• Anonym (Varför ler man för sig själv?)

Varför ler man för sig själv?

Det var ett litet evenemang, och under middagen satt alla med sina familjer, omgivna av några släktingar.

Men där, vid ett av borden, satt en man, 31 år gammal, ensam. Fick höra att han kommer ifrån ett dysfunktionell familj och inte haft kontakt med familj eller släkten sedan 7 år tillbaka.

Hans blick vandrade mellan människorna runt honom, familjer som skrattade och pratade. Sedan sänkte han blicken till sin tallrik och åt. Ett litet leende spelade på hans läppar.

Varför ler man för sig själv?

• Svar på tråden Varför ler man för sig själv?
  • Anonym (Tess)

Oj. Jag blir mer nyfiken på varför du tycker det är underligt att le för sig själv. 

Jag ler när jag är på gott humör eller tänker på något roligt.  Jag kan också le mot andra människor för att visa att jag är vänlig och glad men ibland kommer leendet av sig självt utan att vara i relation till någon annan. 

Ler du aldrig när du är ensam? 

• Anonym (P)

Du är inte konstig för att du ler för dig själv ibland. Kolla på andra människor så märker du att du inte är ensam om det!

Ingen har sådana funderingar som det du beskriver i tråden. De runtomkring dig fattar.

• burleskburkläsk

Om jag tillexempel ser ett par söta äldre pensionärer som fortfarande har kärleken kvar, som håller hand och pussas och ser på varandra med sån kärlek!

Om jag ser nåt sånt så blir jag varm i kroppen och smilar 🥰

Smilet på killen betyder verkligen nåt fint, jag lever tillexempel väldigt ensamt utanför nätets kretsar och blir också glad av att se andra skratta och sitta och vara sociala och kärleksfulla...skulle aldrig missunna andra att må gott och ha det trevligt tillsammans, tvärt om gör det mig hoppfull och lycklig.
    Skulle jag vara i ett par så skulle tjejen få ha hur många vänner hon vill, åka landet runt och hitta på saker...vill hon ha mig med blir jag lycklig, vill hon åka själv är jag ändå lycklig för att hon får ut så mycket av livet, kan sedan berätta om sina äventyr för mig när hon kommer hem då jag varmt och glatt bemöter henne med min kärlek för henne!

• Anonym (Joel)

Han tänkte väl på något kul eller trevligt. Så gör jag också. 

Det enda konstiga i trådstarten tycker jag är att ingen bjöd mannen till sitt bord. 

• Anonym (Stackars)

Tycker synd om mannen, varför var han inte inbjuden i någon av de där grupperna så att säga? Vad hemskt det är med människor ändå?den som är ensam kommer förbli det i alla sammanhang. 

Jag skulle nog tolka hans leende som ett uppgivet litet leende. En acceptans av läget. Alla som har haft turen att växa upp i fungerande familjer sitter där i ett fint socialt sammanhang. Och han som haft oturen att växa upp i en dysfunktionell familj sitter där ensam. Ingen bryr sig.

• Anonym (Melankoli)

För att alternativet ibland vore att gråta, och det tycker folk är väldigt konstigt.

Men i psykologin får man lära sig att man kan tvinga hjärnan att vara lite gladare bara genom att härma ett leende...

• burleskburkläsk
    Anonym (Melankoli) skrev 2025-03-28 07:36:55 följande:

För att alternativet ibland vore att gråta, och det tycker folk är väldigt konstigt.

Men i psykologin får man lära sig att man kan tvinga hjärnan att vara lite gladare bara genom att härma ett leende...

Det funkar, kom på det själv av en slump för många år sedan...gratis och effektivt! 😃
  • vallakra
    Anonym (Stackars) skrev 2025-03-28 06:58:37 följande:

Tycker synd om mannen, varför var han inte inbjuden i någon av de där grupperna så att säga? Vad hemskt det är med människor ändå?den som är ensam kommer förbli det i alla sammanhang. 

Jag skulle nog tolka hans leende som ett uppgivet litet leende. En acceptans av läget. Alla som har haft turen att växa upp i fungerande familjer sitter där i ett fint socialt sammanhang. Och han som haft oturen att växa upp i en dysfunktionell familj sitter där ensam. Ingen bryr sig.

Håller helt med.
  • Anonym (Friskhetstecken)

Ett friskhetstecken om man kan le för sig själv. Det betyder ju att man har förmågan att känna glädje och roas, om så bara av sina egna tankar.

• Anonym (Jo)

Han tänkte väl på något roligt eller så, det gör man ofta omedvetet. Man ler ganska ofta så.

• Anonym (Mx)

Att le lite för sig själv kanske är det med autentiska leendet man kan ha, då vet man att det verkligen är resultatet av en fin tanke.

Att le när man blir fotograferad eller liknande omständigheter är ett inövat socialt beteende som kommer automatiskt på dom flesta.

• Anonym (Varför ler man för sig själv?)

Jag tänkte för mig själv att han försökte dölja smärta?

Eller att han kanske blev glad?

• Anonym (Händerna?)

Hade han händerna under bordet? I så fall kanske han tog ett parti fickpingis? 

• Anonym (Joel)
    Anonym (Varför ler man för sig själv?) skrev 2025-03-29 06:06:37 följande:

Så varför bjöd du inte in honom att sitta med er? 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Varför ler man för sig själv?) skrev 2025-03-29 06:06:37 följande:

Ja så kan det ha varit. Han kanske log för att han gör det när han är obekväm. Eller så log han för att han blev glad att se andra ha kul. Eller för att han kom att tänka på något. Men om du tror att han log för att dölja smärta, kände du inte då att du ville fråga hur han mådde? Om jag såg någon sitta ensam skulle jag ha gått dit och småpratat, vissa gillar ju inte det och då släpper jag det, men ofta sitter personen bara och väntar på att få någon att prata med fast de är för blyga för att själva ta kontakt. 
Svar på tråden Varför ler man för sig själv?