• Samanta245

Blev jätte ledsen efter tidigt ultraljud

Hej.  Man kan göra tidigt ultraljud i vecka 6 och jag gjorde.  Barnmorska kunde inte hitta något eller se. Jag blev jätte ledsen.  Jag var så glad innan ultraljudet.  Hon sa att det är svårt att se när det är så tidigt.  Jag har en fråga till er som gjorde ultraljud i vecka 6. Hur gick det för er? Det känns hjälplöst. Jag är rädd för missfall och utomkvedshavandeskap. Jag fick missfall en gång och upplevde det värsta.  

• Svar på tråden Blev jätte ledsen efter tidigt ultraljud
  • Aliona

Varför gjorde ni så tidigt? 

Min gyn ville absolut inte göra ul tidigare än 7+1, just för att det är stor risk att man inte ser något då och man ska ju inte göra ul i onödan. Vi gjorde 7+3 och då såg de ett embryo med tickande hjärta.

Ska du få komma tillbaka om någon vecka? 

• Anonym (Isabella)

Är du i vecka 6+ eller vecka 5+? Jag har gjort ultraljud i vecka 6+1 (visste inte exakt hur långt gången jag var då men vet nu efteråt) på grund av misstänkt utomkvedshavandeskap , hade ont i sidan men det visade sig att det berodde på en sprucken cysta. Då syntes bara hinnsäck och ?antydan till fosterstruktur?, inga hjärtslag. Sonen är iallafall 3 nu. Nästa graviditet gjorde jag privat ultraljud (pga oro eftersom jag har fått två missfall tidigare) i vecka 8 + någon dag. 

Tycker inte man ska göra ultraljud innan vecka 7+0 om man inte verkligen måste precis som den andra i tråden skrev ,det är stor risk att det bara skapar onödig oro.
    Har du fått någon ny tid för att kolla igen? Jag tror inte det är någon fara , det är ju så tidigt. 

• Anonym (Tvillingar)

Ja, man kan göra så tidigt men de borde även ha berättat att det är stor sannolikhet att man inte kommer att se något så tidigt. 

Är du i V6+nånting (v7 enligt en del räknesätt) eller v6 (dvs 5+1-6)? Det är också en enorm skillnad. 

Nu är det många år sedan jag var gravid men min gynekolog ville man inte under några som helst omständigheter att jag skulle komma innan v8 (7+). Jag var där i 7+5 och såg då två bönor. 

Kontakta kliniken igen och boka in en uppföljning om två veckor. 

• Samanta245
    Anonym (Isabella) skrev 2025-03-25 14:20:08 följande:

Är du i vecka 6+ eller vecka 5+? Jag har gjort ultraljud i vecka 6+1 (visste inte exakt hur långt gången jag var då men vet nu efteråt) på grund av misstänkt utomkvedshavandeskap , hade ont i sidan men det visade sig att det berodde på en sprucken cysta. Då syntes bara hinnsäck och ?antydan till fosterstruktur?, inga hjärtslag. Sonen är iallafall 3 nu. Nästa graviditet gjorde jag privat ultraljud (pga oro eftersom jag har fått två missfall tidigare) i vecka 8 + någon dag. 

Tycker inte man ska göra ultraljud innan vecka 7+0 om man inte verkligen måste precis som den andra i tråden skrev ,det är stor risk att det bara skapar onödig oro.
    Har du fått någon ny tid för att kolla igen? Jag tror inte det är någon fara , det är ju så tidigt. 

Jag är i vecka 6+3.
  • Samanta245

Jag har fått en tid om ungefär två veckor.  Hoppas att hon ser nästa gång.  
  • Anonym (Gry)

I vecka 6+ brukar man oftast se hjärtat MEN, du kan vara mindre långt gången än du tror och få dagar kan göra stor skillnad. Sedan är det skillnad på ultraljudsmaskiner och dom som gör ultraljuden. Går inte göra annat än avvakta och se om 1-2 veckor igen. 

Lycka till.

• Anonym (Tufft2025)

Vad du tycker är väl högst oväsentligt! själv gjorde jag ul 6+0 pga kraftiga blödningar o det var hur lätt som helst att se det lilla pickande hjärtat trots att embryot var 4 mm. Men jag vet också att min region har nya ul apparater så kan spela roll. Men utge dig inte för att ha alla svar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tufft2025) skrev 2025-07-15 09:39:29 följande:
    Vad du tycker är väl högst oväsentligt! själv gjorde jag ul 6+0 pga kraftiga blödningar o det var hur lätt som helst att se det lilla pickande hjärtat trots att embryot var 4 mm. Men jag vet också att min region har nya ul apparater så kan spela roll. Men utge dig inte för att ha alla svar. 

