• Anonym (TS)

Inte komma på tillställningar pga alkohol

Jag och min partner är oense angående alkohol på tillställningar. Min partner kommer från en väldigt alkoholiserad familj. 

Han tycker att vi ska åka på tillställningar med barnen och åka hem om folk blir för fulla. 

Jag tycker att det är orimligt att barnen ska sitta i bilen 1,5 timme för att åka till ett ställe där folk är berusade redan 10:30 på förmiddagen. 

Jag tycker att man ska säga att barnen gärna träffar sin farmor och farfar om dom inte druckit en droppe. Han tycker att vi se ge dom en chans?. Dom kan inte dricka, dom kan aldrig lära sig att dricka och barnen ska inte behöva sitta i bilen 1,5 timme för att direkt åka hem igen när vi är framme. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Inte komma på tillställningar pga alkohol
  • Anonym (Anja)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 09:41:47 följande:
    Farföräldrarna säger att dom inte kommer dricka så mycket? vi har provat detta gång på gång. Vi skulle komma till dom senast i julas och barnens farmor vingla omkring och ramla in i bokhyllan innan Kalle och svärfar låg och sov redan vid klockan 13:00 pga fylla. Det är inte roligt och det går inte att resonera med dessa personer. 

Mina egna föräldrar vet hur dom ska bete sig inför sina barnbarn. Dom kan få dricka 1-2 glas vin men jag behöver inte be dom att göra detta. Dom förstår liksom själva att man inte häller i sig. 
    Oj, ja det låter ganska allvarligt då. Herregud. Tycker inte man kan bestämma hur många glas någon ska dricka och liksom räkna. Det viktiga däremot är som du säger att man vet hur man beter sig och dricker sig inte redlös bland barn eller blir full. Som en ordentlig vuxen känner man väl av när det räcker, var gränsen går. Din mans familj super. Obehagligt, verkligen. Tycker inte ni ska bryta med dem som någon annan föreslog. Däremot tycker jag ni kan välja att säga att de får avstå alkohol när de träffar barnen då de helt klart inte kan hantera alkohol. Så kan de supa när ni inte är där.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-03-25 20:07:38 följande:
    Fattar inte varför kl 4.
    Varför inte gå upp kl 6, sitta i bilen kl 7,30 och vara där kl 8. Ta med en youghurt om de inte kan äta frukost senare.

Men jag fattar att du inte vill. Du ville ha åsikter, men vill tydligen bara ha åsikter från dem som håller med dig.

För att dom redan hunnit dricka en timme när vi kommit fram då? Du tycker att det är rimligt att göra såhär mot sina barn? För att sedan strax åka hem kort därefter? 3 timmars bilkörning för att titta på folk som dricker alkohol?? Du tänker inte att det finns roligare saker för oss som familj att prioritera?? Sedan ska inte barnen behöva stressa på morgonen. Att hela familjen ska göra sig klara på 30 minuter är inte rimligt. Det betyder stress. Och det är inget vi ägnar oss åt när vi inte ens får utdelning för det. 

Låter du dina barn umgås med grava alkoholister eller? Sådär så att ni stressar till dessa. Jag ser det som en sjuklig anpassning 

• Anonym (TS)
    Anonym (Anja) skrev 2025-03-25 20:13:13 följande:
    Oj, ja det låter ganska allvarligt då. Herregud. Tycker inte man kan bestämma hur många glas någon ska dricka och liksom räkna. Det viktiga däremot är som du säger att man vet hur man beter sig och dricker sig inte redlös bland barn eller blir full. Som en ordentlig vuxen känner man väl av när det räcker, var gränsen går. Din mans familj super. Obehagligt, verkligen. Tycker inte ni ska bryta med dem som någon annan föreslog. Däremot tycker jag ni kan välja att säga att de får avstå alkohol när de träffar barnen då de helt klart inte kan hantera alkohol. Så kan de supa när ni inte är där.
    Som jag skrev så behöver vi inte säga till mina föräldrar hur många glas man får dricka?. Det liksom faller sig naturligt för min familj. 
  • Anonym (Anja)
    Tow2Mater skrev 2025-03-25 18:42:59 följande:
    Varför? För att man kanske värderar kontakt med släkt trots allt.

