• Anonym (.)

Ni som är uppvuxna i storstaden, hur var er barndom?

Ni som är uppvuxna i Stockholm eller Göteborg relativt nära stadspulsen, hur var er barndom? Rolig? Stimmig? Kände ni er trygga? Saknade ni grönområden? 

Jag och mannen har båda vuxit upp i villaområde i småstäder, vi är sugna på att flytta till storstaden men vi funderar på om det är rätt val för vår dotter. 

Framförallt om ni vuxit upp i Göteborg tar jag emot tips på trygga, citynära familjeområden. Om ni trivts där, förstås. 

• Svar på tråden Ni som är uppvuxna i storstaden, hur var er barndom?
  • Anonym (xxx)

Jag tyckte det var bra. Bodde nära en stor park. Hade nära till mkt, mina föräldrar arbetade nära sina arbetsplatser, vi hade ingen bil men hyrde ibland. Vi hade mkt tid tillsammans, sedan hade vi tillgång till farmor och farfars sommarstuga. Det gick buss dit, så ibland åkte vi syskon själv dit. Mycket kultur och sport. 

Vi syskon blev lite mer vana än kusinerna som bodde längre ut, som blev skjutsade mycket. Åkte vi på semester till t ex London eller Stockholm så var vi vana vid kollektivtrafik, det var inte kusinerna. 

• Anonym (.)
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-27 16:12:47 följande:

Jag tyckte det var bra. Bodde nära en stor park. Hade nära till mkt, mina föräldrar arbetade nära sina arbetsplatser, vi hade ingen bil men hyrde ibland. Vi hade mkt tid tillsammans, sedan hade vi tillgång till farmor och farfars sommarstuga. Det gick buss dit, så ibland åkte vi syskon själv dit. Mycket kultur och sport. 

Vi syskon blev lite mer vana än kusinerna som bodde längre ut, som blev skjutsade mycket. Åkte vi på semester till t ex London eller Stockholm så var vi vana vid kollektivtrafik, det var inte kusinerna. 

Skulle du med facit i hand låta dina egna barn växa upp likt du gjorde eller skulle du satsa på ett villaområde i en liten stad? 
  • Anonym (ssssolna)

Uppvuxen i Solna.

Vi har flera stora parker med grönområden - Hagaparken, Ulriksdalsparken, Karlberg/Huvudsta. Har aldrig saknat något och det var väldigt lugnt i mitt område och trevliga grannar. 

Har alltid känt mig 100% trygg. 

Svar på tråden Ni som är uppvuxna i storstaden, hur var er barndom?