• Anonym (vill bort)

Jag kanske ska bli ett skogsrå ändå...

När jag var barn var jag ute mycket helt ensam i skogen. Jag gick på stigar som knappt syntes, och sjöng. Jag trivdes så, ensam i skymning och mörker, under stjärnklara vinterhimlar, i vårars och höstars skymningsljus, i sommarens ljusblåa nätter. Jag kunde sitta och bara iaktta skogslivet omkring mig. Ibland stötte jag på folk med hundar, som egentligen gick på leden, de flesta. Hundarna hittade mig dock ibland och då kom ju husse/matte efter. Det var en gubbe som jag träffade på flera gånger med en tax, han sa alltid att jag var ett litet skogsrå.

Sen flyttade min familj till villaområde i storstan och jag hade ingen riktig skog att gå och sjunga i längre. Jag har saknat det. Jag saknar det ännu mer sedan jag flyttat hemifrån, hänvisad till en lägenhet med betongdjungel utanför fönstret. Och jag hatar lägenheten och betongen och ljuden och ljusen och jobben och människorna. Jag vill bara bort.

Hur blir man ett skogsrå i dagens Sverige? Hur mycket pengar behöver man? Och tror ni det finns några män som kan tänka sig ett skogsrå att bilda familj med, om jag skulle önska det i framtiden? Barn kanske inte ska bo ute i skogen iofs. Det blir ju lätt ensligt.

• Svar på tråden Jag kanske ska bli ett skogsrå ändå...
  • Anonym (Verkar vara ett tufft liv)

Som skogsrå måste man ha en väldigt bra kondition, vara snabb och dessutom så snygg att män som är ensamma i skogen tappar förståndet och springer efter dig. Du skall kunna skutta omkring och skratta förföriskt tills mannen har sprungit så hårt och länge att han dör eller svimmar, vaknar vilse och inte kommer hitta hem igen.

Så det behövs en del löpträning. Helst i terräng. 

• Anonym (O)

Jag joinar gärna och kan bli ditt "skogsrä" !

Men är inte så bra på att sjunga så antingen får du sjunga eller så får du hålla för öronen ;) 
    Älskar med stjärnhimlen. Under fullmåne känner jag mig riktigt levande också!
    Problemet är att det blåser så jäkla kallt här i Sverige.. Skulle hellre flytta till en djungel.

• MammaTillDansband
    Anonym (vill bort) skrev 2025-03-27 18:50:54 följande:
    Jag kanske ska bli ett skogsrå ändå...

.... Jag saknar det ännu mer sedan jag flyttat hemifrån, hänvisad till en lägenhet med betongdjungel utanför fönstret. Och jag hatar lägenheten och betongen och ljuden och ljusen och jobben och människorna. Jag vill bara bort.

Hur blir man ett skogsrå i dagens Sverige? Hur mycket pengar behöver man? Och tror ni det finns några män som kan tänka sig ett skogsrå att bilda familj med, om jag skulle önska det i framtiden? Barn kanske inte ska bo ute i skogen iofs. Det blir ju lätt ensligt.

Ja, varför inte? Hur mycket pengar du behöver varierar lite, men oftast är ett hus på landet inte speciellt dyrt. En hel gård blir dyr, men bara ett hus brukar vara ganska billigt om du håller dig från storstadsområdena. Låt säga att du köper ett hus för 600 000 kr, då behöver du lägga 90 000 kr i kontantinsats av dina sparpengar. Sedan kostar lånet med 3,5% ränta och 2% amortering per år, cirka 2300 kr i månaden (före ränteavdraget). Sedan driftskostnader på det, ett par-tre-fyra tusen beroende på uppvärmning och sådant. 6 000 kr i månaden kanske. 
    Har du en fast inkomst och inga betalningsanmärkningar så brukar det gå bra att låna!

Finns gott om män på landet. Hittade min man någonstans längs en grusväg. Barn har vi också.

Lycka till!
  • Anonym (Bo i skogen)

Finns en tjej utanför Göteborg som bor mestadels i en kopia i skogen (fått okej från markägaren).

