Vad är "selektiv ätstörning?"
En av mina barnbarns kompisar har detta, och när hon äter hos oss vill föräldrarna att hon får annan mat än de andra. Jag har försökt att läsa om detta, men jag förstår inte varför. Vad beror det på?
En av mina barnbarns kompisar har detta, och när hon äter hos oss vill föräldrarna att hon får annan mat än de andra. Jag har försökt att läsa om detta, men jag förstår inte varför. Vad beror det på?
Det är nog svårt att tänka sig att "nu ska jag förstå det här" för du kommer inte förstå. Du får nog bara nöja dig med att inte förstå. Kan man säga.
Jag har en son med autism och selektiv ätstörning/ARFID och jag förstår inte själv heller helt ärligt. För jag har inte problematiken. Så enkelt är det.
Jag förstår inte hur det kan vara så hemskt att någon lägger en gurka på hans tallrik, att rädslan över att någon ska lägga på något som han inte valt själv gör att han hellre avstår lunchen i skolan.
Och hur ska jag förstå att doften och ljudet av att någon tar en tugga på ett grönt äpple ger honom kräkkänslor.
Eller varför vi bara har kunnat ha en enda sorts yoghurt hemma de senaste fem åren. Och en sorts flingor.
Men jag känner samtidigt att jag faktiskt inte måste förstå. Min son har dessa svårigheter och han uttrycker dem tydligt. Jag behöver vara lyhörd och följsam och försöka i den mån jag kan att tillsammans med honom öva på saker som är svåra för att ge honom möjlighet att prova i sin takt. Samtidigt som jag ska vara hans stöd i att få vardagen att fungera vilket innebär dialog med exempelvis skolan.
Min dotter kvalar också in på selektiv ätande även fast vi inte fått någon diagnos ännu. Hon har efter mycket kämpande från oss fått önskekost i skolan.
TS ska försöka ge en liten förklaring till hur det fungerar.
För dottern handlar det om om svårigheter med smak och konsistens, jag upplever det som att hon känner allt mycket starkare runt hur maten smakar och känns. För "oss vanliga är pommes frites samma sak oavsett, men för henne är det vitt skilda saker. Hon älskar Max pommes men kan inte få ned hemmagjorda pommes för de känns annorlunda. Ibland kan hon äta hamburgare men oftast inte för det är "klumpar" i dem som ingen annan kan förstå vad det är. Grytor och såser äter hon inte förutom en pastasås som hennes pappa gör, och det är enbart den såsen hon kan tänka sig äta och enbart om pappa gjort den. Så det måste vara något välbekant där hon vet vad hon kan vänta sig. Ibland smakar hon något nytt, 1 tugga men det är i princip aldrig något hon sedan kan tänka sig testa igen för att det inte smakar bra eller har konstig konsistens. Så det är något betydligt djupare än vanlig kräsenhet. Hon närmar sig tonåren så ibland blir det ett socialt problem. Hon är också sensoriskt känsligt mot ljud och ljus ibland också så vi misstänker att det finns en npf problematik och väntar på utredning.
Så TS om du ska bjuda ett "matkräset" barn på mat så är mitt råd att verkligen stämma av med föräldrarna vad hen äter om det är ett mindre barn och absolut inte tvinga eller truga för det slår bara backut. Det har hänt fler än en gång att vi fått hem ett vrak från kompisar för att hon inte ätit och inte tordas säga att hon haft svårt med det som serverades.
Du har fått flera svar och detta är vad du väljer att svara på?
Förvirrad vad du inte förstår när du säger dig gjort efterforskningar, för info är inte svår att hitta.
Så TS om du ska bjuda ett "matkräset" barn på mat så är mitt råd att verkligen stämma av med föräldrarna vad hen äter om det är ett mindre barn och absolut inte tvinga eller truga för det slår bara backut. Det har hänt fler än en gång att vi fått hem ett vrak från kompisar för att hon inte ätit och inte tordas säga att hon haft svårt med det som serverades.
Ja precis. Sådan är jag också fortfarande, struntar gärna i att äta om jag är orolig.
Men det är väl rätt naturligt på så vis. Om man går tillbaka till förr, när människan bodde i grottor. Var man jagad av en björn så inte tänkte man väl på att äta då. Stress som stress , kroppen vet ju inte vad som är vad.
Precis. Vissa läkare och psykologer var tvärsäkra på att jag hade både adhd och autism. Men gjorde en npf utredning och hade ingenting.
