Panik över mina knän och rygg
Mina knän krasar och låter. Haft besvär med detta sedan jag var 20 år.
Nu, 12 år senare så har jag även börjat få ont i dem. Jag kan inte springa. Går jag o trappor känns det obehagligt, ibland hör det ont. Ibland när jag går så gör det ont.. Cyklar jag så kan det också göra ont. Sjukgymnasten förklarar det som att mina knän inte gängar rätt alltid, att det är därför jag får ont.
Han säger att det är för tidigt att operera dem än så länge. Har fått övningar som jag ska göra men även dessa gör ont så jag fick avvakta med dem. På allt så är min rygg skit också. Haft besvär med ryggskott ryggskott sedan jag var 22. Sedan 2 år tillbaka fått ont / stelhetskänsla konstant. Nu sedan 1 mån tillbaka väldigt ont med ischias. Har svårt att ligga plant på rygg. Vända mig om. Böja mig vill jag knappt för då krasar knäna och gör ont.
Känner mig totalt livrädd. Hur ska detta bli senare!? Om jag redan har sådana besvär. Kommer jag någonsin kunna bli bra igen? jag vill kunna springa och inte ha ont.
Om jag blir tvungen att operera i framtiden, hur ska man våga det? Tänk om det blir något fel? Tänk om det blir sämre?
Jag är så ledsen. 32 år och smal, lång tjej. Har inte gjort nånting för att dra fram det här, möjligtvis varit relativt inaktiv pga tidigare psykisk ohälsa. Aldrig spelat sporter och aldrig skadat rygg/knän.
Allt känns hopplöst och jag är rädd. Som sagt om det är såhär nu, hur ska det bli sen då? någon annan som också haft besvär med knän/rygg så tidigt?