Minns inte namnet, men hon har ett instagramkonto. Jobbar på restaurang vill jag minnas om det hjälper dig att leta efter kontot. 

• Anonym (Bo i skogen)

Hon bor naturligtvis i en koja. Inte någon kopia... Damn you autocorrect.... 

• Anonym

Har du rygg? I så fall är det tyvärr kört redan där.

• Anonym (Fhsk)

Gå Skattungbykursen och ragga där! 

• Anonym (vill bort)
    Anonym (Verkar vara ett tufft liv) skrev 2025-03-27 19:01:00 följande:

Som skogsrå måste man ha en väldigt bra kondition, vara snabb och dessutom så snygg att män som är ensamma i skogen tappar förståndet och springer efter dig. Du skall kunna skutta omkring och skratta förföriskt tills mannen har sprungit så hårt och länge att han dör eller svimmar, vaknar vilse och inte kommer hitta hem igen.

Så det behövs en del löpträning. Helst i terräng. 

Det var iofs inte det enda skogsrået gjorde, men jag är rätt snabb och säker i att hoppa mellan stock och sten, så det kan nog gå.
  • Anonym (vill bort)
    Anonym (O) skrev 2025-03-27 19:16:59 följande:

Jag joinar gärna och kan bli ditt "skogsrä" !

Men är inte så bra på att sjunga så antingen får du sjunga eller så får du hålla för öronen ;) 
    Älskar med stjärnhimlen. Under fullmåne känner jag mig riktigt levande också!
    Problemet är att det blåser så jäkla kallt här i Sverige.. Skulle hellre flytta till en djungel.

Jag gillar kyla, och mörker. Du kanske ska flytta till Brasilien och leta rätt på en Iara istället? 
  • Anonym (vill bort)
    MammaTillDansband skrev 2025-03-27 22:03:37 följande:
    Ja, varför inte? Hur mycket pengar du behöver varierar lite, men oftast är ett hus på landet inte speciellt dyrt. En hel gård blir dyr, men bara ett hus brukar vara ganska billigt om du håller dig från storstadsområdena. Låt säga att du köper ett hus för 600 000 kr, då behöver du lägga 90 000 kr i kontantinsats av dina sparpengar. Sedan kostar lånet med 3,5% ränta och 2% amortering per år, cirka 2300 kr i månaden (före ränteavdraget). Sedan driftskostnader på det, ett par-tre-fyra tusen beroende på uppvärmning och sådant. 6 000 kr i månaden kanske. 
    Har du en fast inkomst och inga betalningsanmärkningar så brukar det gå bra att låna!

Finns gott om män på landet. Hittade min man någonstans längs en grusväg. Barn har vi också.

Lycka till!
    Då finns det hopp. Solig
  • Anonym (vill bort)
    Anonym (Bo i skogen) skrev 2025-03-27 22:14:52 följande:

Finns en tjej utanför Göteborg som bor mestadels i en kopia i skogen (fått okej från markägaren).

Minns inte namnet, men hon har ett instagramkonto. Jobbar på restaurang vill jag minnas om det hjälper dig att leta efter kontot. 

Coolt. Jag får se om jag hittar henne.
  • Anonym (vill bort)
    Anonym skrev 2025-03-27 22:25:58 följande:

Har du rygg? I så fall är det tyvärr kört redan där.

Ibland önskar jag att jag inte hade det.
  • Anonym (O)
    Anonym (vill bort) skrev 2025-03-27 23:12:44 följande:
    Jag gillar kyla, och mörker. Du kanske ska flytta till Brasilien och leta rätt på en Iara istället? 
    Ingen dum ide ! 
    Tänkte på Brasilien faktiskt bland annat när jag skrev förra inlägget! 
  • Anonym (Jag)

Min barndom var ganska lika och jag har alltid haft en stark längtan till skogen. Önskar att jag kunde leva så, men har tyvärr inte förutsättningarna till det.

Svar på tråden Jag kanske ska bli ett skogsrå ändå...