Vi är alla olika, en del bryr sig intye om släkt, men om man gör det och om man kan räkna på fingarna antalet gånger man kommer kunna träffa släkt rent praktiskt blir det ganska verkligt i ens tanke hur viktigt det kan vara. Jag skulle gladeligen kliva upp tidigare än 6 om det betydde jag kunde träffa släkt trots allt.

Skulle du se dementa släktingar på samma sätt som du ser alkoliserade? Som inte värda att träffa alls. En del gör det, andra inte.
    Nämen, de bryr ju sig inte om sin släkt? Eller barnen? Om det inte kan skjuta på sitt supande några timmar. Spriten verkar vara viktigare än barnen? Ska ts behöva släpa upp sina barn kl 4 på morgonen? Nästan så det fortfarande är natt, bara för att kuta dit innan kl 7 då de börjar supas? Du hör väl själv hur det låter? Galenskap. Nä då är det bättre att säga att de får hålla sig nyktra ett par timmar om de vill barnen ska komma. Inte fan ska de behöva se sin farmor ramla runt och alla beter sig som drägg. Detta förstår du väl ändå?
  • FruFarfalle

Det är ju galet att gå upp 5-6 på morgonen för att hinna träffa släktingar nyktra på tex julafton (annars med).
    Nej jag skulle inte åka dit med barnen. Vad händer om ni bjuder in de till er istället?

• Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 20:22:52 följande:

För att dom redan hunnit dricka en timme när vi kommit fram då? Du tycker att det är rimligt att göra såhär mot sina barn? För att sedan strax åka hem kort därefter? 3 timmars bilkörning för att titta på folk som dricker alkohol?? Du tänker inte att det finns roligare saker för oss som familj att prioritera?? Sedan ska inte barnen behöva stressa på morgonen. Att hela familjen ska göra sig klara på 30 minuter är inte rimligt. Det betyder stress. Och det är inget vi ägnar oss åt när vi inte ens får utdelning för det. 

Låter du dina barn umgås med grava alkoholister eller? Sådär så att ni stressar till dessa. Jag ser det som en sjuklig anpassning 

Som jag tidigare sa, det går ju att hitta roliga saker att göra i närheten, så ni behöver ju inte bara åka dit och direkt tillbaka hem.

Men du vill inte stressa, du vill tydligen inte barnen ska se en vuxen dricka oavsett om de nyss börjat och inte hunnit bli fulla, och vill inte anpassa dig. Ok.

Lev med ditt beslut.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-03-25 20:28:42 följande:
    Som jag tidigare sa, det går ju att hitta roliga saker att göra i närheten, så ni behöver ju inte bara åka dit och direkt tillbaka hem.

Men du vill inte stressa, du vill tydligen inte barnen ska se en vuxen dricka oavsett om de nyss börjat och inte hunnit bli fulla, och vill inte anpassa dig. Ok.

Lev med ditt beslut.
    Du utgår från att det finns massa roliga saker där dom bor? Hur vet du att dom bor på en plats där vi kan hitta på massa roliga saker. Att supa och att under en kväll dricka 2 glas vin är inte samma sak. Vad skulle poängen med detta vara? 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 20:43:36 följande:
    Du utgår från att det finns massa roliga saker där dom bor? Hur vet du att dom bor på en plats där vi kan hitta på massa roliga saker. Att supa och att under en kväll dricka 2 glas vin är inte samma sak. Vad skulle poängen med detta vara? 
    Bor de i djupskogen kan ni ju stanna och plocka bär eller svamp, men ja jag antar man bor någorlunda civilicerat i Sverige och man kan hitta något som passar inom en 1,5 timmars körning. Men är det så illa att det bara finns norrländsk skog inom era 1,5 timmars körning, ja.... ta en dag ni bygger en överlevnadskoja, tänder eld och ser om ni kan klara er en dag i skogen. Det kan hjälpa med en flaska vin, men det vill ni ju knappast ha med er, så koka vatten till varm choklad och kaffe, lite soppa, kanske baka pinnbröd. Barnen får nog roligt. Sedan kan ni åka hem. :) Men jag börjar tro du trollar lite nu.
  • Anonym (H)

