• Anonym (SPACE!)

Blir galen på alla dessa små duscharna!

Varför ska det oftast vara 1 kvm stora duschar överallt?

Antingen med duschväggar eller med draperi. 
    Duschväggarna slår man i med armbågarna, tappar man något så måste man öppna upp dörren för att kunna böja sig ner och plocka upp det. Likaså så rasar ju allt som hänger där inne. Man får ju för fasen inte plats!

Och dessa jäkla duschdraperier.. de sugs inåt och fastnar på ens hud och man måste ha en jäkla boxningsmatch med dom i princip för att de ska lämna en ifred i högst 10 sekunder.

Då är jag heller inte varken stor eller liten. Utan medel kanske.

De senaste 2 badrummen jag har har nu har varit fria från sånt här jäkla skit. 
    Har varit fantastiskt skönt! Sedan ha en bra golvskrapa på det och det torkar upp ganska så fort på golvet faktiskt så man blir lite förvånad ibland själv nästan. 

Nu ska jag flytta och där är det ett badkar. Vill inte ha det och frågade om det. Då sa man att man kan fixa med en duschkabin eller draperi. Suck! 

Vad är det för jäkla påhitt egentligen? Kan förstå om man som vissa tydligen bara måste ha tvättkorgen precis vid duschen. Men va fasen! Dedet verkar vara en medvetet jäkla påhitt med duschväggar / draperi enbart för att jävlas bland vanliga hyresrätter! 

• Svar på tråden Blir galen på alla dessa små duscharna!
  • Anonym (SPACE!)
    Anonym (SPACE!) skrev 2025-03-30 08:09:38 följande:

Duschväggarna slår man i med armbågarna, tappar man något så måste man öppna upp dörren för att kunna böja sig ner och plocka upp det. Likaså så rasar ju allt som hänger där inne. Man får ju för fasen inte plats!

Och dessa jäkla duschdraperier.. de sugs inåt och fastnar på ens hud och man måste ha en jäkla boxningsmatch med dom i princip för att de ska lämna en ifred i högst 10 sekunder.

Har varit fantastiskt skönt! Sedan ha en bra golvskrapa på det och det torkar upp ganska så fort på golvet faktiskt så man blir lite förvånad ibland själv nästan. 

Nu ska jag flytta och där är det ett badkar. Vill inte ha det och frågade om det. Då sa man att man kan fixa med en duschkabin eller draperi. Suck! 

Vad är det för jäkla påhitt egentligen? Kan förstå om man som vissa tydligen bara måste ha tvättkorgen precis vid duschen. Men va fasen! Dedet verkar vara en medvetet jäkla påhitt med duschväggar / draperi enbart för att jävlas bland vanliga hyresrätter! 

Ja, det finns tyngder till duschdraperier. Men orka hålla på med sånt! Och ja, man kan böja sig ner med bara knäna, men man råkar man då stöta i med arslet så flyger man ju framåt och riskerar slå hål på dusch väggarna. 

Visst det fins större duschkabiner. Men oftast enbart bara i privat ägda hus samt på spa osv. 

Det funkar jättebra med en skrapa och en egen handduk till golvet.

Bara sluta upp med sådana här otroligt onödiga påhitt! Menar, badrummen är gjorda för att klara vatten och fukt, både bland väggar, golv och tak! Så vad är då hela grejen med att behöva stänga in sig på en trång liten jäkla yta helt i onödan??
  • Anonym (SPACE!)

Ja, jag ser mina stavfel samt felaktiga meningsuppbyggnader.
    Nej, jag har inga diagnoser, typ. Inget som är aktuellt inom detta område iallafall.

• Anonym (Lilla My)

Jag tycker det är superskönt med ett badkar!
    När vi flyttade till vår nuvarande bostad hade dem tagit bort badkaret och bad dem att ställa tillbaka den då det är så skönt att kunna bada ibland samt att det är så skönt att sitta och duscha när man är trött.
    Det är lätt städat också, vi kan ha torkställing ovanför som verkligen är så praktiskt om man tvättar hemma eller bara vill hänga upp badlakanen på tork efter duschen.
    Duschdraperi är också praktiskt och snyggt när man har badkar, man kan bla ställa tvättkorgen i badkaret utan att den syns eller står i vägen.

Ser bara positivt med ett badkar!  

