• Anonym (Ellen)

Fick en bot i kollektivtrafiken fast jag hade giltig biljett

Nyligen skulle jag åka tåget från Eskilstuna för att hälsa på min kompis som bor i närheten av Liljeholmen i Sthlm. 

När jag bokade biljetten så bokade jag resan mellan Eskilstuna Central till Årstaberg. Min kompis skulle hämta upp mig vid Årstaberg var tanken och sedan skulle vi åka till Liljeholmen med bil. 

Jag skulle då ta tåget och sedan kliva av vid Flemingsberg och åka pendeltåget (som då ingick i min resa till Årstaberg) det var en tydlig SL logga på biljetten. 

Min kompis ringer och säger att hon ska handla en sak i Älvsjö, alltså EN station INNAN Årstaberg. Vi bestämmer att jag ska hänga på och då kliva av i Älvsjö.

När jag kliver av i Älvsjö står det massa kontrollanter vid spärrarna och jag visar upp min biljett. Jag visar hur jag har åkt, jag har tagit exakt det pendeltåget som står på biljetten men klivit av en station tidigare. Då säger dom att inte min biljett är korrekt då jag enbart ska åka mellan Flemingsberg och Årstaberg. Jag ser detta som helt orimligt. Så jag fick en bot, för att jag åkt utan giltig biljett?. 

Jag hade ju en giltig biljett, men klev av en station innan. Jag har betalat lika mycket som en vanlig SL biljett som min kompis säger håller för en resa 1 timme och 15 minuter. Jag förstår självklart att jag inte kan åka kors och tvärs på biljetten jag har som pdf i telefonen? men det var ju exakta klockslag, rätt tåg och allting med en station innan. 

Får man verkligen göra såhär? 

• Svar på tråden Fick en bot i kollektivtrafiken fast jag hade giltig biljett
  • Anonym (?)
    arbetslös ingenjör skrev 2025-03-25 22:21:03 följande:

Jag hade bestridit boten och mejlat kundtjänst

Ja det lär nog ge ett bättre svar än en tråd på Familjeliv....
  • Anonym (Betty)

Jag fattar inte. Hade du en tågbiljett och sen försökte du även åka på pendeltåget för tågbiljetter? Det kan man inte. Jag kan inte åka i Stockholms kollektivtrafik bara för att jag har en tågbiljett mellan Malmö och stockholm .

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-25 23:31:58 följande:

Jag fattar inte. Hade du en tågbiljett och sen försökte du även åka på pendeltåget för tågbiljetter? Det kan man inte. Jag kan inte åka i Stockholms kollektivtrafik bara för att jag har en tågbiljett mellan Malmö och stockholm .

Nej jag hade en tågbiljett till flemingsberg och sedan hade jag via sj en biljett för SL mellan Flemingsberg och Årstaberg. Så pendeltåget ingick med SL Logga och allt, 

det stod klockslag som jag fick åka då på SL mellan dessa stationer. Jag klev av en station tidigare och därför ansågs min biljett vara ogiltig. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-25 23:31:58 följande:

På samma sätt som du kan köpa en tågbiljett på Sj Mellan malmö och Sundbybergs station. 

Då skulle du söka denna resa på SJ och då kanske det först skulle bli ett snabbtåg mellan Malmö till Stockholm C. Sedan skulle du få en till biljett i pdf:en som är en tågbiljett mellan Stockholm city (alltså pendeltågets station vid centralen) till Sundbybergs station och då står det klockslag och SL men den är med i din tågbiljett. Du har betalat för hela den resan. 

• Anonym (hmm)

Bestrid den. 

Du verkar ju ha betalat allt och då får man kliva av innan när man vill, självfallet. 

Låter som att du har träffat på nyutbildade som känner sig macho i sina dräkter.
    Borde anmäla dom för kränkning med. Så de lär sig sätta sig ner och studera ordentligt!  

• Anonym (F)

Det låter orimligt. Kontakta SL kundtjänst.

• EnAnonumius
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-25 22:17:13 följande:
    Fick en bot i kollektivtrafiken fast jag hade giltig biljett

Nyligen skulle jag åka tåget från Eskilstuna för att hälsa på min kompis som bor i närheten av Liljeholmen i Sthlm. 

När jag bokade biljetten så bokade jag resan mellan Eskilstuna Central till Årstaberg. Min kompis skulle hämta upp mig vid Årstaberg var tanken och sedan skulle vi åka till Liljeholmen med bil. 

Jag skulle då ta tåget och sedan kliva av vid Flemingsberg och åka pendeltåget (som då ingick i min resa till Årstaberg) det var en tydlig SL logga på biljetten. 

Min kompis ringer och säger att hon ska handla en sak i Älvsjö, alltså EN station INNAN Årstaberg. Vi bestämmer att jag ska hänga på och då kliva av i Älvsjö.

När jag kliver av i Älvsjö står det massa kontrollanter vid spärrarna och jag visar upp min biljett. Jag visar hur jag har åkt, jag har tagit exakt det pendeltåget som står på biljetten men klivit av en station tidigare. Då säger dom att inte min biljett är korrekt då jag enbart ska åka mellan Flemingsberg och Årstaberg. Jag ser detta som helt orimligt. Så jag fick en bot, för att jag åkt utan giltig biljett?. 

Jag hade ju en giltig biljett, men klev av en station innan. Jag har betalat lika mycket som en vanlig SL biljett som min kompis säger håller för en resa 1 timme och 15 minuter. Jag förstår självklart att jag inte kan åka kors och tvärs på biljetten jag har som pdf i telefonen? men det var ju exakta klockslag, rätt tåg och allting med en station innan. 

Får man verkligen göra såhär? 

Kontoklanter det brukar inte bry sig om den detaljen om vad de få göra och inte göra. 🙄

Det finns en liten bra sak man kan när man får konstiga böter av kontrolklanter: Överklaga....

Nu vet ju jag inte hur det är inom SL, men här i GBG så ger man ingen bot om man skulle hoppa av en station tidigare än den man betalat för, då stationen innan ligger ju på samma sträcka man betalt för..

Så mitt bästa tips är att överklaga och ta fram biljetten från historik i appen och skicka med en kopia på den i överklagan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (F) skrev 2025-03-26 04:52:11 följande:

Det låter orimligt. Kontakta SL kundtjänst.

Jag har gjort det. Den personen sa samma sak. Att när jag har en sån SL biljett så gäller stationerna som står på biljetten. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-26 15:04:30 följande:
    Jag har gjort det. Den personen sa samma sak. Att när jag har en sån SL biljett så gäller stationerna som står på biljetten. 
    Men det är ju jättekonstigt! Kontakta media. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (R) skrev 2025-03-26 18:29:06 följande:
    Men det är ju jättekonstigt! Kontakta media. 
    Jo men det var ju för att man inte bara ska kunna åka hej vilt på en pappersbiljett. Hur ska dom kunna säkerställa att jag faktiskt åker på en korrekt biljett. Det är två stationer som står. Hade jag haft vanlig sl biljett så får jag ju åka precis som jag önskar. 
  • EpicF
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-26 15:04:30 följande:
    Bestrid boten. Det är helt orimligt att du inte ska få gå 
    av en station före än vad ursprungs stationen. Hade dock varit korrekt med bot om du gått av en station efter utsprungs stationen. 
  • Anonym (gg)

Bara bestrid tilläggsavgiften. Du behöver inte betala något alls, bara se till att bestrid inom 10 dagar :)

/vettig kontrollant

Svar på tråden Fick en bot i kollektivtrafiken fast jag hade giltig biljett