Jag tycker generellt att det är helt ok m alkohol när barn är med och definitivt inget man kan begära av andra att avstå pga barn. Däremot skulle jag inte vilja umgås med människor som super sig packade ffa inte i barns närvaro. Skulle inte räkna hur många glas som dricks (alla tål olika) , det skiter jag i så länge det inte blir nåt fyllekalas

• fornminne
    Tow2Mater skrev 2025-03-25 21:12:27 följande:
    Bor de i djupskogen kan ni ju stanna och plocka bär eller svamp, men ja jag antar man bor någorlunda civilicerat i Sverige och man kan hitta något som passar inom en 1,5 timmars körning. Men är det så illa att det bara finns norrländsk skog inom era 1,5 timmars körning, ja.... ta en dag ni bygger en överlevnadskoja, tänder eld och ser om ni kan klara er en dag i skogen. Det kan hjälpa med en flaska vin, men det vill ni ju knappast ha med er, så koka vatten till varm choklad och kaffe, lite soppa, kanske baka pinnbröd. Barnen får nog roligt. Sedan kan ni åka hem. :) Men jag börjar tro du trollar lite nu.
    Börjar snarare tro att det är du som trollar.

Skriv ett enda inlägg om att släktingarna kan skjuta upp sitt supande några timmar, i stället för att lägga allt ansvar på de som förväntas hälsa på.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-03-25 21:12:27 följande:

Plocka bär och svamp?? Det är mars? var kan man plocka detta nu? 

Jag är från Sthlm så mina barn är nog vana vid lite annat. Om vi gör något på helgen så kan vi absolut vara ute i naturen, men då finns det skogar där allt redan är riggat. Vindskydd, ved och så vidare. Annars går vi på museum, större lekparker. Så mina barn kan absolut grilla pinnbröd. Men vi gör inte det klockan 9 på morgonen när vi gått upp klockan 4 för att sitta och glo någon timme på massa fyllon? man kan undra om du vill provocera som börjar skriva att vi ska dricka en hel flaska vin på utflykten. Ska vi köra rattfulla sedan då också eller? 

• fornminne
    Just Precis skrev 2025-03-25 19:00:59 följande:

Tror ni att det är skadligt för barn att se fulla människor? Jag tänker att så länge vårdnadshavarna, barnens trygghet, är just den tillförlitliga tryggheten så är det lite skit samma om farmor eller någon annan konstig tant är förmiddagspackad. Man får förklara det som den sjukdom alkoholism är. Barn fixar det.

Sedan är ju frågan vad vinsten med det hela är, blir någon gladare av att ses under omständigheterna? Man får göra någon slags helhetsekvation, vill sambon verkligen träffa dem och att de träffar barnen är det kanske värt det, om man inte kan välja ett tillfälle med potentiellt mindre alkohol då.

Det är enorm skillnad på att se fulla eller påverkade främlingar i parken eller på tunnelbanan (så länge dessa är harmlösa), och att tvingas umgås med packade släktingar i deras hem. Kanske få julen förstörd osv.

Förstår man inte skillnaden, ska man inte ha barn.

Man kan och ska inte skydda sina barn från allt. Men man behöver inte aktivt utsätta dem för potentiellt skadliga situationer, bara för att det finns blodsband med i bilden.

Inget barn blir traumatiserat av att någon gång, på något släktkalas, råka ut för överförfriskade vuxna. Oavsett om barnet just då upplever det som obehagligt eller inte bryr sig alls.

