• Anonym (Lovisa)

Fråga om bostadsbidrag

Om jag flyttar till en annan lägenhet med högre hyra , vet någon om jag behöver anmäla det till Försäkringskassan då? Har bostadsbidrag för barnfamiljer, är ensamstående med barn.  Är det ett brott om jag inte anmäler direkt? Det är inte så mycket mer bostadsbidrag jag skulle få med den högre hyran och jag är rädd för att bli utan helt under handläggningstiden, det är därför jag tänker att det skulle vara lättast att inte anmäla ändring egentligen.

Dessutom vet jag inte om det är tillfälligt eftersom det är på grund av arbete på annan ort och jag kommer att hyra i andra hand (har tillåtelse att hyra ut min lägenhet och den jag ev ska hyra av har tillåtelse att hyra ut). Så skulle såklart helst slippa krångla med bostadsbidraget om det går. 

• Svar på tråden Fråga om bostadsbidrag
  • Anonym (Jadå)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-03-24 10:45:18 följande:
    Läste något om att om det är tillfälligt (max ett år) behöver man inte alltid folkbokföra sig där , vet inte än om det är det. Och jag kan ha fel, man kanske måste ändra adress ändå. 
    Nej, det stämmer inte 
  • EpicF
    Anonym (Jadå) skrev 2025-03-24 10:34:59 följande:

Och anmäler du inte flytt blir du skyldig till folkbokföringsbrott 

Nej, det blir hon inte. Försäkringskassan har inget att göra med var man är folkbokförd. 

Däremot kan hon bli återbetalningsskydig för att ha fått felaktigt bostadsbidrag. 
  • EpicF
    Anonym (FK) skrev 2025-03-24 11:38:13 följande:
    Det stämmer OM det är en på förhand bestämd tid på under ett år, och det är det ju inte här. 

Samtidigt så ska du ju hyra ut i andra hand och  då ska du ju inte vara folkbokförd  på den lägenheten heller. I så fall handlar det istället om inneboende och inte andrahandsuthyrning. Även här får du ju felaktigt bostadsbidrag då ni är 2 vuxna i bostaden.

Nej, tyvärr kommer du inte undan här på något smidigt sätt utan du måste ändra din folkbokföring och ansöka om nytt bostadsbidrag. men visst, det är absurt att Försäkringskassan ständigt kommer undan med sjukt långa handläggningstider, bostadsbidraget är inte det värsta heller, det finns andra ersättningar som kan ta år...
    Ts ska vara folkbokförd där hon har sin huvudsakliga vila, vilket då blir i den bostaden hon hyra i andra hand eftersom ska bo där permanent under en period. 

Har man en övernattningslägenhet som man vir i på veckorna pga jobb, behöver man inte vara folkbokförd där. 
  • Anonym (xxx)
    EpicF skrev 2025-03-24 17:27:35 följande:
    Nej, det blir hon inte. Försäkringskassan har inget att göra med var man är folkbokförd. 

Däremot kan hon bli återbetalningsskydig för att ha fått felaktigt bostadsbidrag. 
    Myndigheter samarbetar. Så Försäkringskassan kan meddela Skatteverket om de upptäcker felaktigheter.

"Försäkringskassan samarbetar med Skatteverket och flera andra myndigheter för att förhindra felaktiga utbetalningar och brott mot välfärden."
  • EpicF
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-24 17:31:47 följande:
    Myndigheter samarbetar. Så Försäkringskassan kan meddela Skatteverket om de upptäcker felaktigheter.

"Försäkringskassan samarbetar med Skatteverket och flera andra myndigheter för att förhindra felaktiga utbetalningar och brott mot välfärden."
    Utbetalning av felaktigt bostadsbidrag. 
  • Anonym (Jadå)

Misstänker fk ett bokföringsbrott är det skyldiga att anmäla.
  • Anonym (FK)

Fel, nu är ju myndigheter skyldiga att rapportera/anmäla till andra myndigheter om eventuella brott.
    EpicF skrev 2025-03-24 17:29:56 följande:
    Ts ska vara folkbokförd där hon har sin huvudsakliga vila, vilket då blir i den bostaden hon hyra i andra hand eftersom ska bo där permanent under en period. 

