Vilken man ska jag vara med?
Ett otroligt jobbigt problem har dykt upp i mitt liv, eller växt fram snarare.
Jag är sedan 2021 sambo med en man som jag även är förlovad med. Han var då nyskild och ja, det gick nog lite fort allting, flyttade ihop och förlovade oss inom ett år men det kändes rätt som det ju gör när man är nyförälskad. Med åren har mindre charmiga egenskaper dykt upp, han kan vara direkt elak mot butikspersonal/taxichaufförer/servitriser om han tycker de gjort minsta lilla fel och jag får försöka släta över. Han är snål, vi bor i hans hus (jag är inneboende) och har aldrig fått frågan om jag skulle vilja köpa in mig eller hur jag vill ha det hemma (det är hans möbler och hans stil hemma hos oss), och när jag sa att vi kanske kunde byta soffa och säng när jag flyttade in så sa han att då fick jag betala det för det var minsann inget fel på dem, osv. Vi har en del gemensamma intressen, det är roligt, och han är oftast omtänksam. Han sitter dock mycket i soffan och ser på TV, är inte så driven eller påhittig alls i livet. Vill helst inte resa nånstans. Sexlivet har ända från början varit bristfälligt, han tänder mig inte utan ?hafsar över? och känns som att han alltid bara velat tömma sig, inget förspel eller smeka mig.
Vi har dock bra umgänge, en del gemensamma kompisar och livet runt oss ser bra ut, och ekonomiskt har vi det bra. Vi är väldigt bra vänner även om vi har svårt att prata med varann på djupet. Han kan charma mig när han vill och är då supergullig mot mig.
Nu har då min kärlek från förr dykt upp i mitt liv igen via ett jobb. Vi blev kära för 15 år sedan men det blev aldrig något förhållande då han var sambo då och situationen för honom är samma idag. Denna man tänder mig något så enormt, han kan alla mina punkter och är passionerad, dominant, sårbar, rolig och vi kan prata om allt, vår relation/kontakt har alltid känts djup och ärlig på nåt vis och han är påhittig och driven, många intressen och vänner. MEN han är 25 år äldre, sambo sedan 30 år och har barn i min ålder. Han har deklarerat att han lämnar om jag vill det. Men vill jag det? Han är förnuftig och säger att vi nog kommer få det tufft med familj och vänner och kanske blir olyckliga men att han nog är villig att ta den smälle. Jag är kär som jag aldrig varit förut, precis som för 15 år sedan, och vi har nog byggt upp en längtan över det som aldrig blev då. Men vem ska man välja? Med hjärtat eller hjärnan? Ingen av dem?
Som läget är nu har jag tagit en paus från min sambo och bor i min övernattningslägenhet för att fundera över saken. Men jag vet varken ut eller in. Hur ska jag tänka? Sambon uppvaktar mig mer nu när jag inte bor hemma, som han inte brukat göra innan, och min äldre kärlek ligger lågt och vill inte störa eller stressa fram något beslut från någon sida utan vill ta det lugnt och fint.
JA jag är ett svin i mångas ögon men skuldkänslor finns det gott om ska ni veta.