Fick en bot i kollektivtrafiken fast jag hade giltig biljett
Nyligen skulle jag åka tåget från Eskilstuna för att hälsa på min kompis som bor i närheten av Liljeholmen i Sthlm.
När jag bokade biljetten så bokade jag resan mellan Eskilstuna Central till Årstaberg. Min kompis skulle hämta upp mig vid Årstaberg var tanken och sedan skulle vi åka till Liljeholmen med bil.
Jag skulle då ta tåget och sedan kliva av vid Flemingsberg och åka pendeltåget (som då ingick i min resa till Årstaberg) det var en tydlig SL logga på biljetten.
Min kompis ringer och säger att hon ska handla en sak i Älvsjö, alltså EN station INNAN Årstaberg. Vi bestämmer att jag ska hänga på och då kliva av i Älvsjö.
När jag kliver av i Älvsjö står det massa kontrollanter vid spärrarna och jag visar upp min biljett. Jag visar hur jag har åkt, jag har tagit exakt det pendeltåget som står på biljetten men klivit av en station tidigare. Då säger dom att inte min biljett är korrekt då jag enbart ska åka mellan Flemingsberg och Årstaberg. Jag ser detta som helt orimligt. Så jag fick en bot, för att jag åkt utan giltig biljett?.
Jag hade ju en giltig biljett, men klev av en station innan. Jag har betalat lika mycket som en vanlig SL biljett som min kompis säger håller för en resa 1 timme och 15 minuter. Jag förstår självklart att jag inte kan åka kors och tvärs på biljetten jag har som pdf i telefonen? men det var ju exakta klockslag, rätt tåg och allting med en station innan.
Får man verkligen göra såhär?