• Anonym (manon)

Jag förstår inte vad jag gör fel...

Jag har jätteångest då min kille/ex slog mig igen och jag förstår inte själv vad jag gjorde för fel.
    Han blir arg för saker som jag själv onte blir arg för ex om jag ställer glasen fel.
    Är det någon som kan förklara varför han känner så? Jag vill bara försöka förstå.

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Jag förstår inte vad jag gör fel...
  • Anonym (Kim)

Det går inte att förstå. Är han ett ex eller inte? Lever ni ihop nu? Om det så så ta kontakt med en kvinnojour som hjälper dig att ta dig iväg. Hjälper dig också att göra en anmälan om misshandel. Du ska därifrån idag. Fler slag kommer att komma och kan i värsta fall vara dödligt. Du gör INGET fel.  

• Anonym (Lill)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-26 10:55:50 följande:
    Vidrigt!

För en som inte fullt begriper sig på sånt, handlar det om nåt mer än makt, förnedring och att bryta ner?
    Det kan bero på olika saker.
    En del är jättestörda, har en personlighetsstörning och saknar empati. Har svårt att tycka om andra på riktigt.

En del är sadister som njuter av att se andra lida. 

En del gör detta och ser då till att få kontroll över personens ekonomi, så att de själva kan vinna på det hela ekonomiskt. 

En del klarar inte av sitt liv, missbrukar, är arbetslösa och/eller psykiskt sjuka. Avreagerar sig på sin familj.

Det blir bara värre med tiden, så en kvinna måste bara hitta ett sätt att lämna mannen. Hon kan inte "rädda honom" med kärlek, han har för stora problem, är för gränslös. Han kan bara rädda sig själv genom att söka hjälp för egen del.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Lill) skrev 2025-03-26 11:13:43 följande:
    Det kan bero på olika saker.
    En del är jättestörda, har en personlighetsstörning och saknar empati. Har svårt att tycka om andra på riktigt.

En del är sadister som njuter av att se andra lida. 

En del gör detta och ser då till att få kontroll över personens ekonomi, så att de själva kan vinna på det hela ekonomiskt. 

En del klarar inte av sitt liv, missbrukar, är arbetslösa och/eller psykiskt sjuka. Avreagerar sig på sin familj.

Det blir bara värre med tiden, så en kvinna måste bara hitta ett sätt att lämna mannen. Hon kan inte "rädda honom" med kärlek, han har för stora problem, är för gränslös. Han kan bara rädda sig själv genom att söka hjälp för egen del.
    Tack för ditt svar!

Jag håller verkligen med!

Det gäller att bara dra!
  • Anonym

Du ska inte fundera på vad DU gör fel.

Det är alltid den som slår som gör fel. 

• Anonym (manon)

Tack så jätte mycket alla som skrivit. Jag har jätte mkt ångest pga allt som hänt och jag är inte ute efter att "sätta dit" någon. Jag vill bara att allt slutar, han slutar slå mig osv.
    Jag är väldigt rädd,därför jag inte skriver så ofta. Jag tror jag behöver hjälp men vet inte riktigt hur

• Eurydike
    Anonym (manon) skrev 2025-03-28 23:54:08 följande:

Tack så jätte mycket alla som skrivit. Jag har jätte mkt ångest pga allt som hänt och jag är inte ute efter att "sätta dit" någon. Jag vill bara att allt slutar, han slutar slå mig osv.
    Jag är väldigt rädd,därför jag inte skriver så ofta. Jag tror jag behöver hjälp men vet inte riktigt hur

Jag förstår att du har mycket ångest och det är ingen som tror att du är ute efter att sätta dit någon. Du kan vända dig till en kvinnojour om du behöver hjälp och stöd i processen att lämna. De tvingar ingen att göra slut, utan stöttar en tills man känner sig redo att ta det steget.
  • Eurydike

Det är ett jättebra första steg att du skriver här så vi kan försöka hjälpa och ge dig råd!
  • Gakka

Du är så stark som skriver här och börjar öppna upp dig. Det betyder att du börjar inse att det inte ska vara såhär. 

