• Mona290211

Databeroende son

Mitt barn är snart 13 år gammal och han sitter alldeles för mycket vid datorn anser jag.

Han spelar en massa spel där man skjuter varandra (fortnight?) och jag har hört att det sitter en massa pedofiler där som försöker locka barnen med pengar i spelet.
    Han spelar en hel del Minecraft också där man bygger sin värld.

Jag har nu valt att ta bort många spel från datorn och även hans värld i Minecraft då jag anser detta är skadande på hans hälsa och hjärna då han suttit där i samma värld i flera år.

Han pratar med främmande människor från andra länder också när han spelar en del, jag gillar inte när han pratar engelska med dessa då jag inte förstår vad dom pratar om och det gör mig orolig, så ingen engelska när han spelar har jag sagt till han.

Jag blev väldigt förvånad hur illa han har tagit detta beslut, det är verkligen ett tecken på att han är för beroende av datan och jag funderar nu på vad jag ska göra åt detta?

Jag söker därmed hjälp från er andra ensamstående mammor där ute hur ni hanterar denna typ av galenskap!
  • Svar på tråden Databeroende son
  • Anonym (Mange)

Hej! Jag har gått igenom samma faser med mina söner och kan tyvärr bara säga att det är struktur och regler som gäller stenhårt. 

Mina söner (12 och 14) får 2h skärmtid per dag (dator eller padda). Jag har installerat ett routersystem där jag har full kontroll över anslutna enheter, så jag kan ställa in en timer för varje enhet. Undantag om de spelar tillsammans eller lan:ar, då kan de vid nåt enstaka tillfälle få sitta längre. 

Sedan har vi bestämt att för att få behålla sin dator så måste man ha minst en fritidsaktivitet. Båda grabbarna spelar handboll/hockey och fotboll så de har alltid en aktivitet året om. Dessutom har de varje vardag varsin daglig hushållssyssla som ska göras innan datorspel (ta hand om disken, gå ut med sopor, dammsuga osv). 

Vi har också en regel om att spelen inte får innehålla mänskligt våld, dvs att spelet går ut på att skada andra människor (fiction). Utan de spelar mest fantasyspel eller Minecraft. 

Våga sätta gränser. Det är okej!

• Anonym (J)

Jag är tjej och spelade wow 12-14h per dag när jag var 14-20.

• Anonym (J)

Men, jag mådde skit psykiskt också. Spelet var en flykt från verkligheten. Det var skönt.

• Anonym (J)

Så jag skulle säga, fundera vad som ligger bakom det där istället 

• Anonym (Kleo)

Mår han bra eller använder han spelen som ångestdämpare? 

Mina barn är skitbra på engelska tack vare såna där spel och ligger lååångt före undervisningen i skolan. Så det är inte bara nackdelar. 

Jag hade aldrig slängt någons värld i minecraft. Det är ju som att klippa sönder ett lapptäcke som någon sytt på i flera år. Men bortsett från det håller jag med Mange. Det är rätt att sätta gränser för spelandet. 

• Anonym (oxå mamma till en 13-åring)

Jag tycker du är lite hård...att spela dataspel är ju det vanligaste sättet att umgås för pojkar i hans ålder när de kommer hem från skolan.

Det var väldigt illa att du förstörde hans minecraft-värld som han har haft i flera år! Jag tycker synd om honom. Tänk så mycket han har byggt och fixat i den världen. Det är ungefär som att ha ett gigantiskt lego-bygge och någon bara kommer och sparkar sönder det. Inte särskilt vänligt.

Att han pratar engelska är väl bara bra? Hur ska han annars kunna kommunicera med folk från andra länder menar du? 

Du låter ganska oförstående. 

Förhoppningsvis har du introducerat olika aktiviteter och/eller sporter till din son för länge sedan så att han även rör på sig och träffar vänner? Eller? Vad gör ni tillsammans, du och han? Går ni på bio, restaurang, bowlar, minigolf, reser eller vandrar i naturen? Bjuder du hem hans kompisar ibland?