Och nu är problemen försvunna när jag blivit lugnare
Jag både skrek, grät, hade panikångest varje dag och kastade grejer runt mig. Och ville inte äts emellanåt.
Ja precis. Sådan är jag också fortfarande, struntar gärna i att äta om jag är orolig.
Men det är väl rätt naturligt på så vis. Om man går tillbaka till förr, när människan bodde i grottor. Var man jagad av en björn så inte tänkte man väl på att äta då. Stress som stress , kroppen vet ju inte vad som är vad.
Till TS, du är snäll som överhuvudtaget fixar käk så blir barnet mätt så har du löst din uppgift.
Vi har några ungdomar med selektiv ätstörning vid köksbordet ibland.
Dotterns kompis går direkt till vår frys kollar om favvopizzan finns annars duger det med vitt bröd och rökt skinka.
Vårat syskonbarn brukar jag istället inkludera i matlagningen och lugnt pröva sig fram då jag upplever att hon aldrig blir inkluderad hemma pga stress/tidsbrist mm.
Det är nog svårt att tänka sig att "nu ska jag förstå det här" för du kommer inte förstå. Du får nog bara nöja dig med att inte förstå. Kan man säga.
Jag har en son med autism och selektiv ätstörning/ARFID och jag förstår inte själv heller helt ärligt. För jag har inte problematiken. Så enkelt är det.
Jag förstår inte hur det kan vara så hemskt att någon lägger en gurka på hans tallrik, att rädslan över att någon ska lägga på något som han inte valt själv gör att han hellre avstår lunchen i skolan.
Och hur ska jag förstå att doften och ljudet av att någon tar en tugga på ett grönt äpple ger honom kräkkänslor.
Eller varför vi bara har kunnat ha en enda sorts yoghurt hemma de senaste fem åren. Och en sorts flingor.
Men jag känner samtidigt att jag faktiskt inte måste förstå. Min son har dessa svårigheter och han uttrycker dem tydligt. Jag behöver vara lyhörd och följsam och försöka i den mån jag kan att tillsammans med honom öva på saker som är svåra för att ge honom möjlighet att prova i sin takt. Samtidigt som jag ska vara hans stöd i att få vardagen att fungera vilket innebär dialog med exempelvis skolan.
Föräldrarna får skicka med matlåda.
Att du ska stå och laga separat är att kräva för mycket.
Dessutom, det är inte bara vad utan också HUR det tillagats som spelar roll för barn.
Hej!
Min 13-åriga son har autism, adhd och selektiv ätstörning. Som för många andra barn så kom det i samband med autism regression vid 2 års ålder. Innan dess åt han allt och mycket av allt. Vi har en safe-food-lista som är extremt detaljerad men det som finns på den listan äter han till 100%. Denna har vi delat med familj, kompisar och skolan.
För min son handlar det om visuellt (färg, form), lukt, smak och struktur. Han kvalar alltså in på samtliga sinnen och är väldigt begränsad i vad han äter. Han känner skillnad på olika märken även om han inte ser förpackningen.
Min son äter mat som är på färgskalan vitt, beige och i vissa fall grönt. Maten ska vara i fast form eller helt slät om den är rinnande. Ingen mat på tallriken får röra annan mat på tallriken. Salt är den enda "kryddan" som accepteras. Han har alltså extrem begränsad i vad han äter. Han kräks (inte klöks, utan kräks) rakt ut om han får fel smak eller struktur på maten.
Det som är svårast med detta är att få i honom fett och protein. Majoriteten av hans kost består av kolhydrater. Är så otroligt tacksam över att han har en äldre kusin som han ser upp till och som fick honom att prova chicken-nuggets från MAX i somras. Det äter han faktiskt sedan dess, men det är också det enda "kött" han äter. Det märket finns att köpa i matbutikerna så det har underlättat. Han har testat andra märken men det faller honom inte i smaken då de flesta är kryddade med vitpeppar.
Läkaren säger att för många barn så blir detta bättre med åldern, även om det selektiva alltid kommer att finnas kvar i varierande form. Och det har faktiskt sakta förbättrats i takt med att han blivit äldre och nu i förpuberteten så är han extremt hungrig och äter mängder.
Kusinen är guld värd. De har börjat träna tillsammans och kusinen pratar mycket om vikten av att äta protein och en varierad kost. Så förhoppningsvis kommer det ge ringar på vattnet.