• Anonym (Blä)

Erfarenhet av spiral?

Har en spiral som ska ha väldigt låg dos hormoner. Första veckorna kände jag ingenting men för några dagar sedan slogs jag av kraftig yrsel. Det har lättat men känner mig allmänt lite konstig, nästan lite småfull liksom, gissar en lätt hjärndimma är rätt beskrivet. Någon som haft såhär och gick det isåfall över? Vill gärna detta ska fungera men vill ju inte gå runt och må såhär. 

• Svar på tråden Erfarenhet av spiral?
  • Anonym (Malin)

Jag har inte känt något sådant av min spiral. Det låter osannolikt att dina symtom skulle ha med spiralen att göra när du inte känt något på flera veckor innan. Varför tror du att det beror på spiralen? 

• Anonym (Blä)
    Anonym (Malin) skrev 2025-03-26 17:20:47 följande:

Jag har inte känt något sådant av min spiral. Det låter osannolikt att dina symtom skulle ha med spiralen att göra när du inte känt något på flera veckor innan. Varför tror du att det beror på spiralen? 

För att yrsel står som en biverkan och jag aldrig tidigare i livet upplevt något liknande. Dessutom läst om andra där biverkningar kommit efter flera veckor eller tom månader. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Blä) skrev 2025-03-26 18:13:59 följande:
    För att yrsel står som en biverkan och jag aldrig tidigare i livet upplevt något liknande. Dessutom läst om andra där biverkningar kommit efter flera veckor eller tom månader. 
    Aha, ok då förstår jag! Då tycker jag att du ska ringa din barnmorska och kolla med henne. Jobbigt att gå runt och oroa sig! 
  • Anonym (madde)

Yes, jag har haft så, och det blev bara värre o värre med andra symptom. Och ja det var skitspiral som orsakade det. Mirena i mitt fall.

• Anonym (Blä)
    Anonym (madde) skrev 2025-03-29 19:12:21 följande:

Yes, jag har haft så, och det blev bara värre o värre med andra symptom. Och ja det var skitspiral som orsakade det. Mirena i mitt fall.

Den jag hade också. Plockat ut den nu. Fick bara mer och mer konstiga symtom för varje dag(domningar, svimningskänsla, känsla av lågt blodtryck) så jag tog ut den för någon dag sen. Jag har migrän med aura i grunden och jag tror den blev triggad med andra och märkliga symtom än de jag brukar ha. 
    Vad fick du för biverkningar? 

• Anonym (madde)
    Anonym (Blä) skrev 2025-03-29 19:32:20 följande:

Den jag hade också. Plockat ut den nu. Fick bara mer och mer konstiga symtom för varje dag(domningar, svimningskänsla, känsla av lågt blodtryck) så jag tog ut den för någon dag sen. Jag har migrän med aura i grunden och jag tror den blev triggad med andra och märkliga symtom än de jag brukar ha. 
    Vad fick du för biverkningar? 

Hjärndimma, snabb puls, då menar jag verkligen snabb,  depression, ångest attacker, nån sorts typ tröghet, jag kunde höra vad människor pratar men inte förstå liksom......helt nere var jag.....det var det värsta skiten, cystor...
  • Anonym (Blä)
    Anonym (madde) skrev 2025-03-29 19:42:49 följande:
    Hjärndimma, snabb puls, då menar jag verkligen snabb,  depression, ångest attacker, nån sorts typ tröghet, jag kunde höra vad människor pratar men inte förstå liksom......helt nere var jag.....det var det värsta skiten, cystor...
    Låter helt hemskt! Hur länge hade du den? Och blev du av med dina biverkningar efteråt? Jag tog ut min igår och känt mig konstig även idag med något migrän-liknande anfall(tror jag) med stickningar, domningar i kroppen. Funderat på att åka in och kolla mig men det har gått över varje gång så hoppas kroppen läker sig efter detta. Hade det inte varit att detta började direkt jag satte in spiralen, iaf med ökad migrän och att jag aldrig upplevt så konstiga symtom förut hade jag nog trott det var något annat. 
  • Anonym (madde)

så var det med mig, efter ca 3 veckor började allt. Hade absolut inga problem med hälsan innan. Brukar komma liknande symptom fortfarande vid ägglossning/mens , men inte alltid. Jag kommer ihåg hur mina blodprover såg ut när jag tog bort den, 2 dagar efter...herre min gud. Mycket var nere på låg nivå. Men läkarna erkänner inte det. Efter ca en till två månader blev alla blodprover bättre. 

• Anonym (Blä)
    Anonym (madde) skrev 2025-03-29 20:07:08 följande:

så var det med mig, efter ca 3 veckor började allt. Hade absolut inga problem med hälsan innan. Brukar komma liknande symptom fortfarande vid ägglossning/mens , men inte alltid. Jag kommer ihåg hur mina blodprover såg ut när jag tog bort den, 2 dagar efter...herre min gud. Mycket var nere på låg nivå. Men läkarna erkänner inte det. Efter ca en till två månader blev alla blodprover bättre. 

Har du anmält det till Läkemedelsverket som en biverkan? Jag har gjort det. Tänker att ju fler som gör det desto större chans det kommer med som erkänd biverkning. Har läst en del på Ratsit där folk fått riktigt läskiga biverkningar också. Problem med hjärna, blodtryck osv. Helt vansinne. 
  • Anonym (madde)
    Anonym (Blä) skrev 2025-03-29 20:15:20 följande:
    Har du anmält det till Läkemedelsverket som en biverkan? Jag har gjort det. Tänker att ju fler som gör det desto större chans det kommer med som erkänd biverkning. Har läst en del på Ratsit där folk fått riktigt läskiga biverkningar också. Problem med hjärna, blodtryck osv. Helt vansinne. 
    Ja visst det har jag gjort. Ja man kan få nån tumör i hjärnan av den. Jag läste om det. Många som får problem med hjärta, blodtryck, stickningar, olika brister osv av den. Det finns mycket att hitta på internet. Den är inte så harmlös som barnmorskor/läkare vill säga. Men tyvärr så tror jag många kvinnor går med symptom och inte förstår att det är den som orsakar, blir övertalade av läkare att det är nåt annat fel på deras kropp. Det är många som har stämt bayer för  spiral i usa.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (madde) skrev 2025-03-29 20:26:50 följande:
    Ja visst det har jag gjort. Ja man kan få nån tumör i hjärnan av den. Jag läste om det. Många som får problem med hjärta, blodtryck, stickningar, olika brister osv av den. Det finns mycket att hitta på internet. Den är inte så harmlös som barnmorskor/läkare vill säga. Men tyvärr så tror jag många kvinnor går med symptom och inte förstår att det är den som orsakar, blir övertalade av läkare att det är nåt annat fel på deras kropp. Det är många som har stämt bayer för  spiral i usa.
    Jag har mått bättre över veckorna men vaknar fortfarande med skakningar i kroppen vissa nätter. Får även vågor av små panikångest liknande attacker vissa dagar som liksom bara går över efter några sekunder. Skitläskigt. Undrar hur länge detta ska sitta i. Även fått konstaterat järnbrist på vc så käkar hög dos dagligen.
    Finns mycket på nätet om detta. En del har blivit bättre efter några veckor och andra verkar dras med detta flera, flera månader. Usch. 
Svar på tråden Erfarenhet av spiral?