• Anonym (Hej)

Köttfärssås i kastrull?

Jag är så sugen på köttfärssås och har precis flyttat och väntar på mina nya stekpannor. har bara kastruller hemma för tillfället, kan man steka/koka köttfärssås i kastrull? blir de bra? Något man behöver tänka På?

• Svar på tråden Köttfärssås i kastrull?
  • Anonym (Rom Paris London)
    FruFarfalle skrev 2025-03-27 19:16:07 följande:

Jag gjorde ofta i kastrull förr då jag tycker tomatbaserade grytor inte blir goda i gjutjärn. nu har jag en emaljerad gryta istället 

Just tomatbaserade grytor är super att laga i gjutjärn eftersom järnet släpper bättre med syrliga såser och ger dig nyttigt järn.
    Anonym (kattan) skrev 2025-03-28 12:48:13 följande:
    Varfördå? Blir ju bara en till grej att diska
    Vi som gör köttfärssås i stekpanna använder inte kastrull, så det blir inte mer än 1 sak att diska (förutom kastrullen som man kokar pasta i då).

• Dexter dot com
    Du använder kastrull eller stekpanna....alltså en sak att diska oavsett om du väljer kastrull eller stekpanna.
  • Anonym (kattan)
    Dexter dot com skrev 2025-03-28 15:26:43 följande:
    Du använder kastrull eller stekpanna....alltså en sak att diska oavsett om du väljer kastrull eller stekpanna.
    Hur ska jag få plats med en hel köttfärssås i en stekpanna? Det kommer ju svämma över. Jag gör i kastrullen, det ska räcka till minst fyra personer å en massa matlådor. Stekpanna kanske funkar om man gör till sig själv men knappast på 1-2 kg köttfärs.
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Rom Paris London) skrev 2025-03-28 14:33:03 följande:
    Just tomatbaserade grytor är super att laga i gjutjärn eftersom järnet släpper bättre med syrliga såser och ger dig nyttigt järn.
    Vi som gör köttfärssås i stekpanna använder inte kastrull, så det blir inte mer än 1 sak att diska (förutom kastrullen som man kokar pasta i då).
    Ni måste göra otroligt små mängder om köttfärssåsen ska få plats i en stekpanna
  • Anonym (Masala)
    Anonym (kattan) skrev 2025-03-28 17:45:11 följande:
    Ni måste göra otroligt små mängder om köttfärssåsen ska få plats i en stekpanna
    Nädå, vi har en rätt rejäl stekpanna med höga kanter, inget problem med det.
  • FruFarfalle
    Anonym (Rom Paris London) skrev 2025-03-28 14:33:03 följande:
    Aa jag vet men jag tycker inte det smakar gott då efter att ha lagat den i gjutjärn. Det kanske är jag som är känslig bara :) 
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Masala) skrev 2025-03-28 17:47:37 följande:
    Nädå, vi har en rätt rejäl stekpanna med höga kanter, inget problem med det.
    Jag slabbar så jävligt när jag rör om så behöver kastrull, haha. Blir lite mindre spill. Huvudsaken att en får mat!
  • Dr Nail

Mashallah hur fixar ni den i kastrull den brinner ju och förstör hela kastrullen ??? Nej?

• Anonym (kattan)
    Dr Nail skrev 2025-03-31 16:42:25 följande:

Mashallah hur fixar ni den i kastrull den brinner ju och förstör hela kastrullen ??? Nej?

Det gör det ju inte. Jag har lagat köttfärssås i över 20 år i kastrull utan att nån blivit bränt
  • Anonym (Rom Paris London)
    Anonym (kattan) skrev 2025-03-28 17:43:12 följande:
    Hur ska jag få plats med en hel köttfärssås i en stekpanna? Det kommer ju svämma över. Jag gör i kastrullen, det ska räcka till minst fyra personer å en massa matlådor. Stekpanna kanske funkar om man gör till sig själv men knappast på 1-2 kg köttfärs.
    Stekpannor kommer i olika storlekar haha. 

Jag använder oftast en stor järngryta. 

Kastrull är för tunnbottnad för mig, men det är självklart en smaksak. Man gör precis som man vill. 

För mig är det lättare att bryna kött i stekpanna. 
  • Anonym (kattan)
    Anonym (Rom Paris London) skrev 2025-03-31 17:47:40 följande:
    Stekpannor kommer i olika storlekar haha. 

Jag använder oftast en stor järngryta. 

Kastrull är för tunnbottnad för mig, men det är självklart en smaksak. Man gör precis som man vill. 

För mig är det lättare att bryna kött i stekpanna. 
    Tjockbottnad kastrull kör jag på :)
Svar på tråden Köttfärssås i kastrull?