• Anonym (Betty)

Hjälpa "incel"?

Lite osäker hur jag ska formulera detta, känns som ett känsligt ämne. Men vill understryka att jag verkligen menar väl.

Är en tjej i 30-årsåldern som har en manlig vän i samma ålder. Han är en jättefin person, snäll, smart och omtänksam, men också väldigt socialt "udda" och speciell och inte så anpassad till normer för hur man kommunicerar alltid. (Ingen känd diagnos)

Han har levt i ofrivillig celibat i evigheter, men har inte på något sätt en dålig kvinnosyn och skyller inte på någon annan för detta. Han har under många år försökt dejta, blivit besviken/sårad och nu helt gett upp sedan flera år. Han säger att det är ok och att han fokuserar på annat i livet istället.

Men jag som hans vän känner ju honom och märker att han är ledsen över detta. Jag tycker att det är synd att han som är en sån fin person gett upp på kärleken redan. Det är ju inte ett val han gjort heller egentligen.

Jag vet att jag inte borde lägga mig i, men jag bryr mig om honom genuint och jag är en sån som vill fixa saker jämt. Som kvinna känner jag också att jag har en ganska glasklar bild av vad exakt som är problemet och jag tror att jag på rkktigt kan hjälpa honom- om han bara lyssnar på mig och får låta mig styra processen.

Han behöver sannolikt göra ganska stora förändringar för att ha en chans att kunna få en kvinna, tyvärr, utifrån hur de flesta kvinnor är ( I främst hur han tar hand om sig själv och kommunicerar/anpassar sig socialt.) Det är det ena. Det andra är att nog sjutton borde det väl finnas någon enstaka kvinna därute som kan se bortom eller till och med uppskatta allt det här udda?

Jag har erbjudit hjälp med dejtingtips och sånt men han säger att han inte vill, så jag har släppt det och inte tagit upp det mer. Men jag ser hur han mår och jag ser ju samtidigt ett problem som jag tror jag kan fixa, så det gnager lite.

Önskar seriös feedback kanske främst från män i liknande situation som min vän, hur jag ska tänka här?
  • Svar på tråden Hjälpa "incel"?
  • Tecum
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-05 02:24:58 följande:
    Det finns många dysfunktionella personer därute med olika typer av problem som har partners. Vad jag reagerar på är att man dels kallar honom för en underbar person och samtidigt helt oattraktiv. Hon får tycka vad hon vill, men att döma ut honom totalt för allas räkning är inte schysst på något sätt.

Mitt agg kommer ifrån att det är en hemsk upplevelse för den som blir utdömd på förhand och inte kan försvara sig. Det enda ni tänker är att det hade aldrig kunnat vara jag, så vi behöver inte bry oss om hur vi pratar om såna personer.
    Helt riktigt! Folk är så snabba att döma ut ensamma män, kalla dem dysfunktionella och asociala och börjar genast tjata om att de ska ge upp att söka en partner och vara nöjda med singellivet. Eller skaffa hund istället, för att nämna ett riktigt bottennapp. Fast personen ifråga kanske bara haft otur eller söker fel typ av partner som inte matchar. För som du säger "det hade aldrig kunnat vara jag"...

Att säga att någon har underbar personlighet men är hopplöst oattraktiv betyder bara att han är oattraktiv för henne, inget annat.
  • Anonym (svårt)

Som andra redan skrivit så är det svårt att hjälpa någon som tydligt säger sig inte vilja ha hjälp. Jag tror att det är en dålig idé att försöka styra processen, utan det bästa du kan göra är att stötta honom i största allmänhet och finnas där som en bra vän.

• Anonym (svårt)
    Tecum skrev 2025-04-05 12:06:15 följande:
    Helt riktigt! Folk är så snabba att döma ut ensamma män, kalla dem dysfunktionella och asociala och börjar genast tjata om att de ska ge upp att söka en partner och vara nöjda med singellivet. Eller skaffa hund istället, för att nämna ett riktigt bottennapp. Fast personen ifråga kanske bara haft otur eller söker fel typ av partner som inte matchar. För som du säger "det hade aldrig kunnat vara jag"...

