• Anonym (Ts)

Flytta från sambo och huset, men fortsätta som ägare, nackdelar?

Ska troligtvis flytta från sambon. Han vill bo kvar i huset men kommer inte kunna lösa ut mig.

Jag tänker att jag står kvar på lånet och äger halva huset men han betalar löpande utgifter.
    Är det dumt? Borde han betala hyra till mig?
    Vi har 2 katter, ska jag fortsätta betala på deras försäkringar?
    Hur delar man på alla saker i huset? Räknar man på allt som man tagit med om man flyttat på riktigt och delar det på 2?
    Kommer banken gå med på att jag äger huset men inte bor här?
  • Svar på tråden Flytta från sambo och huset, men fortsätta som ägare, nackdelar?
  • Anonym (Ts)

En sak till: 

Huset är taxerattill 1.750.000 och vi har öån på 900.000, hur räknar man ut hur mycket han skulle lösa ut mig med i så fall?

• Studentpappa

Man kontaktar en eller flera mäklare och gör en värdering av huset. Att stå kvar som ägare kommer bita dig i röven utan tvekan, skippa det..

Ride it like you stole it
  • Anonym (H)

Nja, det är en dålig idé.

Hur länge ska det här upplägget gälla? Tänk om du behöver låna pengar till annan bostad lite längre fram? Då har du kanske inte kreditvärdighet till detta. Vad händer om han inte sköter huset? 

Varför är det ens aktuellt med det här upplägget? Hade ni haft barn hade jag kanske kunnat förstå.

• Anonym (Mannen)

Banken kommer inte bry sig om du flyttar. Däremot kommer du som ägare och låntagare ha ett ansvar för fastighetsavgiften, underhåll och att lånet betalas. 

Sen är det vanligaste att han betalar en hyra till dig. Men man kan ju ha vilket upplägg man vill.

Gällande bodelning så delar man ju upp sakerna efter marknadsvärdet. Katternas försäkring löser man senare som man vill. 

• Anonym (Dalig ide)

Dalig ide. Vad hander om nagot gar sonder i huset? Ett ror springer lack. Diskmaskinen fattar eld (kanske elfel) sa att hela koket forstors. Fukt och mogel som kanske orsakats av oaktsamhet (men som inte fanns nar du bodde dar)? Han skiter i att underhalla fastigheten (depression eller lathet) sa att den forfaller. Inget man tror ska handa saklart, men det ar problem som kan uppsta. Battre att han koper ut dig helt, kanske med hjalp av lan fran slaktingar t ex. 
    Om han blir sambo, dor och hans sambo arver honom. Da maste du tampas med en okand person om detta och maste radfraga henne om du nu skulle vilja salja.
    Och tank om du sjalv behover pengarna, som nu ar bundna i fastigheten? 
    Nej, det hela baddar for problem.

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Dalig ide) skrev 2025-03-26 13:59:59 följande:

Om han blir sambo, dor och hans sambo arver honom. Da maste du tampas med en okand person om detta och maste radfraga henne om du nu skulle vilja salja.

Du har bra poänger i övrigt, men det här stämmer inte. Sambos ärver inte varandra (om de inte skriver testamente).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2025-03-26 13:39:05 följande:

Nja, det är en dålig idé.

Hur länge ska det här upplägget gälla? Tänk om du behöver låna pengar till annan bostad lite längre fram? Då har du kanske inte kreditvärdighet till detta. Vad händer om han inte sköter huset? 

Varför är det ens aktuellt med det här upplägget? Hade ni haft barn hade jag kanske kunnat förstå.

Ja vi har barn,, och 2 katter som bor i huset som han vill ha kvar...

Men ska ta det ett varv med banken och se vad de säger...
  • Anonym (Fia)

Han borde betala hyra, han äger ett halvt hus men disponerar ett helt.
    Den som har fått katterna efter bodelningen är ägare och betalar försäkring etc. Husdjur betraktas som en vanlig ägodel. 
    Det som var och en ägde innan ni flyttade ihop, behålls av den ägaren. Det ni köpt tillsammans eller för gemensamt bruk, delas 50/50. Pengar, hobbysaker, fordon delas inte.
    Banken struntar i var du bor. 

Marknadsvärdet ska fastställas, sen får du köpa till det priset. Hans lån löses och du tar ytterligare lån. Strunta i taxeringsvärdet. 

Att äga tillsammans är att be om problem, varför? Finns många nackdelar, som andra skrivit. 

• Mickezzz

Taxerat 1,750, men vad är huset värt? 2 miljoner?

Är det inte värt mer än det så tycker jag det är
    konstigt att han inte har råd att lösa ut dig, jobbar han inte alls?

• Maac
    Studentpappa skrev 2025-03-26 13:24:08 följande:

Man kontaktar en eller flera mäklare och gör en värdering av huset. Att stå kvar som ägare kommer bita dig i röven utan tvekan, skippa det..

Vad menar du? 

Det har varit en utmärkt lösning för både mig och mitt ex, och två par vänner till oss! 

Jag flyttade och när vi sålde huset 6 år senare hade värdet ökat, alla nöjda.
Svar på tråden Flytta från sambo och huset, men fortsätta som ägare, nackdelar?