Men i TS fall handlar det om alkoholister. Det sups tydligen från morgon till kväll. Då är det direkt olämpligt att ta med barn. Och varför ska de ens träffas, under sådana omständigheter, bara för att de är släkt? Som du själv skriver, vad är vitsen? Är en gravt alkoholiserad farmor verkligen bättre än ingen farmor? Jag tycker inte det.
  • Tow2Mater
    fornminne skrev 2025-03-25 21:25:12 följande:
    Börjar snarare tro att det är du som trollar.

Skriv ett enda inlägg om att släktingarna kan skjuta upp sitt supande några timmar, i stället för att lägga allt ansvar på de som förväntas hälsa på.
    Nej, jag ger bara mina råd. Vill du ge annat råd, gör det. Du behöver inte hacka på mina.
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 21:30:03 följande:

Plocka bär och svamp?? Det är mars? var kan man plocka detta nu? 

Jag är från Sthlm så mina barn är nog vana vid lite annat. Om vi gör något på helgen så kan vi absolut vara ute i naturen, men då finns det skogar där allt redan är riggat. Vindskydd, ved och så vidare. Annars går vi på museum, större lekparker. Så mina barn kan absolut grilla pinnbröd. Men vi gör inte det klockan 9 på morgonen när vi gått upp klockan 4 för att sitta och glo någon timme på massa fyllon? man kan undra om du vill provocera som börjar skriva att vi ska dricka en hel flaska vin på utflykten. Ska vi köra rattfulla sedan då också eller? 

Så inom 1,5 timmar från Stockholm kan ni inte hitta något roligt att göra?
  • Anonym (Glen)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 21:30:03 följande:

Jag är,5 timme från STockholm så mina barn är nog vana vid lite annat. 

1,5 timme från Stockholm innebär att ni reser till (ungefär) Gävle, Västerås eller Nyköping.

Då åker ni till farmor och farfar på morgonen innan de druckit för mycket, stannar där på en tidig fika/frukost och sedan åker ni hem innan lunch om det spårar ur och så gör ni något med familjen på vägen hem. Lekland, badhus, what ever som passar era barn ålder.

Det enda man behöver värdera är barnens eventuella rätt att få träffa sin farmor och farfar. Trots den sjukdom farmor och farfar lider av.
  • Krocko

Vilka knepiga svar du får TS, jag hade aldrig tagit mina barn dit, vill mannen träffa sina föräldrar så hade han fått åka själv.

• Lönnsirap

Så sammanfattningsvis vill TS alltså att de graft alkoholiserad svärföräldrarna ska avhålla sig annars kommer de aldrig någonsin få besök av sina barnbarn. 
    För en gång klarade inte de att dricka måttligt, så julafton blev inge vidare. Och vad pappan till barnen tänker är inte så viktigt, utan det kollektiva tänkandet på familjeliv bör komma med input.

Personligen förstår jag inte varför TS fått barn med en människa vara släkt hon så tydligt inte alls vill ha kontakt med, och varför hon inte litar på att hon och partnern kan hantera några besök här och där. För det låter faktiskt inte rimligt att aldrig någonsin åka och hälsa på nära släktingar där ena parten faktiskt VILL behålla kontakten. 

Jag uppfattar det som att TS faktiskt inte riktigt är helt ärlig i sitt frågande. För Trådstarten handlar om att åka på tillställningar, men ju mer man läser desto tydligare blir det att TS troligen hest helt vill prioritera bort dessa relationer. Eller så tolkar jag in för mycket mellan raderna.

• Anonym (Kille)
    Anonym (A) skrev 2025-03-25 09:33:31 följande:

Är det du igen som är gift med mannen som har en familj där alla dricker, men din man slutat?

Varför spekulerar du om folks identitet? Det kan vara regelbrott eller rent av olagligt.
Svar på tråden Inte komma på tillställningar pga alkohol