har råd med.
  • Anonym (Låst)

Hade inte tänkt nåt flaschigt hus för att höja min status, sånt struntar jag blankt i, vill bara komma ner i kostnad o ha ett drägligt liv i nån liten stuga el fritidshus med vinterstandard. Såg en tjej på youtube som gjorde så o köpte ett hus för 300.000 på landet. Det skulle bli en fjärdedel av min hyra jag har nu inkl renoveringskostnader som jag vet att det skulle innebära

• mammaåten
    Anonym (Låst) skrev 2025-03-31 16:54:48 följande:

Hade inte tänkt nåt flaschigt hus för att höja min status, sånt struntar jag blankt i, vill bara komma ner i kostnad o ha ett drägligt liv i nån liten stuga el fritidshus med vinterstandard. Såg en tjej på youtube som gjorde så o köpte ett hus för 300.000 på landet. Det skulle bli en fjärdedel av min hyra jag har nu inkl renoveringskostnader som jag vet att det skulle innebära

Jag tycker att du ska försöka! Börja med att boka in ett möte med din befintliga bank och fråga vilka möjligheter som finns. 

Svaret kan säkert variera beroende på vad anmärkningen består i, vilken summa och när den uppkom. 

• Anonym (Bil)

Tänk på att om du bor på landet så behöver du plötsligt åka bil överallt. Det kostar en hel del i dagens läge. 

• Anonym (MB)
    Anonym (Inte möjligt) skrev 2025-03-31 11:23:37 följande:
    Är nog svårt även där, skulle inte rekomendera höga räntor. Det är ett stort problem i Sverige. Att vi är så fruktansvärt belånade. Dessa människor får skylla sig själva. Man måste inte bo i bostadsrätt eller villa. Alla jagar en status, som många faktiskt inte har råd med.
    Du glömmer den lilla detaljen att det är omöjligt att få hyresrätt i många större städer. Då har man inget annat val än att köpa eller bo i andra hand. 

Mitt tips till TS är att skaffa ett extrajobb! Det är i princip den enda lösningen - öka inkomsten. Ta in en inneboende och jobba på helgerna så får du in pengar. 
  • MsM84
    Anonym (Låst) skrev 2025-03-31 16:54:48 följande:

Ska du köpa något måste du ha kontantinsats, även om huset bara skulle kosta 300 tkr är 15% 45 tkr + lagfart. Sen måste du sannolikt ha bil och lägga en hel del kostnader på bilen om du ska bo där det är så pass billigt.
  • Anonym (Låst)

Har kollat alla banker nu o det går inte när man har skulder hos kronofogden, även om man skulle få 5000 kr mindre boendekostnad och iom detta kunna börja betala av sina skulder. Så jäkla omvänt :(
    så nu får jag sitta kvar i min överdyra lägenhet och aldrig ha råd att komma loss härifrån :o

• Anonym (Kronofogdekundens fru)

Jag beklagar!

Har du så mycket skulder så att det går att få skuldsanering?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Låst) skrev 2025-04-10 14:50:56 följande:

Har kollat alla banker nu o det går inte när man har skulder hos kronofogden, även om man skulle få 5000 kr mindre boendekostnad och iom detta kunna börja betala av sina skulder. Så jäkla omvänt :(
    så nu får jag sitta kvar i min överdyra lägenhet och aldrig ha råd att komma loss härifrån :o

Ja, allt i livet har konsekvenser.

Själv hade jag inte lånat ut pengar till någon som har skulder, risken är för stor. 
  • Anonym (Hus ägare.)
    Anonym (Låst) skrev 2025-03-31 10:47:52 följande:

Går det?

Lån med betalningsanmärkning kan du nog glömma. Förmodar att du har en buffert eftersom du vill köpa hus? Vad ligger hyran på lgh? 
    15% kontant samt lagfart kostnad och ev pantbrevskostnad tillkommer också men det visste du väl om? 
Svar på tråden Bolån med betalningsanmärkning?