Fast eftersom det är svårare att se så tidigt så är det bättre att vänta lite istället för att bli besviken. 

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Tufft2025) skrev 2025-07-15 09:39:29 följande:

Är du seriös? Jag skrev inte till dig för det första utan svarade TS för att lugna henne. Och du skriver ett argt svar 3 månader senare? 

Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev OM man inte verkligen måste. Om man misstänker utomkvedshavandeskap eller något annat allvarligt på grund av smärta eller kraftiga blödningar så måste man göra ultraljud så tidigt , det har jag själv gjort, det var ju exakt det jag skrev. Men man borde inte göra det så tidigt bara för att kolla om allt är ok för att man är orolig, då finns risk att man inte ser något fast allt är ok och blir ännu mer orolig i onödan. Då är det bättre att vänta någon vecka. Det är inte bara jag som tycker det, det finns ingen som skulle rekommendera ett så tidigt ultraljud utan anledning.

Hjärtslagen kan synas tydligt då , jag har inte sagt något annat. Men det kan vara så att de inte syns också fast allt är som det ska. Var det något av det som var svårt att förstå? 

Jag har inte alla svar men jag har själv fyra barn och en nära släkting till mig är förlossningsöverläkare. Så en del svar när det gäller sånt här har jag faktiskt. 

Ingenstans skrev jag att hjärtat inte kan synas då eller att man aldrig ska göra ultraljud så tidigt. Kanske du borde prata med någon om dina problem för det är inte normalt att bli så arg på en främling som bara försöker hjälpa någon. 

• Anonym (Tufft2025)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-07-15 19:45:56 följande:

Är du seriös? Jag skrev inte till dig för det första utan svarade TS för att lugna henne. Och du skriver ett argt svar 3 månader senare? 

Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev OM man inte verkligen måste. Om man misstänker utomkvedshavandeskap eller något annat allvarligt på grund av smärta eller kraftiga blödningar så måste man göra ultraljud så tidigt , det har jag själv gjort, det var ju exakt det jag skrev. Men man borde inte göra det så tidigt bara för att kolla om allt är ok för att man är orolig, då finns risk att man inte ser något fast allt är ok och blir ännu mer orolig i onödan. Då är det bättre att vänta någon vecka. Det är inte bara jag som tycker det, det finns ingen som skulle rekommendera ett så tidigt ultraljud utan anledning.

Hjärtslagen kan synas tydligt då , jag har inte sagt något annat. Men det kan vara så att de inte syns också fast allt är som det ska. Var det något av det som var svårt att förstå? 

Jag har inte alla svar men jag har själv fyra barn och en nära släkting till mig är förlossningsöverläkare. Så en del svar när det gäller sånt här har jag faktiskt. 

Ingenstans skrev jag att hjärtat inte kan synas då eller att man aldrig ska göra ultraljud så tidigt. Kanske du borde prata med någon om dina problem för det är inte normalt att bli så arg på en främling som bara försöker hjälpa någon. 

Haha jag blev inte det minsta arg. Och att jag svarar 3 månader senare är väl irrelevant. Det var inte jag som skrev en uppsats så tror du tog hem det som mest arg. 
  • Anonym (Tufft2025)
    Anonym (M) skrev 2025-07-15 09:56:04 följande:

Fast eftersom det är svårare att se så tidigt så är det bättre att vänta lite istället för att bli besviken. 

vad konstigt att fb-läkare verkar tycka det är tidigt men riktiga läkare verkar göra ul ändå. 
  • Aliona
    Anonym (Tufft2025) skrev 2025-07-15 22:04:03 följande:
    Haha jag blev inte det minsta arg. Och att jag svarar 3 månader senare är väl irrelevant. Det var inte jag som skrev en uppsats så tror du tog hem det som mest arg. 
    Det är definitivt du som framställs som medt arg. Rätt ohövligt svar du gav till Isabella. 
  • Aliona
    Anonym (Tufft2025) skrev 2025-07-15 22:07:54 följande:
    vad konstigt att fb-läkare verkar tycka det är tidigt men riktiga läkare verkar göra ul ändå. 
    Jag skrev redan i #1 att min gynekolog absolut inte ville göra ul tidigare än 7+1, just för att det är svårt att se ett hjärta då och det kan skapa onödig stress. Sen kan det finnas skäl att göra dwt tidigt ändå. 
Svar på tråden Blev jätte ledsen efter tidigt ultraljud