• Anonym (Fjjf)

Banken tog kreditupplysning på mig?

Har ett lån genom Swedbank (ingen hög summa). Betalar som jag ska varje månad. 

De har tagit en kreditupplysning på mig? Fick ett brev om det, men inget om varför.

Brukar bankerna göra så med jämna mellanrum på de som har lån eller vad gör de så för? 

• Svar på tråden Banken tog kreditupplysning på mig?
  • Anonym (pricken)

Ibland om man handlar via faktura från ett ställe man inte handlat ifrån innan kan det ju komma en kreditupplysning? Du har inte råkat shoppa nånting bara?

• Anonym (pricken)

Ibland om man handlar via fa-ktura från ett ställe man inte handlat ifrån innan kan det ju komma en kredit*upplysning? Du har inte råkat shoppa nånting bara?

(Var tvungen att göra lite särskrivningar för jag hamnade i nåt spammfilter)

• Anonym (Fjjf)
    Anonym (pricken) skrev 2025-03-27 14:14:30 följande:

Ibland om man handlar via fa-ktura från ett ställe man inte handlat ifrån innan kan det ju komma en kredit*upplysning? Du har inte råkat shoppa nånting bara?

(Var tvungen att göra lite särskrivningar för jag hamnade i nåt spammfilter)

Nej det var Swedbank själva som hade tagit en kreditupplysning på mig. Det stod något att de gör det för att man har lån där. Men inte varför. De tog ju en när jag tog det lilla lånet så jag tyckte bara att det var märkligt att de gjorde det igen.
  • Anonym (pricken)
    Anonym (Fjjf) skrev 2025-03-27 14:28:52 följande:
    Nej det var Swedbank själva som hade tagit en kreditupplysning på mig. Det stod något att de gör det för att man har lån där. Men inte varför. De tog ju en när jag tog det lilla lånet så jag tyckte bara att det var märkligt att de gjorde det igen.
    De kanske behöver kolla med jämna mellanrum bara. Jag har aldrig haft lån förut så har inte varit med om det.
  • Anonym (Fjjf)
    Anonym (pricken) skrev 2025-03-27 14:48:14 följande:
    De kanske behöver kolla med jämna mellanrum bara. Jag har aldrig haft lån förut så har inte varit med om det.
    Kan ju vara så enkelt faktiskt 
  • Kirenaj68
    Anonym (Fjjf) skrev 2025-03-27 14:52:12 följande:
    Det vill väl ha koll på att du kan göra rätt för dig och inte har dragit på dig andra lån som kan äventyra dina möjligheter att betala ditt banklån. Fullt rimligt.
  • Anonym (Fjjf)
    Kirenaj68 skrev 2025-03-27 15:38:13 följande:
    Det vill väl ha koll på att du kan göra rätt för dig och inte har dragit på dig andra lån som kan äventyra dina möjligheter att betala ditt banklån. Fullt rimligt.
    Jo absolut. Eller så har de extra koll nu för de sett att jag är sjukskriven och har mindre inkomst. Mer troligt kanske. Men spela roll, jag har inget att dölja.
  • Kirenaj68
    Anonym (Fjjf) skrev 2025-03-27 15:58:08 följande:
    Jo absolut. Eller så har de extra koll nu för de sett att jag är sjukskriven och har mindre inkomst. Mer troligt kanske. Men spela roll, jag har inget att dölja.
    Då har du heller inget att oroa dig för. Bankerna består av människor också. Hade de märkt något oroande hade de hört av sig för att se om de kan hjälpa till. Hellre längre återbetalningstid än inga pengar alls.
  • Jemp
    Anonym (Fjjf) skrev 2025-03-27 14:52:12 följande:

Står det att det är för att du har ett befintligt lån hos dem? 

I så fall hade jag släppt det, men kan det tolkas som nytt lån hade jag nog ringt och frågat så ingen försöker söka i ditt namn. 

• Anonym (G)

Du använder inte Swedbank pay då? Vet de tagitkredit koll på mig nån gång när jag betalt bussbiljetten på faktura via dem. 
    Tror absolut inte de har rätt att ta löpande kreditkontroller på folk som redan är beviljade lån. Lånet är liksom redan taget oavsett om din ekonomiska situation förändrats. 

• Anonym (Svar)
    Jag är själv kund i banken och fick information om att banken under jan-mars tar kreditupplysning på alla sina kunder för att kunna beräkna vilket kapitaltäckningskrav de har som i sin tur de behöver redovisa enligt svensk lag och EU bestämmelser. Inget som påverkar kreditomdömet.
  • Anonym (Svar)

Tillägg, alla kunder som är låntagare eller medlåntagare med kredit.

Svar på tråden Banken tog kreditupplysning på mig?