• Anonym (fult)
    Mona290211 skrev 2025-03-24 09:59:32 följande:
    Databeroende son Mitt barn är snart 13 år gammal och han sitter alldeles för mycket vid datorn anser jag.

Han spelar en massa spel där man skjuter varandra (fortnight?) och jag har hört att det sitter en massa pedofiler där som försöker locka barnen med pengar i spelet.
    Han spelar en hel del Minecraft också där man bygger sin värld.

Jag har nu valt att ta bort många spel från datorn och även hans värld i Minecraft då jag anser detta är skadande på hans hälsa och hjärna då han suttit där i samma värld i flera år.

Han pratar med främmande människor från andra länder också när han spelar en del, jag gillar inte när han pratar engelska med dessa då jag inte förstår vad dom pratar om och det gör mig orolig, så ingen engelska när han spelar har jag sagt till han.

Jag blev väldigt förvånad hur illa han har tagit detta beslut, det är verkligen ett tecken på att han är för beroende av datan och jag funderar nu på vad jag ska göra åt detta?

Jag söker därmed hjälp från er andra ensamstående mammor där ute hur ni hanterar denna typ av galenskap!
    Det är viktigt med balans i livet, men dataspel är inte bara av ondo. Att prata engelska är också helt normalt och där borde snarare du lära dig istället för att hämma din sons utveckling.

Min son ägnade mycket tid åt Minecraft i den åldern, och lärde sig även programmera på egen hand. Vilket han har mycket nytta av nu när han läser på universitetet till civilingenjör.

Men, som sagt, det måste vara balans i spelande och annat. Ställ krav att han ska sköta skolan, vara utomhus nånting varje dag och helst ha någon form av fysisk aktivitet.

Prata också om spelandet, spelet, visa intresse, var inte bara dömande utifrån dina förutfattade meningar. Att ta bort någons värld i Minecraft tycker jag är elakt, att begränsa tiden och kräva att han även gör annat är en helt annan sak.
  • Anonym (Hmm)

Har aldrig spelat mycket på dator. Mest varit när man har varit hemma hos någon kompis i någon timme, inte så mycket mer.

Men att ts raderar spelen från grabbens dator reagerade jag på!

Är inte Minecraft något som faktiskt är extremt stort världen över där man kan köpa "mark" som man faktiskt kan tjäna pengar på ?? Det finns väl dom som lever och har det som sitt egna yrke till och med?? Om det är det spelet som jag tänker på, så är det ju en framtids grej som blir allt större och större. Ungefär som när en 40-50-talist köpte sin första aktie och sedan kunde plocka ut miljoner från den 70 år senare!!!

Men så enkelt är det dessutom inte utan de behöver bygga upp "världen" också!

Oavsett om det jag skriver stämmer eller inte så var det fördjävligt gjort rent ut sagt! Det ts kunde ha gjort var att ge grabben en padda och plocka undan datorn, men radera spelen?? 

Alltså jag har verkligen ingen historik av att leva sådär överhuvudtaget! Men blir riktigt upprörd ändå när jag läser detta! Hur kan man tro att man har rätt att slå någon annans arbete i spillror sådär??

Var det verkligen det smartaste ts kunde på så tycker jag verkligen synd om grabben! Varför lyfter inte ts på arslet och ger sig ut på en vandring med sitt barn istället för att förstöra för barnet? Varför lär inte ts sittbarn en massa kunskaper som kan vara bra vid kris, i samhället och i relationer istället för att kränka och psykiskt misshandla grabben ??

Kan det vara så att ts är det verkliga problemet?

Om det är något jag har svårt för så är det när vuxna tror att du kan göra precis vad fan dom vill bara för att det är "ens egna barn". Wow. Nej, ts har inga rättigheter att komma och styra och ställa nu längre mot sin stackars unge.
    Fy fan säger jag bara!

