• Anonym (TT)

Lånade ut pengar till min bror banken blev misstänksam

Lånade ut pengar till min bror för hans handpenning utan skuldebrev. Banken började ställa frågor och ville ha en förklaring. Någon annan som råkat ut för detta? Behöver man alltid skriva skuldebrev, även inom familjen?

• Svar på tråden Lånade ut pengar till min bror banken blev misstänksam
  • Anonym (K)

De vill ju veta var pengarna kommer så de vet om det är skattade pengar.

• Anonym (e)

Inte ett dugg konstigt.

• Anonym (Var försiktig)

Banker älskar att snoka och lägga sig i. Se till att ha allt på papper, även Swish på en hundring måste man ha papper på numera om man inte vill få kontot fryst och spärrat. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2025-03-26 22:06:17 följande:

Banker älskar att snoka och lägga sig i. Se till att ha allt på papper, även Swish på en hundring måste man ha papper på numera om man inte vill få kontot fryst och spärrat. 

En som inte fattat vad bankernas skyldighet är.
  • Anonym (Var försiktig)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-03-27 13:55:40 följande:
    En som inte fattat vad bankernas skyldighet är.
    Alla banker i EU har samma skyldigheter ändå är det få länder som är som Sverige. Bankerna här tar sig betydligt större befogenheter än de behöver. 
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Var försiktig) skrev 2025-03-27 18:37:12 följande:
    Alla banker i EU har samma skyldigheter ändå är det få länder som är som Sverige. Bankerna här tar sig betydligt större befogenheter än de behöver. 
    Och i vilka europeiska länder har du bott i?
  • Goneril
    Anonym (Var försiktig) skrev 2025-03-27 18:37:12 följande:
    Dumheter. Banker i Sverige följer EU:s direktiv, det femte i ordningen  för att förhindra penningtvätt och terrorism På vilket sätt skulle svenska banker agera annorlunda? Har du några bevis för ditt påstående eller är det något du gissar?
  • Anonym (Cosmo)
    Goneril skrev 2025-03-28 04:33:45 följande:
    Dumheter. Banker i Sverige följer EU:s direktiv, det femte i ordningen  för att förhindra penningtvätt och terrorism På vilket sätt skulle svenska banker agera annorlunda? Har du några bevis för ditt påstående eller är det något du gissar?

Jag har bott i tre olika EU-länder och skickat och tagit emot pengar mellan de länderna och Sverige. Ibland större summor pga husaffärer eller arv. 

Det är otroligt mycket krångligare med transaktioner som rör svenska banker. De är övernitiska, byråkratiska, ålderdomliga och långsamma. Dessutom får man köa i timmar för att prata med någon som är okunnig och ibland otrevlig.

Det är väldigt stor skillnad även fast samma EU-regler gäller, och den bristfälliga servicen kan ju inte skyllas på EU. Det som kan ordnas på några minuter i de andra länderna tar flera dagar i Sverige. 

• Anonym (Ki)

Vet en som fick alla familjens konton frysta pga swish. Men då på ett flertal tusen. Men japp, så kan de göra. 

• Anonym (Var försiktig)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-03-27 22:12:16 följande:
    Och i vilka europeiska länder har du bott i?
    Lär dig skillnad på anekdoter och fakta. Var jag har bott eller inte bott har noll betydelse, jag är en person. Mina upplevelser säger inte ett skit om bankers arbetssätt. 
  • Anonym (Var försiktig)
    Goneril skrev 2025-03-28 04:33:45 följande:
    Läs på om bankers direktiv i olika länder så ser du. Om du swishar 100 kronor till din mamma och du inte kan bevisa varför om banken frågar kan de spärra och frysa ditt konto. Det kommer vara svårt för dig att få konto i en annan bank efter det och du förlorar ditt bank ID. Så går det inte till i andra länder om inte brottsmisstankar finns. 
  • Anonym (sre)

Man borde kräva samma utredningspapper tillbaka.

Menar, vilka av storbankerna har inte en historik om korruption?

Swedbank har, vet jag med all säkerhet, Nordea med väl? Samt de övriga med. Tror till och med att handelsbanken haft det. Har för mig att jag läste nåt om det ganska så nyligen.

• Egon den stora

Nej det gör dom inte. Det är lagkrav så dom har inte något att välja på. 
  • Anonym (Var försiktig)
    Egon den stora skrev 2025-04-25 12:05:57 följande:
    Nej det gör dom inte. Det är lagkrav så dom har inte något att välja på. 
    Det är märkligt att andra länder med exakt samma lagkrav inte snokar lika mycket. Sen finns det inget lagkrav på att banker ska ta bort ens bank id. 
  • Suie

När jag sålde min bil som jag hade för länge sedan var jag tvungen att ha kvitton för att få sätta in pengar i kontot. De vill idag veta var pengarna kommer ifrån eller vart du ska låna. Det blir antingen skuldebrev eller gåvobrev för din del. Annars blir du en del i ägo eftersom du gav pengar till den som har behov. Har ni skrivit papper det kan bli strul för en part om vi ska vara fyrkantiga i lagen. Så fort någon köper fastigheter eller vad det är så måste den som lånar ut pengar skriva skuldebrev eller gåvobrev eller så äger du % av det som inhandlas (?). Eller har jag fel?

• Anonym (sjuka)

Bankerna lägger sig i alla transaktioner numera, går knappt att använda kortet längre. Har gått mer o mer över till kontanter men de blir misstänksamma då oxå. Tänk bara för några år sen när det fanns bankkontor o de brydde sig inte om hur vi använde våra egna pengar, nu blir varje transaktion synad för att begränsa oss mer och mer, konstigt att inte fler ser detta.

Min son fick sitt BankId indraget för "misstänkta överföringar" och han är helt livegen eftersom BankId används överallt, han kan inte boka ett läkarbesök el göra ett köp över nätet Demon

Hur blev bankerna såna överförmyndare och kontrollstat egentligen??

• Anonym (sjuka)
    Anonym (Cosmo) skrev 2025-03-28 09:14:00 följande:

Jag har bott i tre olika EU-länder och skickat och tagit emot pengar mellan de länderna och Sverige. Ibland större summor pga husaffärer eller arv. 

Det är otroligt mycket krångligare med transaktioner som rör svenska banker. De är övernitiska, byråkratiska, ålderdomliga och långsamma. Dessutom får man köa i timmar för att prata med någon som är okunnig och ibland otrevlig.

Det är väldigt stor skillnad även fast samma EU-regler gäller, och den bristfälliga servicen kan ju inte skyllas på EU. Det som kan ordnas på några minuter i de andra länderna tar flera dagar i Sverige. 

Ja så är det helt klart
    Bankerna har en helt annan agenda som inte svenskarna tycks förstå, konstigt nog. Kanske de vaknar snart...
Svar på tråden Lånade ut pengar till min bror banken blev misstänksam