Som andra redan skrivit, du gör inget fel. Det är honom det är fel på. Och det kommer bli värre och värre.

Börja förbereda dig för att lämna. Prata med kvinnojouren, kanske har du en vän eller familjenedlem du kan öppna dig för som kan hjälpa dig och stötta dig när det blir för jobbigt att fortsätta kämpa. Det är en process att ta sig ur ett sånt här förhållande och eftersom den här typen av män ofta har skaffat sig sådan makt över sitt offer är det inte alltid så lätt att stå stark i sitt beslut. 

Du förtjänar mycket bättre än det här! 

• Anonym (Hjälp)

Ring och prata med någon. Får du gå ut och handla själv kan du exempelvis passa på då.

Kvinnofridslinjen öppet dygnet runt:
    020-505050 (gratis att ringa, du kan radera samtalet efteråt i din samtalshistorik. Det kommer inte heller synas på din räkning efteråt)

Förstår att du inte vill berätta var du bor, men det hade varit enklare att hitta hjälp. Men istället ska di få ett tips: surfa i inkognitoläge på mobilen. 

Då kan du hitta kontaktuppgifter till en kvinnojour eller tjejjour nära dig. De kan också ge dig tips och råd. 

Även denna sida kan du ju surfa på i inkognitoläge. Ett tips till om du inte vill eller kan surfa på dina egna enheter är att leta upp närmsta bibliotek och låna en dator där. 

Ta hand om dig, och försök ta dig därifrån. 

Ha en liten summa kontanter tillgängliga på nåt bra ställe också om du behöver komma undan fort. Pengar som kan gå till mat, buss/taxi, ett par nätter på hotell eller liknande om det blir akut och du inte får tag på ex kvinnojouren, en kompis eller vart du nu tar vägen om så skulle behövas. Glöm inte heller att stänga av alla delade platstjänster om det blir aktuellt med en rask reträtt. 

• Xenia

Du kan inte förstå honom. Du kan inte få honom att sluta.

Det enda du kan göra är att lämna honom så snart som möjligt.

Kan inte din familj hjälpa dig? Annars kontakta en kvinnojour, de kan hjälpa dig.
  • Anonym (manon)
    Eurydike skrev 2025-03-28 23:58:54 följande:
    Det är ett jättebra första steg att du skriver här så vi kan försöka hjälpa och ge dig råd!
    jag funderar på att ringa polisen men vet inte om jag vågar. Han slog mig igen men jag vill anmäla andra saker.
  • Anonym (manon)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-03-29 00:22:10 följande:

Ring och prata med någon. Får du gå ut och handla själv kan du exempelvis passa på då.

Kvinnofridslinjen öppet dygnet runt:
    020-505050 (gratis att ringa, du kan radera samtalet efteråt i din samtalshistorik. Det kommer inte heller synas på din räkning efteråt)

Förstår att du inte vill berätta var du bor, men det hade varit enklare att hitta hjälp. Men istället ska di få ett tips: surfa i inkognitoläge på mobilen. 

Då kan du hitta kontaktuppgifter till en kvinnojour eller tjejjour nära dig. De kan också ge dig tips och råd. 

Även denna sida kan du ju surfa på i inkognitoläge. Ett tips till om du inte vill eller kan surfa på dina egna enheter är att leta upp närmsta bibliotek och låna en dator där. 

Ta hand om dig, och försök ta dig därifrån. 

Ha en liten summa kontanter tillgängliga på nåt bra ställe också om du behöver komma undan fort. Pengar som kan gå till mat, buss/taxi, ett par nätter på hotell eller liknande om det blir akut och du inte får tag på ex kvinnojouren, en kompis eller vart du nu tar vägen om så skulle behövas. Glöm inte heller att stänga av alla delade platstjänster om det blir aktuellt med en rask reträtt. 

tack! Jag till mig alla dina råd och uppskattar dom! Har inte så mkt tid att skriva.
  • Anonym (Hjälp)

Ring Kvinnofridslinjen! 020-505050! Nu! De kan rådge dig. 