• Anonym (fult)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-03-25 14:29:41 följande:

Har aldrig spelat mycket på dator. Mest varit när man har varit hemma hos någon kompis i någon timme, inte så mycket mer.

Men att ts raderar spelen från grabbens dator reagerade jag på!

Är inte Minecraft något som faktiskt är extremt stort världen över där man kan köpa "mark" som man faktiskt kan tjäna pengar på ?? Det finns väl dom som lever och har det som sitt egna yrke till och med?? Om det är det spelet som jag tänker på, så är det ju en framtids grej som blir allt större och större. Ungefär som när en 40-50-talist köpte sin första aktie och sedan kunde plocka ut miljoner från den 70 år senare!!!

Men så enkelt är det dessutom inte utan de behöver bygga upp "världen" också!

Oavsett om det jag skriver stämmer eller inte så var det fördjävligt gjort rent ut sagt! Det ts kunde ha gjort var att ge grabben en padda och plocka undan datorn, men radera spelen?? 

Alltså jag har verkligen ingen historik av att leva sådär överhuvudtaget! Men blir riktigt upprörd ändå när jag läser detta! Hur kan man tro att man har rätt att slå någon annans arbete i spillror sådär??

Var det verkligen det smartaste ts kunde på så tycker jag verkligen synd om grabben! Varför lyfter inte ts på arslet och ger sig ut på en vandring med sitt barn istället för att förstöra för barnet? Varför lär inte ts sittbarn en massa kunskaper som kan vara bra vid kris, i samhället och i relationer istället för att kränka och psykiskt misshandla grabben ??

Kan det vara så att ts är det verkliga problemet?

Om det är något jag har svårt för så är det när vuxna tror att du kan göra precis vad fan dom vill bara för att det är "ens egna barn". Wow. Nej, ts har inga rättigheter att komma och styra och ställa nu längre mot sin stackars unge.
    Fy fan säger jag bara!

Håller helt med om det elaka i att ta bort någons värld i Minecraft. Som att slänga någons målningar, böcker eller grammofonskivor. För att man tycker att de målar eller läser för mycket, eller lyssnar för mycket på musik. 

Minecraft är ju också skapande på många sätt, så det blir kreativt, man bygger nya saker av annat som man letar fram, räknar ut hur mkt som behövs av olika råvaror. Man räknar när man bygger, dimension och planering. Så man kan inte säga att allt dataspelande är dåligt, utan man kan lära sig en del av det som man kan ha nytta av i andra delar av livet. 
  • Anonym (Hmm)

Alltså, vet inte vad som for i mig då jag själv inte har någon data eller tv spel historik.

Men det här var riktigt vidrigt gjort !
    Vill nästan själv slå sönder allt omkring mig då det var psykisk misshandel rakt av mot ett barn!

Hur jävla LÅGBEGÅVAD får man vara som FÖRÄLDER egentligen??

Det här går rakt av under psykisk misshandel.
    Att tro något annat.. saknas ord för!

Man kan komma med krav som förälder självklart. Men att radera spelet eller kontot och dessutom motsätter sig att barnet pratar på engelska, är ju helt avskyvärt beteende!

Förstår varför ts unge stängt in sig i data världen med en sådan äcklig vidrig idiot till förälder!

Ts ska vara glad om grabben en dag kan förlåta henne. Hon har inga rättigheter att komma och bestämma över grabben mer, det har hon förstört för allt framtid tills han väljer att förlåta henne! 

Helst skulle jag se att hon förlorar vårdnaden av sitt barn på det dessutom för såhär gör man bara inte om man har någon vett i skallen överhuvudtaget!
    SÅ JÄVLA VIDRIGT GJORT !

• Anonym (F)

Uppenbar trolltråd och om inte så borde socialförvaltningen göra ett hembesök hos TS och coacha denne i sitt föräldraskap. 

• Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 16:50:14 följande:

Lär dig engelska. Hur kan man inte kunna engelska som förälder idag?

Uppenbarligen så saknar ts både IQ och EQ.
Svar på tråden Databeroende son