• Vickevire93

Vad har Du gjort för 1,25 miljarder?

Efter jag läste om svensken som vann 1,25 miljarder så undrar jag vad ni hade gjort om ni hade vunnit så mycket pengar? 

• Svar på tråden Vad har Du gjort för 1,25 miljarder?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (FJ) skrev 2025-03-28 20:02:46 följande:

Jag tror det kan ställa till med en hel del problem med en så stor vinst. Lyckas man inte hålla sig anonym (vilket är svårt) är man måltavla för kriminella utpressare.
    Mängder med tiggarbrev och än värre, massor av förväntningar från omgivningen och normala relationer som blir konstiga. 

Det är därför man så fort som möjligt ska skänka bort det mesta till välgörenhet eller liknande. Innan det blir känt att man är i besittning av så mycket pengar. För det är svårt att hålla hemligt i längden. Då får man fortsätta leva nästan som innan, och vad är då vitsen?

De flesta kommer att vilja unna sig mer samt ha en bekvämare livsstil, vilket omgivningen givetvis kommer att märka. Om man bara går ner lite i arbetstid samt unnar sig någon extra resa, kanske det inte märks eller går att (bort-)förklara. Men många kommer att vilja göra större förändringar än så, vilket lär väcka frågor hos omgivningen.

50 - 100 miljoner kr kan man spendera samt investera och leva gott på, men 1 miljard innebär bara problem. Stora risker och problem. En "mindre" summa innebär inte lika mycket trubbel om det läcker ut.

Plus att det finns många i Sverige och världen som skulle ha betydligt större nytta av att dela på merparten av den där miljarden. En win-win att genast skänka bort det mesta till bättre behövande.
  • Aniiee

Köpt BioWare....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (1250)
    Anonym (Anonym?) skrev 2025-03-29 15:19:46 följande:

En fråga till alla er som skriver att ni skulle vara tysta och anonyma, exakt hur har ni tänkt att vara det? Begära ut vinsten i kontanter och lägga i madrassen?

Så fort ni har tillgångar på banken så vet omgivningen det när nästa taxeringskalender trycks... även om ni inte spenderat en enda krona av vinsten... en avkastning på 60miljoner syns där...

Vem har sagt att man måste ha avkastning?! Behöver du avkastning på 1,25 miljarder?

Och med 1,25 miljarder det finns alltid möjligheten att göra (lagliga) upplägg med stiftelser och anonyma bolag i flera led. Det hjälper bankvärlden så gärna till med.

Enstaka banktjänstemän vet förstås om att pengarna finns men i övrigt så måste någon leta aktivt för att första att det finns den sortrens pengar
  • Anonym (1250)
    Cheers skrev 2025-03-27 11:36:01 följande:
    Massös?...
    Kvinna som masserar
  • Egon den stora
    Anonym (Anonym?) skrev 2025-03-29 15:19:46 följande:

En fråga till alla er som skriver att ni skulle vara tysta och anonyma, exakt hur har ni tänkt att vara det? Begära ut vinsten i kontanter och lägga i madrassen?

Så fort ni har tillgångar på banken så vet omgivningen det när nästa taxeringskalender trycks... även om ni inte spenderat en enda krona av vinsten... en avkastning på 60miljoner syns där...

Eftersom det inte är en inkomst så syns det inte heller i taxeringskalendern.  Förmögenhet beskattas inte sedan många år tillbaka så därför finns det ingen som rapporterar det 
    Det går alltså alldeles utmärkt att ha massa pengar på banken utan att sprida det till allmänheten. 
  • Anonym (FJ)
    Egon den stora skrev 2025-03-31 13:44:07 följande:
    Eftersom det inte är en inkomst så syns det inte heller i taxeringskalendern.  Förmögenhet beskattas inte sedan många år tillbaka så därför finns det ingen som rapporterar det 
    Det går alltså alldeles utmärkt att ha massa pengar på banken utan att sprida det till allmänheten. 
    Förmögenhet syns inte. Däremot inkomst av kapital. Vill du inte att det ska synas i taxeringskalendern får du lägga miljarden på nollräntekonto eller låta den flyta ut i andra lösningar. Lägger du den på vanligt sparkonto med 2% ränta har du helt plötsligt 20 miljoner i inkomst av kapital synlig i taxeringskalendern. Det kommer sticka ut. Aktieutdelningar är också inkomst av kapital så vill man vara anonym fungerar det dåligt att hantera den som man gör med sina vanliga besparingar som är mer beskedliga summor.
  • Cereal Killer

Investerat 90% klokt och 10% i olika riskprojekt jag finner intressanta. Och sedan engagerat mig i dessa projekt. 

