• Anonym (Förvånad)

Är det tillåtet för 7årig att köra bensin minicross på området, vanliga gator?

Jag var väldigt förvånad när jag såg att ett första-klass barn körde runt med bensin minicross på vanliga gator, lekplatser med hela hastighet. Är det säkert, är det tillåtet? Enligt mig känns det helt sjukt att tillåta så små barn köra så snabbt... dessutom det känns otrevligt att förorena luften med bensin.

Jag säger ingenting om det är som fritids hobby inom organiserad plats där barn kan träna sig. Men att köra med BENSIN! minicross på vanliga gator?! 

Som jag vet, finns det 15-års grans för alla moto... så, var är logik?!
  • Svar på tråden Är det tillåtet för 7årig att köra bensin minicross på området, vanliga gator?
  • Anonym (Tror inte det)

När jag kollade (nyligen) så får man inte köra var som helst. Det ska vara inhägnad bana avsedd för crossåkning. Ålder har jag ingen uppfattning om, men det låter helt galet med en 7 åring. 

• Anonym

Nej, det är inte tillåtet
    Tipsa polisen på deras hemsida
    kan göras anonymt

• Anonym (tid)
    Anonym (Förvånad) skrev 2025-03-28 21:45:57 följande:
    Jag var väldigt förvånad när jag såg att ett första-klass barn körde runt med bensin minicross på vanliga gator, lekplatser med hela hastighet. Är det säkert, är det tillåtet? Enligt mig känns det helt sjukt att tillåta så små barn köra så snabbt... dessutom det känns otrevligt att förorena luften med bensin.

Jag säger ingenting om det är som fritids hobby inom organiserad plats där barn kan träna sig. Men att köra med BENSIN! minicross på vanliga gator?! 

Nej det är inte tillåtet. Och inte säkert heller, varken för barnet eller omgivningen.

Vi hade i mitt område ett barn i 5-6 års åldern som hade ett sånt fordon, åkte som en galning på trottoarerna och över gatan utan att kolla sig för. Ingen vuxen i sikte. Var bara en tidsfråga innan det skulle bli en allvarlig olycka. 

Vi och några andra grannar gjorde en polisanmälan och en socialtjänstanmälan. Vet inte vad som hände med det, men har inte sett barnet åka omkring på den där bilen mer i alla fall. 

Anmäl till polisen! Och om du vet vilket barn du är så kan du ge de uppgifterna direkt. 
  • Tom Araya
    Anonym (Förvånad) skrev 2025-03-28 21:45:57 följande:

Nej, det är inte tillåtet. Platsen är fel för detta fordon.
  • Egon den stora
    Anonym skrev 2025-03-28 21:59:04 följande:

Nej, det är inte tillåtet
    Tipsa polisen på deras hemsida
    kan göras anonymt

Eller testar man att säga till som första åtgärd?
Svar på tråden Är det tillåtet för 7årig att köra bensin minicross på området, vanliga gator?