Anonym (Missie) skrev 2025-03-27 05:22:37 följande:
Hej!
Jag har liknande erfarenhet. Min fd sambo sparkade av mitt näsben och jag sökte inte vård pga rädsla för anmälan.Han skadade mig mycket mer än så och en dag när han verkligen drog på det tunga artelleriet så ringde grannen polisen. Lika med vägen ut. Tack grannen!
Nåväl, tillbaka till näsan då.
Som sagt sökte jag ingen vård, näsan är sned. Syns inte jättemycket men tillräckligt om man vet om det. Den är halvtäppt med brosk på ena sidan och felläkt.
Jag anmälde mer än ett år efter att jag lämnat. Fick besöka en rättsläkare som gick igenom kroppen, röntgen både här och där för att konstatera de tre frakturer han åsamkade mig.
Då pratade vi om näsan, och jag fick till mig att vården kan återställa den om jag vill. Dock tackade jag nej då jag inte orkar genomgå en operatioin i ansiktet och att skadan trots allt inte är så illa. Men jag minns att jag blev erbjuden.
Du säger att du har ont, när hände detta?
Tog du någon bild på det, du borde ju varit rejält blå i halva ansiktet?
Minns hur jag såg ut, lila från hårfästet ner under hakan.
Anmäl honom. Anmäl alla skador han åsamkat dig. Har du foton? Sökte du vård vid fler tillfällen? Minns du inte så läs på 1177. Dina journaler finns kvar inför en ev rättegång.
Hur har han skadat dig mer än detta med näsan?
Blir han dömd, vilket jag hoppas, så kommer du få skadestånd. Har han inte möjlighet att betala så får du det från Brottsoffermyndigheten. (Inte Brottsofferfonden som folk ofta felaktigt tipsar om.) Jag fick ut ett sexsiffrigt belopp från dem som de har återkrav på från honom.
Han blev även dömd att betala allt jag förlorat i inkomst pga läkarbesök, mediciner och sjukskrivningar. Dessa kostnade tar inte Brottsoffermyndigheten så det har jag som krav på honom hos KFM, kommer förmodligen aldrig att få dem såvida han inte ärver en massa pengar.... närmar sig sexsiffrigt där med.
Oj, så lång utläggning det blev!
Hoppas att något i detta kan hjälpa dig iaf.
Läser ditt inlägg, så fint att du ville dela med dig och ge TS goda handfasta tips. Jag hade nästan svårt att läsa utan att gråta, vad är det bara för en människa som kan bete sig så här mot en annan, någon som stått en nära till och med? Hur långt blev fängelsestraffet? Har han låtit dig vara efter avtjänad dom? Hur har det gått nu, har du beslutat dig för operationen nu när en tid har gått? I så fall, blev du nöjd med resultatet? Hur lång tid dröjde det innan du slapp bandage? Hur har det gått med allt du förlorat i inkomst och så vidare, har du fått några pengar?