• Anonym (1250)
    Anonym (FJ) skrev 2025-03-31 13:57:46 följande:
     Vill du inte att det ska synas i taxeringskalendern får du lägga miljarden på nollräntekonto eller låta den flyta ut i andra lösningar..
    Och därmed har du besvarat frågan från signaturen "Anonym?" hur man gör för att det inte ska synas.
  • Egon den stora
    Anonym (FJ) skrev 2025-03-31 13:57:46 följande:
    Förmögenhet syns inte. Däremot inkomst av kapital. Vill du inte att det ska synas i taxeringskalendern får du lägga miljarden på nollräntekonto eller låta den flyta ut i andra lösningar. Lägger du den på vanligt sparkonto med 2% ränta har du helt plötsligt 20 miljoner i inkomst av kapital synlig i taxeringskalendern. Det kommer sticka ut. Aktieutdelningar är också inkomst av kapital så vill man vara anonym fungerar det dåligt att hantera den som man gör med sina vanliga besparingar som är mer beskedliga summor.
    Köp aktier utan utdelning så är det problemet löst.  Det går ändå inte sätta så mycket pengar på ett konto i banken bara så där.  Systemet är för gammalt och inte byggt för dom beloppen. 
  • Anonym (FJ)
    Egon den stora skrev 2025-03-31 15:10:37 följande:
    Köp aktier utan utdelning så är det problemet löst.  Det går ändå inte sätta så mycket pengar på ett konto i banken bara så där.  Systemet är för gammalt och inte byggt för dom beloppen. 
    Säljs aktierna och har ökat i värde kommer det rapporteras till skattemyndigheterna. Drabbar vinnaren eller dess arvingar och ger en dum och riskfylld inlåsning i värdepapper. 
    Men detta börjar bli en låtsasdiskussion. Anonymiteten kommer röjas på andra sätt. Jag har redan sett kommentarer i sociala media där det inte kommer vara svårt att räkna ut vem denna person är. Så personen har uppenbarligen inte lyckats hålla tyst.
  • Cheers
    Anonym (FJ) skrev 2025-03-31 15:31:13 följande:
    Säljs aktierna och har ökat i värde kommer det rapporteras till skattemyndigheterna. Drabbar vinnaren eller dess arvingar och ger en dum och riskfylld inlåsning i värdepapper. 
    Men detta börjar bli en låtsasdiskussion. Anonymiteten kommer röjas på andra sätt. Jag har redan sett kommentarer i sociala media där det inte kommer vara svårt att räkna ut vem denna person är. Så personen har uppenbarligen inte lyckats hålla tyst.
    Säkra anonymitet. Man byter namn. Enkelt numera. 
  • Anonym (?)

Jag skulle hålla extremt låg profil. Skulle flytta till grannstaden där inte så många känner mig och låtsas att det gått lite bra på aktiemarknaden men inte mer än så.
    Skaffa ett ytterligare boende på kusten och unna mig de bekvämligheter jag vill ha.
    Är arbetslös och i helt fel ålder för ett nytt arbete så skulle fylla dagarna med fiske och egna projekt på hus och tomt.
    Är totalt ointresserad av att resa men skulle fråga min särbo om hon kunde tänka sig att sluta jobba, ta en lång resa till ställen och länder hon/vi vill se.
    Hon har hjälpt mig på så många olika sätt, inte minst ekonomiskt så jag skulle se till att hon aldrig skulle behöva fundera kring ekonomi.
    Skulle göra detsamma för mina barn.
    För övrigt tycker jag att sådana vinster är helt åt helvete - dela upp på flera vinnare istället. 
    INGEN behöver så mycket pengar!

• Anonym (Trötter)
    Anonym (?) skrev 2025-03-31 17:01:36 följande:

För övrigt tycker jag att sådana vinster är helt åt helvete - dela upp på flera vinnare istället. 
    INGEN behöver så mycket pengar!

Ett vänsterlotteri. Alla som spelar vinner lika mycket :)
  • Anonym (?)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-03-31 17:40:12 följande:
    Ett vänsterlotteri. Alla som spelar vinner lika mycket :)
    Vänster eller höger eller mitt emellan - tycker ändå att det skulle gynna fler om man delade upp vinsten, men ..... kanske bara är jag som tycker så.
  • Anonym (Följande)
    Anonym (?) skrev 2025-03-31 21:11:28 följande:
    Vänster eller höger eller mitt emellan - tycker ändå att det skulle gynna fler om man delade upp vinsten, men ..... kanske bara är jag som tycker så.
    Hur delar du upp en vinst där kravet gör att vinna är att du prickar in rätt siffror? Hade det varit fler än en som prickat in rätt siffror så hade totalsumman om 1,25 miljarder delats på antalet med rätt lottrad. Inte svårare än så. När taket för maximal vinst är nått (100 miljoner euro) och ingen vunnit går "överskottet" ner i de lägre vinsterna. 
Svar på tråden Vad har Du gjort för 1,25 miljarder?