Att säga att någon har underbar personlighet men är hopplöst oattraktiv betyder bara att han är oattraktiv för henne, inget annat.
    När det gäller vissa ensamma män som skriver här på forumet är det dock tydligt att de har problem med det sociala och det är därför inte konstigt att de får rådet att jobba med det. Om man startar en tråd om sin situation på FL får man vara beredd på att folk kommer med åsikter. Det är en annan sak än med ts kompis som sagt att han inte vill ha några råd.
  • Anonym (Gjort det, funkade inte)

Något jag gillade med att försöka hjälpa min vän var att kunna prata öppet om sex. Säga exakt hur jag vill ha det och att han försökte sitt bästa att göra så och givetvis även att kunna ge honom vad har du funderat på velat testa osv. Kanske något han sett eller tänkt på, nu föreslog han inga sjuka grejer som han ville prova heller utan olika ställningar osv.

• Anonym (nachmusik)
    Tecum skrev 2025-04-05 11:54:44 följande:
    Om man mår dåligt av att vara singel är det definitivt fel!

Ska sk vänner fixa en flickvän åt en då för att reparera det här felet? Han kanske behöver gå ner i vikt, fixa hygienen och bli en trevligare människa. Den sk vännen kan tvinga ut honom i löpspåret, sätta ett schema för hygienen och kosten och berätta vilka fel han gör när han interagerar med andra. 

Då är man en kompis minsann.

• Anonym (nachmusik)
    Anonym (svårt) skrev 2025-04-05 13:15:09 följande:
    När det gäller vissa ensamma män som skriver här på forumet är det dock tydligt att de har problem med det sociala och det är därför inte konstigt att de får rådet att jobba med det. Om man startar en tråd om sin situation på FL får man vara beredd på att folk kommer med åsikter. Det är en annan sak än med ts kompis som sagt att han inte vill ha några råd.
    Helt klart!
  • Anonym (hhhfd)
    Faile skrev 2025-04-05 02:38:16 följande:

Om han är en trevlig snubbe som bara råkar vara singel kan han inte räknas som incel. Så varför benämner du honom som incel om han är så trevlig. 

Är han är bra man, respekterar han kvinnor, tycker han om kvinnor? Är svaret inte 100% ja på alla tre så undrar jag vad du ens sysslar med? 

Det kan han visst. En bra man som respekterar kvinnor kan vara en incel.
  • Anonym (hhhfd)
    Anonym (Gjort det, funkade inte) skrev 2025-04-05 04:12:27 följande:
    Vi var "ihop" i ett halvår, lite mer. Så det var inte jättekort....men inte jättelångt heller :/ men det blev att han blev väldigt fäst i mig när tanken var...jag vet inte riktigt. Han saboterade för sig själv när vi försökte med Tinder. Detta trots att han fick jättemånga matchningar, han skrev bara skitkorkade grejer tillbaks. Ungefär samma när vi försökte gå ut så att han skulle prata med tjejer där. 

Bara efter en månad sa han att han var kär i mig sedan fastnade han i det på nåt sätt. Var jobbigt för mig med gillade att ha han här eller vara hos honom osv. Han var lite som en rebound för mig på samma gång.
    Han låter inte som en typisk incel dock med så många matchningar på tinder. Det låter mer som vilket drama som helst med olycklig kärlek inblandat. Att det inte fungerade betyder inte att det var fel att det hände.
  • Anonym (hhhfd)
    Anonym (Gjort det, funkade inte) skrev 2025-04-05 23:32:08 följande:

Något jag gillade med att försöka hjälpa min vän var att kunna prata öppet om sex. Säga exakt hur jag vill ha det och att han försökte sitt bästa att göra så och givetvis även att kunna ge honom vad har du funderat på velat testa osv. Kanske något han sett eller tänkt på, nu föreslog han inga sjuka grejer som han ville prova heller utan olika ställningar osv.