• Anonym (Polly)
    Anonym (Lilla My) skrev 2025-03-30 08:35:45 följande:

Jag tycker det är superskönt med ett badkar!
    När vi flyttade till vår nuvarande bostad hade dem tagit bort badkaret och bad dem att ställa tillbaka den då det är så skönt att kunna bada ibland samt att det är så skönt att sitta och duscha när man är trött.
    Det är lätt städat också, vi kan ha torkställing ovanför som verkligen är så praktiskt om man tvättar hemma eller bara vill hänga upp badlakanen på tork efter duschen.
    Duschdraperi är också praktiskt och snyggt när man har badkar, man kan bla ställa tvättkorgen i badkaret utan att den syns eller står i vägen.

Ser bara positivt med ett badkar!  

Vi är också en badkarsfamilj. Genom att lägga draperiet på utsidan av badkaret slipper man det där att det drar sig inåt.  Jag sitter också gärna ner och duschar. 
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Polly) skrev 2025-03-30 08:54:42 följande:
    Vi är också en badkarsfamilj. Genom att lägga draperiet på utsidan av badkaret slipper man det där att det drar sig inåt.  Jag sitter också gärna ner och duschar. 
    Ja exakt, duschdraperiet ska hänga utanför 😊
  • Anonym (Anne)

Om du tycker att det funkar bra utan draperi så kan du ju helt enkelt köra utan. Det brukar gå att lossa draperistången också, om man vill det, och bara ha fästena kvar på väggen.

• Anonym (Badkar)

På tal om badkar och duschdraperi. Utomlands har de ofta dubbla duschdraperier så att det är
    draperi både innanför o h utanför badkaret. Tycker det verkar så mart men har inte sett sådana draperier här? Det är alltså ett duschdraperi som har dubbelt tyg.

När det gäller storlek på duschar. Det Räcker bra för mig men om min man o jag vill duscha tillsammans blir det trångt i en sådan vanlig liten dusch.

• Anonym (SPACE!)

Gillar inte att bada. Jag gillar att duscha.

En annan nackdel är att man riskerar att somna i badkar och kan då drunkna. Gillade att bada som liten, men det var för att man tränade på att hålla andan. 

Nej, idag som vuxen jag gillar mer att stå som under ett vattenfall och ha ett duschhandtag som man kan röra omkring med.

Har man även lite större hundar som inte gillar att duscha så är ett badkar rent ut sagt livsfarligt, då de kan riskera att göra sig illa rejält om de hoppar ur badkaret och dessutom ner på det hala golvet. Bättre med en dusch.

Men jag vill ha öppet. Brukar duscha hos en annan person med glasdörrar. Går inte att ha någonting inne i duschen som flaskor då. man slår i den lilla hyllan som får plats och flaskor flyger överallt.

En annan grej är ju även det trånga utrymmet vid sidan om toan. Så när man ska ta papper så dunkar man i armbågen när man gör lilla rörelsen bakåt med armen. Harfaktiskt slagit i armbågen så ofta att den är deformerad. Det var ett ex som kände igenom min kropp en gång och blev helt pff över at min armbåge var så deformerad. Ja föddes inte med en deformerad armbåge utan det är för alla gånger som man har slagit i den. 

Tycker det vore bättre att ha som en standard att ha så öppet och rent som möjligt bland hyresrätter. Så kan man kanske göra olika tillval om man så vill. Det är även lättare att hålla rent dusch avloppet med utan att behöva krångla under badkaret.

Ja, dusch draperiet är ju enkelt att ta bort. Berättade bara om min erfarenhet av duschdraperi.

• Aniiee

Jag tror inte vår dusch (draperi) ens är 1x1 meter. Snarare 80x80cm. Och så har vi en sån där "lille vite". Utrymmet stör mig faktiskt mindre än duschmunstycket. Och så har vi absolut noll i vattentryck. Förmodligen en blandning mellan att bo högt i huset och snål värd när det kommer till vattenåtgång. Ska köpa nytt munstycke endera dagen, när jag kommer ihåg.

Man behöver inge speciella vikter för att hålla draperiet på plats. Räcker med några magneter som tynger ner. Att sätta på duschen ett par minuter med draperiet halvdraget innan man kliver in hjälper också, men är väl inte så populärt för folk tror tydligen att det räcker att duscha i två minuter....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Polly)
    Anonym (SPACE!) skrev 2025-03-30 16:28:32 följande:

Gillar inte att bada. Jag gillar att duscha.

En annan nackdel är att man riskerar att somna i badkar och kan då drunkna. Gillade att bada som liten, men det var för att man tränade på att hålla andan. 

Nej, idag som vuxen jag gillar mer att stå som under ett vattenfall och ha ett duschhandtag som man kan röra omkring med.

