• Anonym (Ulrika)

Vad är finkultur?

Har en bekant på sociala medier som regelbundet lägger ut bilder och skriver att hen är på finkultur och då typ visar en bild från Dramaten.

För mig som arbetar som kulturarbetare skulle nog fortfarande vilja säga att hen ägnar sig åt kommersiell finkultur på sin höjd. 

Finkultur i min värld är konstupplevelser som är på små rätt anonyma teatrar eller liknande, besökarna är oftast personer som doktorerat inom litteraturvetenskap eller närliggande områden eller så jobbar dom med måleri och ställer ut på sina egna små privata galleri. För gemene man är dessa personer helt okända, men inom en liten smal kulturkrets vet man vilka det är. 

Så vad är finkultur enligt er? 

• Svar på tråden Vad är finkultur?
  • Mrs Moneybags

Jag skulle säga att båda era kulturbesök är finkultur. Åtminstone enligt den gängse definitionen. Balett, opera och teater brukar oftast anses vara finkultur. Det spelar ingen roll om det är på Dramaten eller någon obskyr miniteater någonstans i en källare. 

Det som inte är finkultur är normalt sådant som buskis, musikal, porr, dokusåpor och kvällstidningar/veckotidningar mm. 

Om man vill använda ordet för att definiera sina egna kulturbesök så kanske man gör det för att man vill visa att man är "finare" än någon annan som redan tycker att hon är "fin" osv. 

• Anonym (ungefär)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-03-28 14:36:19 följande:
    Vad är finkultur?

Har en bekant på sociala medier som regelbundet lägger ut bilder och skriver att hen är på finkultur och då typ visar en bild från Dramaten.

För mig som arbetar som kulturarbetare skulle nog fortfarande vilja säga att hen ägnar sig åt kommersiell finkultur på sin höjd.