Varför framställer du det som att det var dåligt? Man får intrycket att det finns en åsikt att en viss typ av killar ska inte få ha sex och vara incels resten av livet. De har hamnat i den kategorin och då ska de vara kvar i den för att upprätthålla en viss sorts hierarki. Får han dig att skämmas när du tänker tillbaka på det?
  • Anonym (Gjort det, funkade inte)
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-06 03:28:03 följande:
    Han låter inte som en typisk incel dock med så många matchningar på tinder. Det låter mer som vilket drama som helst med olycklig kärlek inblandat. Att det inte fungerade betyder inte att det var fel att det hände.
    Han är typisk incel, men inte i utseendet.
    Anonym (hhhfd) skrev 2025-04-06 03:33:07 följande:
    Varför framställer du det som att det var dåligt? Man får intrycket att det finns en åsikt att en viss typ av killar ska inte få ha sex och vara incels resten av livet. De har hamnat i den kategorin och då ska de vara kvar i den för att upprätthålla en viss sorts hierarki. Får han dig att skämmas när du tänker tillbaka på det?
    Resultatet blev dåligt. Jag försökte hjälpa men han blev kär i mig och tappade intresset för andra tjejer. Han saboterade för sig själv många gånger där han kunde fått en date. 
  • Tecum
    Anonym (nachmusik) skrev 2025-04-06 00:08:11 följande:

Ska sk vänner fixa en flickvän åt en då för att reparera det här felet? Han kanske behöver gå ner i vikt, fixa hygienen och bli en trevligare människa. Den sk vännen kan tvinga ut honom i löpspåret, sätta ett schema för hygienen och kosten och berätta vilka fel han gör när han interagerar med andra. 

Då är man en kompis minsann.

Att "fixa" en flickvän är lättare sagt än gjort, men är det görbart så varför inte? Känner man någon som kanske skulle passa så varför inte tussa ihop dem?

Men att hjälpa på de sätt du nämner är inte heller fel. Tyvärr är många vänner för fina i kanten eller för passiva för att ta tag i problem som ensamhet. Man intalar sig istället att det är självvalt eller att det är hans sak, precis som många i tråden. Jag menar, har någon t ex drogmissbruk är det okej och nästan en plikt för en vän att hjälpa, men består missbruket i självskadebeteende i form av dåligt självförtroende eller blyghet ska man blunda.
  • Anonym (svårt)
    Tecum skrev 2025-04-06 16:22:56 följande:
    Att "fixa" en flickvän är lättare sagt än gjort, men är det görbart så varför inte? Känner man någon som kanske skulle passa så varför inte tussa ihop dem?

Men att hjälpa på de sätt du nämner är inte heller fel. Tyvärr är många vänner för fina i kanten eller för passiva för att ta tag i problem som ensamhet. Man intalar sig istället att det är självvalt eller att det är hans sak, precis som många i tråden. Jag menar, har någon t ex drogmissbruk är det okej och nästan en plikt för en vän att hjälpa, men består missbruket i självskadebeteende i form av dåligt självförtroende eller blyghet ska man blunda.
    Det är dock skillnad på att hindra någon från att ta droger och på att försöka ändra på någon annans personlighet när personen i fråga har undanbett sig det. Att missbruka droger är inte en del av ens personlighet.
  • Tecum
    Anonym (svårt) skrev 2025-04-06 18:19:19 följande:
    Det är dock skillnad på att hindra någon från att ta droger och på att försöka ändra på någon annans personlighet när personen i fråga har undanbett sig det. Att missbruka droger är inte en del av ens personlighet.
    Vem som helst blir inte drogmissbrukare, en del har anlagen, andra inte. På så sätt är det en del av personligheten.
Svar på tråden Hjälpa "incel"?