• Anonym (Värmeelement)

Vem har rätt?

Om den ena fryser under natten och vill ha värmeelementet på och den andra vägrar för den tycker det redan är för varmt. Vem har rätt / ska få sin vilja igenom?

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym (Fia)

Hos oss är det jag som insisterar på att ha det svalt i sovrummet och jag som behöver tjockast täcke. Jag sover bäst när jag andas sval luft, men jag är samtidigt rätt frusen av mig.

Man får experimentera och kompromissa och försöka hitta något som passar båda. Funkar ingenting annat så får man sova i olika rum. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-03-24 18:50:48 följande:

Den som är kall kan väl kyla den varma och den varma kan väl värma den kalla ? 

Att man är frusen betyder inte att man nödvändigtvis är särskilt kall, så det finns risk att den varma istället blir överhettad. Men det kan vara värt ett försök. 
  • Anonym (Värmeelement)
    Anonym (Frusen) skrev 2025-03-24 18:37:49 följande:

Värmemadrass kan ju vara något för den som fryser, jag har en sån som jag använder ibland och den är så pass smal att den är bara på min del av sängen, min madrass blir riktigt varmt
    Sen när jag är riktigt kall kör jag med termosockar och extra filt, har alltid 2 täcken(ett tjockt och ett tunt)

Anonym (Fryslort) skrev 2025-03-24 18:40:54 följande:

Just det, ibland lägger jag en fleecefilt under mig också. Värmer lite det med. 

Bra tips! kanske man slipper köpa nya täcken då
  • Anonym (Juno)

Jag hade valt yllefilt. Är mycket mer värmande än fleece. ullstrumpor hade jag också kört med (tunna). Jag brukar lägga en yllefilt över täcket om drt är kallt och det gör stor skillnad. Men kör på ylle, inte nån plast. 

• Anonym (Fryslort)
    Anonym (Juno) skrev 2025-03-25 07:10:16 följande:

Jag hade valt yllefilt. Är mycket mer värmande än fleece. ullstrumpor hade jag också kört med (tunna). Jag brukar lägga en yllefilt över täcket om drt är kallt och det gör stor skillnad. Men kör på ylle, inte nån plast. 

Jag hade inte valt ylle. *kli kli kli* *scratch scratch scratch * 

Men vilken tur att vi är olika!
  • Mrs Moneybags

Jag skulle inte överleva utan min värmefilt!! Jag har en stor värmefilt från typ Clas Ohlson som jag sätter ovanpå mitt vanliga täcke. Jag somnar som en baby med det. Samtidigt har jag en sån vetevärmare som jag lägger nere vid mina fötter så att fötterna inte fryser till is. Den svalnar ju efter ett tag, men men.

Finns även värmedyna att värma upp din sida av sängen (på lakanet) innan du går till sängs. 

• EpicF
    Anonym (Fryslort) skrev 2025-03-25 09:34:55 följande:

Yllefilt över täcket kliar inte, och varmer otroligt bra. 
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Fryslort) skrev 2025-03-25 09:34:55 följande:

Ja. :) 
    Jo, jag vet att en del reagerar på ull. Bra att det finns alternativ. 
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (Värmeelement) skrev 2025-03-24 17:15:34 följande:
    Vem har rätt?

Om den ena fryser under natten och vill ha värmeelementet på och den andra vägrar för den tycker det redan är för varmt. Vem har rätt / ska få sin vilja igenom?

Självklart måste de hitta en lösning som fungerar för båda. Den som är kall får ha ett eget/extra täcke, pyjamas med heattech, sockar etc. Vad dom för att hen inte ska frysa, förutom värmeelement, då det påverkar hela rummet och stör den som redan är för varm.
  • Kvittning

Ja det är väl rätt givet att det är den som fryser som får anpassa sig. För resten av huset så tycker jag man får hitta en kompromiss för det är inte rimligt att gå runt och frysa hela dagarna. Men för sovrummet så är det ju jättesvårt att sova när det är för varmt medan det är lätt att värma sig med täcken och filtar om man är frusen av sig. 

Hos oss är det jag som är frusen och jag har kommit fram till att jag hellre har dubbla täcken än ett extravarmt för jag är olika varm på olika delar av kroppen och då kan jag lägga det övre täcket som en korv som täcker ben och axlar medan rumpan får sticka ut och bara vara under det undre täcket

Svar på tråden Vem har rätt?