Har man även lite större hundar som inte gillar att duscha så är ett badkar rent ut sagt livsfarligt, då de kan riskera att göra sig illa rejält om de hoppar ur badkaret och dessutom ner på det hala golvet. Bättre med en dusch.

Men jag vill ha öppet. Brukar duscha hos en annan person med glasdörrar. Går inte att ha någonting inne i duschen som flaskor då. man slår i den lilla hyllan som får plats och flaskor flyger överallt.

En annan grej är ju även det trånga utrymmet vid sidan om toan. Så när man ska ta papper så dunkar man i armbågen när man gör lilla rörelsen bakåt med armen. Harfaktiskt slagit i armbågen så ofta att den är deformerad. Det var ett ex som kände igenom min kropp en gång och blev helt pff över at min armbåge var så deformerad. Ja föddes inte med en deformerad armbåge utan det är för alla gånger som man har slagit i den. 

Tycker det vore bättre att ha som en standard att ha så öppet och rent som möjligt bland hyresrätter. Så kan man kanske göra olika tillval om man så vill. Det är även lättare att hålla rent dusch avloppet med utan att behöva krångla under badkaret.

Ja, dusch draperiet är ju enkelt att ta bort. Berättade bara om min erfarenhet av duschdraperi.

Det låter som att du har svårt att liksom minnas i kroppen vilka rörelser som är möjliga. Ofta lär man sig hur man kan röra sig på platser man ofta är på. Om man stött i armbågen ett par gånger så lär man sig ofta att göra rörelsen annorlunda för att undvika det. 

Har du lätt att lära dig nya rörelsemönster, tex att lära dig en dans eller ny sport eller sånt? 

Man kan ju ha svårigheter att veta var ens kroppsdelar befinner sig och det går att träna på. Enklast kanske genom tex dans eller gymnastik. Gärna framför spegel. Sjukgymnast och neurolog kan säkert hjälpa till. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (SPACE!) skrev 2025-03-30 08:09:38 följande:

Hmm, jag får plats alldeles utmärkt i min dusch som är ca 1 kvm. Inte heller drar jag ner saker som är i duschen, eller måste öppna dörren för att plocka upp något på golvet. Ett duschdraperi i mer tygigt tyg sugs inte in sådär som du beskriver. 

Är du väldigt stor som inte får rum i en sån dusch? Fattar inte alls faktiskt. Jag är normalviktig. 

Anledningen att man har såna är väl att de flesta verkar rymmas i en 1 kvm dusch, så om vi inte går mot USA-storlek på folk så kommer det nog att räcka för de flesta.

Dessutom tycker jag att det är mer jobbigt att ha vatten över hela golvet när man duschat, så hellre lite trängre och torra golv för min del. 
  • Anonym (xxx)

Mätte precis min dusch. 80 cm bred, 1,15 lång. Använder inte draperi, fast det finns en stång för det. Använder stången när jag torkar kläder som hänger på galge. 

Inga problem att få plats, har en hylla som sitter på ledningarna (där duschslangen också finns) där det får plats några flaskor, ryggborste mm. 

• Anonym (G)

Där jag bort nu är duschen i ett hörn med bara en duschvägg. det ser stilrent och öppet ut, men vattnet hamnar över en stor yta när man duschat 

• beli

TS, jag förstår inte vad det är du vill ha istället. Det är nej till duschväggar, det är nej till draperi, det är nej till badkar, men vad är det du VILL ha?

• Anonym (Anne)
    beli skrev 2025-03-31 11:44:18 följande:

TS, jag förstår inte vad det är du vill ha istället. Det är nej till duschväggar, det är nej till draperi, det är nej till badkar, men vad är det du VILL ha?

Ett duschutrymme som inte är så trångt, tolkar jag det som. 
  • Anonym (m)

Man har väl så för att det är dyrare att bygga större och bekvämare badrum. Vill du ha det så får du väl betala för det. Tex köp en tillräckligt stor lägenhet där det (om det inte redan finns) går att bygga större badrum, anlita en behörig firma för att slå ut väggar och montera tätskikt. 

• Anonym (Älskar mitt badkar)

Jag har just flyttat (hyresrätt) och älskar att det finns badkar. Hade det inte funnits hade jag bett om ett eller ordnat själv. Enda gången jag inte haft badkar var i studentlägenheten. Då badade jag gärna hos (och med) pojkvännen istället. Har inte heller någonsin haft problemet att jag inte fått plats i en normalstor duschkabin heller. Hos pojkvännen får vi plats två. Förstår inte hur man kan slå sig så illa och så många gånger att armbågen deformeras. 

Svar på tråden Blir galen på alla dessa små duscharna!