• Anonym (Ulrika)

Vad är finkultur?

Har en bekant på sociala medier som regelbundet lägger ut bilder och skriver att hen är på finkultur och då typ visar en bild från Dramaten.

För mig som arbetar som kulturarbetare skulle nog fortfarande vilja säga att hen ägnar sig åt kommersiell finkultur på sin höjd. 

Finkultur i min värld är konstupplevelser som är på små rätt anonyma teatrar eller liknande, besökarna är oftast personer som doktorerat inom litteraturvetenskap eller närliggande områden eller så jobbar dom med måleri och ställer ut på sina egna små privata galleri. För gemene man är dessa personer helt okända, men inom en liten smal kulturkrets vet man vilka det är. 

Så vad är finkultur enligt er? 

• Svar på tråden Vad är finkultur?
  • Mrs Moneybags

Jag skulle säga att båda era kulturbesök är finkultur. Åtminstone enligt den gängse definitionen. Balett, opera och teater brukar oftast anses vara finkultur. Det spelar ingen roll om det är på Dramaten eller någon obskyr miniteater någonstans i en källare. 

Det som inte är finkultur är normalt sådant som buskis, musikal, porr, dokusåpor och kvällstidningar/veckotidningar mm. 

Om man vill använda ordet för att definiera sina egna kulturbesök så kanske man gör det för att man vill visa att man är "finare" än någon annan som redan tycker att hon är "fin" osv. 

• Anonym (ungefär)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-03-28 14:36:19 följande:
    Vad är finkultur?

Har en bekant på sociala medier som regelbundet lägger ut bilder och skriver att hen är på finkultur och då typ visar en bild från Dramaten.

För mig som arbetar som kulturarbetare skulle nog fortfarande vilja säga att hen ägnar sig åt kommersiell finkultur på sin höjd. 

Finkultur i min värld är konstupplevelser som är på små rätt anonyma teatrar eller liknande, besökarna är oftast personer som doktorerat inom litteraturvetenskap eller närliggande områden eller så jobbar dom med måleri och ställer ut på sina egna små privata galleri. För gemene man är dessa personer helt okända, men inom en liten smal kulturkrets vet man vilka det är. 

För mig är nog finkultur det som erbjuds på konstutställningar, operan, dramaten, konserter med klassisk musik och liknande. Även det du beskriver med små nästan privata tillställningar som blir ett slags sluten konsumtion som då upplevs som väldigt exklusiv.

Sen tycker jag att det finns ett slags medelkultur som är bio, rockkonserter, olika museer som är mer folkliga.

Och fulkultur som kanske är TV, i synnerhet såpopera, talkshows eller reality-program, olika sociala medier, eventuellt grafitti eller liknande (fast det tangerar nästan medel- eller finkultur numera). 
  • Anonym (Jag har så ont i gallan)

Jag antar att du lägger en värdering i ordet och att ditt connoiseur -eska kultur ska anses finare.
    Gå på Dramaten klassas som "finkultur" enligt jag.

• Anonym (Klotet)

Tycker inte att någon kultur är finare än någon annan. Kultur är väldigt subjektivt. 

Att tycka något är finare bara för att publiken är liten och konstnärerna är okända är snobbigt. Snobbigt även när de som inte kan leva på sin konst ser ner på de som kan leva på sin konst.

• Anonym (Fram_för)

Fram för mer finkultur istället för den fulkultur vi översköljs med dagligen. Folk behöver bli mer sofistikerade och bildade och lämna WT-kulturen.

• Anonym (Bellatrix)

Finkultur tycker jag är kultur av hyfsat hög kvalitet men som inte är kommersiellt gångbar - alltså både din och kompisens beskrivning. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Klotet) skrev 2025-03-28 14:45:55 följande:

Tycker inte att någon kultur är finare än någon annan. Kultur är väldigt subjektivt. 

Att tycka något är finare bara för att publiken är liten och konstnärerna är okända är snobbigt. Snobbigt även när de som inte kan leva på sin konst ser ner på de som kan leva på sin konst.

Håller med, känns lite snobbigt. Vem bestämmer vad som är vad?
  • Anonym (Bellatrix)

Det tycker inte jag heller och jag gillar både Dramaten och Mello. Men frågan gällde väl hur man tolkar utrrycken, inte om vad man tycker om indelningen? 
  • Anonym (Malou)

Jag hade utgått från att den som skriver så är lite halvironisk över sig själv.

"Här vare finkultur!" för att man kanske inte själv hade valt Dramaten och inte känner sig bekväm bland blåhåriga Östermalmskärringar, men blir släpad dit av sina svärföräldrar eller så.

• Anonym (Björn)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-03-28 14:36:19 följande:
    Vad är finkultur?

Kortfattat är finkultur som de högre klasserna ägnat sig åt. Klassisk musik, konst, teater mm mm.
  • Anonym (Klotet)
    Anonym (Bellatrix) skrev 2025-03-28 18:11:40 följande:
    Det tycker inte jag heller och jag gillar både Dramaten och Mello. Men frågan gällde väl hur man tolkar utrrycken, inte om vad man tycker om indelningen? 
    Och jag svarade på det. Jag tolkar det som snobbigt. 
  • Anonym (Björn)
    Vad är finkultur?

Finkultur är snobbigt. Det är en del av själva poängen.

Även om man kan anse att viss kultur borde ses som fin så är det fortfarande så att det som man i tal kallar för finkultur är det som de högre klasserna ägnat sig åt.
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (Björn) skrev 2025-03-28 18:19:45 följande:
    Kortfattat är finkultur som de högre klasserna ägnat sig åt. Klassisk musik, konst, teater mm mm.

Så du menar att det inte finns nyanser av teatrar? 

Finns liksom former som är för en ytterst liten klick, som är typ helt tyst, men konstnärligt väldigt vacker med otroligt mycket intriger trots att det inte finns något verbalt tal, men för den som är intresserad så förstår man ju vad det handlar om. Det är ju inte samma typ som spelas på Dramaten som ändå kan locka en bredare publik, även om självklart inte alla vill gå dit heller. 

Svar på tråden Vad är finkultur?