• Anonym (Man)

Stämmer detta?

Kvinnor som har sex med en ny partner får ett speciellt fysiskt & psykiskt band till den personen. På gott eller ont, stämmer det? Dvs om en kvinna har tillfälligt sex med någon mindre bra för henne så skapas ändå detta band som är svårt att bryta? 

• Svar på tråden Stämmer detta?
  • Anonym (Nja)

Det är sant att hormoner frigörs när man har sex, oxytocin, som skapar mer anknytning. Men det gäller nog båda lön.

Men som kvinna har jag inte känt att jag fått något speciellt band till män enbart pga sexet. Speciellt inte om sexet var dåligt eller killen inte var så attraktiv. 

Nu har jag en partner där alla bitar klaffar och sexet vill jag ju inte vara utan. Men inte stannar jag enbart pga sexet inte.. 

• Anonym (Widja)

Kvinnor producerar mer bindningshormon än män. Det sker vid kroppslig beröring, inte bara vid sex, utan också exempelvis när modern ammar spädbarnet. 

Om man har sex med någon och det är frivilligt (ingen skräckupplevelse), så bildas dessa hormoner. Men jag har inte hört om att det skulle bildas fler hormoner bara för att partnen är tillfällig. Men hormonerna är ju inte så kraftiga i verkan att du inte kan styra över ifall du ska vara med den tillfällige älskaren fler gånger. Hormonerna är inte hypnotiska.

• Meddelande borttaget
  • Florali

Nej. Det är ju inte så att varje kvinna som har sex med en man en gång på något magiskt sätt blir trollbunden och emotionellt investerad i sagde man. Det är ju inte säkert att man klickar under sexet, trots initial ömsesidig attraktion och sex har man ju haft med folk som man efteråt helst aldrig vill se igen... 

Jag skulle nog vilja vända lite på det hela och tillstå att många kvinnor (obs! Detta är inte allmängiltigt. Det gäller inte alla och inte alltid, givetvis) behöver känna att det finns något mer än ytlig attraktion för att FORTSÄTTA ha sex med en man.

För män är det nog mer vanligt än för kvinnor att det räcker med sexuell attraktion för att uppehålla ett intresse, men för många kvinnor hehövs det ytterligare en dimension av närhet och intimitet för att verkligen kunna lita på sin sexparner och därmed ge sig hän och få ut maximalt av sexet. Och utan detta finns liksom ingen anledning att fortsätta ses och ha sex.

Det kräver att man klickar och trivs med varandra på ett personligt plan.  Och om den intimiteten växer fram, ja då är steget inte så långt till att känslor av förälskelse uppstår.

Så summa summarum: Kvinnor blir inte emotionellt investerade av att ha sex, men behöver vara emotionellt investerade för att ha riktigt bra sex.
    Och vissa kvinnor skiter fullständigt i detta emotionella dravel, och vill bara ha en jävligt het sexpartner ;).

• Florali

... Och när det gäller någon som kanske inte är så bra för en, så är det ju sällan logiken som styr attraktion och förälskelse och i början av en relation ser vi föremålet för våra ömma känslor genom de rosaskimrande glasögonen. Längre fram i en destruktiv relation har vi normaliseringsprocessen. Att ha investerat så mycket i relationen kan också göra att man inte förmår se vartåt det barkar. 

• Anonym (J)
    Florali skrev 2025-03-30 00:51:19 följande:

Nej. Det är ju inte så att varje kvinna som har sex med en man en gång på något magiskt sätt blir trollbunden och emotionellt investerad i sagde man. Det är ju inte säkert att man klickar under sexet, trots initial ömsesidig attraktion och sex har man ju haft med folk som man efteråt helst aldrig vill se igen... 

Jag skulle nog vilja vända lite på det hela och tillstå att många kvinnor (obs! Detta är inte allmängiltigt. Det gäller inte alla och inte alltid, givetvis) behöver känna att det finns något mer än ytlig attraktion för att FORTSÄTTA ha sex med en man.

För män är det nog mer vanligt än för kvinnor att det räcker med sexuell attraktion för att uppehålla ett intresse, men för många kvinnor hehövs det ytterligare en dimension av närhet och intimitet för att verkligen kunna lita på sin sexparner och därmed ge sig hän och få ut maximalt av sexet. Och utan detta finns liksom ingen anledning att fortsätta ses och ha sex.

Det kräver att man klickar och trivs med varandra på ett personligt plan.  Och om den intimiteten växer fram, ja då är steget inte så långt till att känslor av förälskelse uppstår.