• Anonym (Mamma)

Tänk dig att det är din mamma som skriver den här tråden. Eller din bästa vän. Vad har de gjort för fel för att mannen ska slå dem? 

• Eurydike
    Anonym (manon) skrev 2025-03-29 00:39:59 följande:
    jag funderar på att ringa polisen men vet inte om jag vågar. Han slog mig igen men jag vill anmäla andra saker.
    Det är svårt att ge råd när jag inte vet hur situationen ser ut exakt just nu. Om du har möjlighet att ringa polisen utan att riskera din egen säkerhet så gör det. Du vågar!
  • Anonym (Lill)
    Anonym (manon) skrev 2025-03-29 00:39:59 följande:
    Det viktiga nu är hur du planerar för att komma ifrån honom. Det klart att du är ledsen och har ångest just nu! Det är ju just hans mål att trycka ner dig. Kanske är det säkrast att du hinner flytta först och så kan du polisanmäla dagen efter som du gjort det.

Har du vänner eller släktingar du kan bo hos tillfälligt? 

Ring Kvinnofridslinjen eller försök hitta en kvinnojour för att få hjälp att lägga upp en plan. 

Fundera över hur du skulle kunna bo. Många privata värdar lägger upp sina lediga lägenheter på HomeQ på internet. Sen finns förstås den vanliga bostadsförmedlingen i en del kommuner.

På Hyresgästföreningens hemsidor kan man hitta adresser till många privata värdar i olika städer i Sverige. Så kontakta de värdarna. 
  • Anonym (boende)
    Länk till kvinnofridslinjens hemsida
    kvinnofridslinjen.se/

Jag jobbar med skyddat boende. Du anar inte hur många som är i liknande situation som du är. Vi får placeringar dygnet runt - kvinnor, barn, gamla, unga, svenska, invandrare. Det kan hända vem som helst. 

Börja med kvinnofridslinjen! Ring eller börja med att kolla deras hemsida om det känns läskigt att ringa. Man kan snabbt lämna deras hemsida också om han kan finnas i närheten och det syns inte att man har varit inne på sidan. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (boende) skrev 2025-03-29 10:59:42 följande:
    Länk till kvinnofridslinjens hemsida
    kvinnofridslinjen.se/

Jag jobbar med skyddat boende. Du anar inte hur många som är i liknande situation som du är. Vi får placeringar dygnet runt - kvinnor, barn, gamla, unga, svenska, invandrare. Det kan hända vem som helst. 

Börja med kvinnofridslinjen! Ring eller börja med att kolla deras hemsida om det känns läskigt att ringa. Man kan snabbt lämna deras hemsida också om han kan finnas i närheten och det syns inte att man har varit inne på sidan. 
    Det låter helt galet hur mycket det är!

Mörkertalet är säkerligen en skrämmande siffra om det ens går att räkna på!

Stort tack till dig för ett gott utfört arbete som gör skillnad och kan ge utsatta livet och glädjen tillbaka!

Tack! 🤗
  • Anonym (Kim)

Hur gör det TS? Om du vill och orkar så uppdatera gärna. 

• Anonym (Anja)

Du gör ingenting fel. Han är en kvinnomisshandlare! Ett riktigt vidrigt fegt och stört svin. Jag tycker du ska sticka bort från honom så snabbt du bara kan. Sätta dig själv i säkerhet. Sedan byter du nummer, tar kontakt med polis och kvinnojour. Du kan även börja med att ringa kvinnofridslinjen för stöttning och vägledning.

Det du beskriver med glasen är inte att göra något fel. Han är ett phsyko. Och även om man skulle göra något som är "fel" är det ALDRIG ok att röra, misshandla eller hota sin partner. Han borde spärras in. Stackars dig. Men snälla, hitta din inre styrka och fly! ❤️

Svar på tråden Jag förstår inte vad jag gör fel...