Har man en övernattningslägenhet som man vir i på veckorna pga jobb, behöver man inte vara folkbokförd där. 
    Ja, varför skriver du det här till mig, jag vet precis vad som gäller? Dessutom så är det inte bara vid övernattningslägenhet som man inte ändrar folkbokföring utan det kan man låta bli också om boendet är"permanent" som du uttrycker det om perioden är mindre än ett år.
  • EpicF
    Anonym (FK) skrev 2025-03-24 17:46:33 följande:
    Fel, nu är ju myndigheter skyldiga att rapportera/anmäla till andra myndigheter om eventuella brott.
    EpicF skrev 2025-03-24 17:29:56 följande:

Ja, varför skriver du det här till mig, jag vet precis vad som gäller? Dessutom så är det inte bara vid övernattningslägenhet som man inte ändrar folkbokföring utan det kan man låta bli också om boendet är"permanent" som du uttrycker det om perioden är mindre än ett år.
    Nej, jag har inte fel. Ts blir återbetalningsskydlig för felaktigt bostadsbidrag till Försäkringskassan. Sedan att hon också i samma stund begår fler brott är en annan sak. 

Här var det Försäkringskassan det var snack om. 
    Och nej, uppenbarligen så visste du inte eftersom du faktisk skriver att hon inte ska vara folkbokförd på lägenheten heten hon ska hyra. Vilket är fel. 

En sådan regel fanns visst inte. 
  • EpicF
    Anonym (Jadå) skrev 2025-03-24 17:45:48 följande:
    Misstänker fk ett bokföringsbrott är det skyldiga att anmäla.
    Ja, men det är inge Försäkringskassan som har hand om folkbokföringsbrott. 
  • Anonym (xxx)
    EpicF skrev 2025-03-24 17:51:22 följande:
    Ja, men det är inge Försäkringskassan som har hand om folkbokföringsbrott. 
    Anonym (Jadå) skrev 2025-03-24 10:34:59 följande:

Och anmäler du inte flytt blir du skyldig till folkbokföringsbrott 

Ingen har sagt att det FK som utreder folkbokföringsbrott, men de anmäler det till SKV, om adressen inte stämmer, som utreder det.
  • Anonym (FK)
    EpicF skrev 2025-03-24 17:50:42 följande:
    Nej, jag har inte fel. Ts blir återbetalningsskydlig för felaktigt bostadsbidrag till Försäkringskassan. Sedan att hon också i samma stund begår fler brott är en annan sak. 

Här var det Försäkringskassan det var snack om. 
    Och nej, uppenbarligen så visste du inte eftersom du faktisk skriver att hon inte ska vara folkbokförd på lägenheten heten hon ska hyra. Vilket är fel. 

En sådan regel fanns visst inte. 
    Visste redan innan jag skrev att det var ett misstag att kommentera dina svar...nåja, skit samma, du har fel och skjuter bredvid målet precis som vanligt...

Och nej, jag skriver inte att TS inte ska vara folkbokförd på nya lägenheten utan TS funderade på att låta bli att ändra folkbokföringen, vilket jag förklarade var en dålig idé. Du behöver inte kommentera mer(ja, jag vet att du får kommentera precis som du vill).

Jag vet precis vad som gäller i det här fallet och nu vet TS det också, så din input som är konstant halvfel förvirrar bara. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (FK) skrev 2025-03-24 18:09:01 följande:
    Visste redan innan jag skrev att det var ett misstag att kommentera dina svar...nåja, skit samma, du har fel och skjuter bredvid målet precis som vanligt...

Och nej, jag skriver inte att TS inte ska vara folkbokförd på nya lägenheten utan TS funderade på att låta bli att ändra folkbokföringen, vilket jag förklarade var en dålig idé. Du behöver inte kommentera mer(ja, jag vet att du får kommentera precis som du vill).

Jag vet precis vad som gäller i det här fallet och nu vet TS det också, så din input som är konstant halvfel förvirrar bara. 
    Jag brukar inte svara på hennes inlägg, för det blir bara tjafsigt. Men ibland skriver man svar innan man ser vem man svarar. 
  • EpicF
    Anonym (FK) skrev 2025-03-24 18:09:01 följande:

Ok, jag fel säger du. Var då?

För om jag har fel så har även du fel. 
Svar på tråden Fråga om bostadsbidrag