Anonym (Patient) skrev 2025-03-30 22:31:39 följande:
Farlig som i att jag löper stor risk att dö, är det farligt nog? Det är i kombination med min sjukdom det är farligt. Läkaren gjorde väldigt fel.
Det är väldigt illa om du riskerar att verkligen dö.
Jag tänker läkare som skrivit ut blodförtunnande i samband med blödarsjuka och dagligt självskadebeteende. Ungefär.
Jag har 2 mediciner av flera som absolut inte ska tas ihop enligt fass och som även för allmänheten är känd för att kunna vara en dödlig kombination. Det betyder inte att det är det.
Det är opioider/smärtstillande (oxycodon) och benzopreparat (sobril). Vilket inte alls är farligt när jag tar samma dos varje dag och läkaren höjer smärtstillande väldigt långsamt när smärttillståndet blir värre. Sobrilen har jag haft väldigt länge.
Ja, jag kan dricka alkohol i måttliga mängder även fast det står i fass att det kan vara dödligt.
Patienter med leversjukdom är känsliga för många olika läkemedel. Ändå kan de med leversjukdom må bättre av ett läkemedel för annan åkomma även om det innebär att vissa med leversjukdom inte alls blir bättre utan mycket sämre, då avbryter man behandlingen.
Och ritalin får enligt fass inte ges till barn under 18. Så stod det förr, vet ej om det ändrats. Det görs ändå hela tiden med framgång i många fall.
Multisjuka med många olika läkemedel får ofta mediciner som egentligen inte får ges ihop. Men fördelen med läkemedlet kan överväga nackdelarna.
Alkohol får inte blandas med det ena än det andra. Ändå kan alkoholister också behöva medicin för olika åkommor.
Och även vi som äter flera olika läkemedel kan vilja dricka vin till maten någon lördag eller på någon tillställning.
Många läkemedel får inte ges till schizofrena, ändå kan även de med den sjukdomen behöva viktiga läkemedel så läkaren får väga fördelar mot nackdelar för just den specifika patienten.
Vad jag menar är att det är väldigt svårt att avgöra i ditt fall om du behöver vara orolig eller inte.
Tycker att du ska slå en signal till läkaren och säga vad du läst på fass och fråga hur hen tänkte. Hen kanske har en väldigt rimlig förklaring eller så försöker hen omedvetet döda dig. Troligtvis det första annars borde läkarlegitimation dras in omgående.