• Anonym (Ellen)

Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?

Av någon oförklarlig anledning har mina föräldrar svårt att anpassa sig till mitt barn på 2 år. 

Det kan handla om när man ska gå ut och äta säger vi. Mitt barn har inga problem att äta olika tider typ om man äter middag klockan 16:30 eller 18:45. Däremot säger jag till mina föräldrar att för att det ska funka så får barnet inte äta massor innan vi går ut. Trots detta kan dom ge mitt barn mat innan restaurangbesöket? Ungen kommer dit och är mätt och mina föräldrar tror att mitt barn ska kunna sitta där och äta en trerättersmiddag. 

Mitt barn är van att gå ut och äta trerätters utan problem?

Då har vi innan restaurangbesöket rörelse i två timmar, vi äter inte mat eller massa mellanmål precis innan. Mina föräldrar tänker även att dom ska kunna sitta med menyerna i 20 minuter och välja. Typ först välja förrätt och varmrätt i 20 minuter sedan ska detta ätas och då går det 60 minuter för att äta och få förrätt och varmrätt. 

Efter detta ska dom fundera i 20 minuter till på vad vi ska ha till dessert och efter det ska vi vänta 30 minuter på allas desserter för att sedan äta i 20 minuter till?

Mina föräldrar vägrar anpassa sig. Vad är problemet? Menyn finns på nätet innan? 

• Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?
  • Kvittning

Förslag på lösningar: 

* Ni umgås inte på restaurang
    * Ni kommer överens om en lösning där inte alla är med hela middagen. Tex att ni går innan efterrätten, eller bara din man och barnet och du är kvar och umgås med dina föräldrar i lugn och ro (alternativt att ni dyker upp först efter förrätten)

• Anonym (N)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 13:24:39 följande:
    Att sitta två timmar funkar toppen?. dom flesta restaurangerna har typ sittning 2-2,5 timme?. Så att sitta tre timmar är inte normalt. 
    De kan inte kräva att de äter snabbare än de vill äta.
    Varför måste ni äta trerätters middag när ni träffas?
  • Anonym (Grabb)

Äntligen fredag! Cool

3-rättersmiddag med morföräldrar som inte kan "anpassa" sig, en "ung" mamma som kallar sin 2-åring för "ungen", en mamma som kan välja på att "utfordra" sin unge mellan 16:30 eller 18:45 (det är ju bara att inte ge "ungen" mat), en morfar som anser att "ungen" inte kan bete sig på restaurang...

Hur orkar folk skapa såna här idiottrådar??

Världen är onekligen full av idioter...

• Anonym (Ellen)
    Anonym (N) skrev 2025-03-28 15:24:12 följande:
    De kan inte kräva att de äter snabbare än de vill äta.
    Varför måste ni äta trerätters middag när ni träffas?
    Det handlar ju om att sitta och välja mat i 40 minuter?. Det är orimligt. Man kan äta trerätters men inte sitta och välja så länge 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-03-28 15:34:55 följande:

Äntligen fredag! Cool

3-rättersmiddag med morföräldrar som inte kan "anpassa" sig, en "ung" mamma som kallar sin 2-åring för "ungen", en mamma som kan välja på att "utfordra" sin unge mellan 16:30 eller 18:45 (det är ju bara att inte ge "ungen" mat), en morfar som anser att "ungen" inte kan bete sig på restaurang...

Hur orkar folk skapa såna här idiottrådar??

Världen är onekligen full av idioter...

Jag är inte en ung mamma. Det jag menar är att mitt barn är flexibelt när det kommer till mattider. Det är inte så att barnet alltid behöver äta exakt samma klockslag varje dag. Så vi är öppna på många sätt. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 16:02:34 följande:
    Det handlar ju om att sitta och välja mat i 40 minuter?. Det är orimligt. Man kan äta trerätters men inte sitta och välja så länge 
    Man får välja så länge man vill. 
    De tycker kanske att det är kul.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (B) skrev 2025-03-28 16:50:34 följande:
    Man får välja så länge man vill. 
    De tycker kanske att det är kul.
    Det är inte roligt för dom när barnbarnet spårar ur fullständigt 
  • Anonym (Hur får de ens sitta och drälla så länge?)

På de populära restauranger vi bokar har man en timeslot som är 2 timmar, sen blir man bokstavligen utsopad. Det kanske vore nåt?

• Anonym (Jo)
    Anonym (E) skrev 2025-03-28 13:13:07 följande:

Just det, det är fredag idag....

Kom just på att det är det.
  • Anonym

Det enda du kan göra någonting åt är dina förväntningar.
    Konstatera att det inte fungerar. 
    Sedan slutar man göra samma sak som inte fungerar

• Anonym (LillaL)

Mina föräldrar är likadana till våra tre barn. 
    Barnen får anpassa sig efter deras tider mat och sömn osv och sen tycker de att barnen är tråkiga och trötta. Vår äldsta är snart åtta och de har fortfarande inte förändrat sig och vi tar diskussioner med dem en gång i månaden.

• EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 11:51:13 följande:
    Det kan ju inte vara så mycket begärt att dom ska ändra tempo?? Min pappa säger att det är mitt barn som inte kan bete sig när vi går på restaurang? skulle säga att han är problemet och inte mitt barn. Mina föräldrar sitter inte alltid sådär länge heller. 
    Dåså, där har du svarer. Gå inte på rrestaurang med dina föräldrar och ditt barn! Problemet löst. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym skrev 2025-03-28 20:39:48 följande:

Det enda du kan göra någonting åt är dina förväntningar.
    Konstatera att det inte fungerar. 
    Sedan slutar man göra samma sak som inte fungerar

Håller med
  • Anonym (Ellen)
    EpicF skrev 2025-03-30 23:28:48 följande:
    Dåså, där har du svarer. Gå inte på rrestaurang med dina föräldrar och ditt barn! Problemet löst. 
    Detta handlar inte om enbart restaurangbesök utan hur dom vill göra saker rent generellt. Dom utgår från sig själva och sina egna behov endast?. Och så ska barnet bara anpassa sig. Jag har enormt stor frihet med mitt barn, vad vi kan göra, vi kan gå ut och äta trerätters och göra massa roliga saker?. För att jag skapar en ram där jag får in allt det jag önskar, men jag anpassar det till mitt barns behov. Det betyder att jag utan problem kan ta med mitt barn och prova kläder hur länge som helst eller göra saker jag tycker om? men jag gör det på mitt barns villkor och inte mina egna. Så mina föräldrar har svårt att förstå varför det inte funkar med dom? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-30 23:44:29 följande:
    Detta handlar inte om enbart restaurangbesök utan hur dom vill göra saker rent generellt. Dom utgår från sig själva och sina egna behov endast?. Och så ska barnet bara anpassa sig. Jag har enormt stor frihet med mitt barn, vad vi kan göra, vi kan gå ut och äta trerätters och göra massa roliga saker?. För att jag skapar en ram där jag får in allt det jag önskar, men jag anpassar det till mitt barns behov. Det betyder att jag utan problem kan ta med mitt barn och prova kläder hur länge som helst eller göra saker jag tycker om? men jag gör det på mitt barns villkor och inte mina egna. Så mina föräldrar har svårt att förstå varför det inte funkar med dom? 
    Om din föräldrar inte fattar och det blir problem sluta ta med barnen till föräldrarna 
Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?