Så summa summarum: Kvinnor blir inte emotionellt investerade av att ha sex, men behöver vara emotionellt investerade för att ha riktigt bra sex.
    Och vissa kvinnor skiter fullständigt i detta emotionella dravel, och vill bara ha en jävligt het sexpartner ;).

Alla är olika. Jag får ett speciellt band iallafall till dem. Sen behöver jag inte vara nära dem för det, inte ens vän. Men jag bryr mig om alla jag har haft sex med. Det blir ett speciellt band. 
  • Anonym (J)

Men jag tror att det är samma för vissa killar.

• Anonym (Man)
    Anonym (J) skrev 2025-03-30 07:20:13 följande:
    Alla är olika. Jag får ett speciellt band iallafall till dem. Sen behöver jag inte vara nära dem för det, inte ens vän. Men jag bryr mig om alla jag har haft sex med. Det blir ett speciellt band. 

Det är den tesen jag har, eller rättare sagt hört om, och som avser frågeställningen. 😊

• Anonym (Man)

Intressanta svar så långt, tack.

För att ge förklaring på själva frågan från mitt perspektiv, vi, jag och min sambo, har pratat om att bjuda in en extra man i vårt sovrum, just nu bara i fantasin och det triggar oss båda. Jag funderar på risken om detta tes stämmer, dvs att om min sambo har sex med en ny man, att hon knyter ett extra starkt band med honom som skulle kunna ställa till det i hennes hjärna så att säga och att hon vill fortsätta träffa honom eller rent av enbart träffa honom. 

• Anonym (Widja)
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 07:48:25 följande:

För att ge förklaring på själva frågan från mitt perspektiv, vi, jag och min sambo, har pratat om att bjuda in en extra man i vårt sovrum, just nu bara i fantasin och det triggar oss båda. Jag funderar på risken om detta tes stämmer, dvs att om min sambo har sex med en ny man, att hon knyter ett extra starkt band med honom som skulle kunna ställa till det i hennes hjärna så att säga och att hon vill fortsätta träffa honom eller rent av enbart träffa honom. 

Det är ju alltid en risk, men det är inte bindningshormonet som "tar över" i så fall.

Bindningshormonet uppkommer om det finns en kroppslig kontakt med någon annan som upplevs som positiv. Det är ingen stark drog.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Man) skrev 2025-03-29 23:36:59 följande:
    Stämmer detta?

Kvinnor som har sex med en ny partner får ett speciellt fysiskt & psykiskt band till den personen. På gott eller ont, stämmer det? Dvs om en kvinna har tillfälligt sex med någon mindre bra för henne så skapas ändå detta band som är svårt att bryta? 

För mig är det tvärtom. Jag blir bara sexuellt upphetsad av en man jag känner starkt band till. 

En snygg man på krogen blir jag alltså inte kåt på. One night stands har aldrig varit nåt för mig.

Jag behöver vara kär för att bli kåt
  • Florali
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-30 10:05:25 följande:
    För mig är det tvärtom. Jag blir bara sexuellt upphetsad av en man jag känner starkt band till. 

En snygg man på krogen blir jag alltså inte kåt på. One night stands har aldrig varit nåt för mig.

Jag behöver vara kär för att bli kåt
    Så fungerar jag också.Jag kanske inte måste vara kär, men känna honom väl och tycka om honom med potential att bli kär. Och ju mer kär jag blir desto kåtare blir jag på honom...
  • Anonym (Hh)

Nja.
    Jag har haft sex med ett gäng snubbar som jag absolut inte fått ett band till. Blanda inte ihop sex och känslor, de kan vara helt orelaterade till varandra.
    Skulle förmodligen inte ens känna igen en del om jag träffade dem på stan. 

• Anonym (Man)
    Florali skrev 2025-03-30 10:43:34 följande:
    Så fungerar jag också.Jag kanske inte måste vara kär, men känna honom väl och tycka om honom med potential att bli kär. Och ju mer kär jag blir desto kåtare blir jag på honom...
    Okej, så lite tvärtom då med andra ord.
  • Anonym (Man)
    Anonym (J) skrev 2025-03-30 07:18:45 följande:

Japp

Vill du utveckla? 😊
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 07:48:25 följande:

Är erfaren swingers, och aldrig varit med om att det blivet några konstigheter. De man har sex med utanför förhållandet är bara sex kompisar för kul sex.

Men har dock läst om att det hänt att folk fått känslor för de de tar in i sexet, så helt riskfritt är det ju inte.
  • Anonym (Nja)

Jag vet faktiskt en som blev ihop med sin tjej när dom hade en trekant med tjejens dåvarande pojkvän. Så, visst förekommer det att folk får upp ögonen för varandra på så vis. 

Svar på tråden Stämmer detta?