• Anonym (Trio)

Arbete under föräldraledighet

Hej!
    finns det regler kring arbete under föräldraledighet? 
    min sambo har fast anställning, men har fått ett annat jobberbjudande som är en projektanställning som han kan Jobba hemifrån. 
    jag kommer att ta ut föräldrapenning och vara ledig 100% och som jag förstår så får båda vara lediga upp till 18 månader samtidigt men bara en får ta ut föräldrapenning - vilket skulle vara jag.
    min fråga är då vad min sambo borde göra.
    kan han ta föräldraledigt (utan FP) rent formellt för att behålla sin anställning, och sen ta denna frilans projektanställning, eller borde han helt enkelt säga upp sig från sitt nuvarande jobb? 

i och med att han inte tar ut FP - löper han några risker med att jobba på annat ställe? 

• Svar på tråden Arbete under föräldraledighet
  • Anonym (G)

Det finns en lojalitetsplikt i de flesta anställninga. Ska han jobba i projektanställningen måste han få ok från sin arbetsgivare där han har sin fasta anställning. Oavsett om han blandar in föräldraledigjet eller inte. Eller mannar du att han redan har ok?

• Anonym (Trio)

Han har inte  nämnt det för arbetsgivaren ännu då vi inte vet vilken väg som är bäst att gå. 
    Vad är det värsta s om kan hända tro om han nämner nya jobbet?

• Anonym (G)

Han har inte rätt att vara föräldraledig och jobba hos annan arbetsgivare under tiden. Ni ska istället fundera på vad som kan hända om han blir påkommen, han kan bli uppsagd i värsta fall. Han kan fråga om han kan få vara tjänstledig.

• BuoBä

En före detta kollega gjorde just det. Tog föräldraledigt från sitt jobb, och jobbade sedan på ett annat ställe utan att berätta/få det godkänt först. Han var däremot korkad nog att skriva om det på internet. Han fick sparken. Det andra företaget blev inte heller så glada över att han inte hade varit ärlig, men jag tror han fick jobba kvar där. 

De allra flesta arbetsgivare har i sina avtal att de måste godkänna sidoverksamhet. I det här fallet låter det mer som att din man borde söka om tjänstledighet för att prova ett annat jobb. Vissa arbetsgivare tillåter det, andra inte. Vid föräldraledighet, oavsett om man tar ut ersättning från Försäkringskassan eller inte, så ska man ta hand om barnet. 

• Anonym (Ellen)

Det finns lojalitetsplikt och det finns regler om bisyssla som är väldigt strikta i vissa avtal. 
    Och att arbeta med annat under förespeglingen att man är föräldraledig?
    Jag skulle inte gå den vägen....

Svar på tråden Arbete under föräldraledighet