• Anonym (laman)

Nån som träffat nån utomlands och fått med dem till Sverige?

Hej 
    Har träffat en person utomlands och lyckats locka med den till Sverige? Har träffat en person i södra Europa. Lite roligare att bo där såklart, men jag har barn i Sverige så kan inte lämna landet. 

Ska man bara ge upp innan vi har blivit för fästa vid varandra? Önskar lite solskenshistorier. Solig

• Svar på tråden Nån som träffat nån utomlands och fått med dem till Sverige?
  • Anonym (jovars)

Jovars men vi var ju unga och hade inte barn innan utan fick "gemensamt", och det tog 10 år, och inte från södra Europa utan från sydvästra USA.

• Aliona

Japp, två gånger faktiskt :) En gång när jag var jätteung, jobbade vid Medelhavel, träffade en kille där som sen följde med mig till Sverige. Vi var ihop 10 år.  Sen i 35-årsåldern. Vi flyttade till Sverige efter ett par år, är gifta idag. 

• Anonym (Lyckliga alla våra dagar)

Ja! Vi träffades i England. Jag svensk, då 19 år, han från Rumänien och var 27 år. Inga barn sen tidigare. Efter åtta år tillsammans flyttade vi till Sverige, är gifta och har två barn nu. Varit tillsammans i 17 år! Jag ville aldrig tvinga min kille till att flytta till Sverige så det kom på tal först när han föreslog det själv.

• Anonym (laman)

Tack för fina svar

Ja, i mitt fall är det nog svårare eftersom jag redan har ett barn med en svensk. Men fattar det som att när kärleken är stark finns inga sådana hinder iaf. :)

• Anonym (Se upp!)

Skulle råda alla att vara försiktiga,; många är bara ute efter uppehållstillstånd. Just här på FL läser man ofta om det, eller det som man misstänker är försök i den riktningen. I någon tråd hade en man i något afrikanskt land förklarat den svenska kvinnan sin kärlek efter några veckor och även framställt önskemål om ett gemensamt barn. Hoppas att inte den tjejen svalde betet.

• Aliona
    Anonym (laman) skrev 2025-03-24 08:14:10 följande:

Tack för fina svar

Ja, i mitt fall är det nog svårare eftersom jag redan har ett barn med en svensk. Men fattar det som att när kärleken är stark finns inga sådana hinder iaf. :)

Det är säkert svårare, men behöver inte vara så jättemycket. Vi hade också problem med uppehållstillstånd (ej EU-land) och andra migrationsregler, dyrt att resa, relationerna mellan våra länder, familj som först inte accepterade och massa annat. Sen kommer språkproblem och kulturkrockar. Det är helt enkelt inte lätt, men vill man så går det.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Se upp!) skrev 2025-03-24 10:16:17 följande:

Skulle råda alla att vara försiktiga,; många är bara ute efter uppehållstillstånd. Just här på FL läser man ofta om det, eller det som man misstänker är försök i den riktningen. I någon tråd hade en man i något afrikanskt land förklarat den svenska kvinnan sin kärlek efter några veckor och även framställt önskemål om ett gemensamt barn. Hoppas att inte den tjejen svalde betet.

TS träffade personen i södra Europa. Är personen från ett EU land har hen rätt att bo och arbeta i Sverige utan uppehållstillstånd. 
  • Anonym (laman)
    Aliona skrev 2025-03-24 10:49:26 följande:
    Det är säkert svårare, men behöver inte vara så jättemycket. Vi hade också problem med uppehållstillstånd (ej EU-land) och andra migrationsregler, dyrt att resa, relationerna mellan våra länder, familj som först inte accepterade och massa annat. Sen kommer språkproblem och kulturkrockar. Det är helt enkelt inte lätt, men vill man så går det.
    Tack för din positivitet. Nåväl. Jag får se hur allt slutar!
  • Anonym (laman)
    Anonym (Se upp!) skrev 2025-03-24 10:16:17 följande:

Det är inte fallet här. 
  • Anonym (Nilla)

Jag känner/har känt svenskar med partner från dessa länder: Danmark, Norge, Finland, Österrike, Australien, Ecuador, Frankrike, Thailand, Polen, Tyskland, Slovenien. Säkert nån jag glömt. Visst går det! :)

• burleskburkläsk

Ett ex till mig började chatta med en man som var i Syrien.

Jag varnade henne redan från början att han vill bara göra detta för att kunna bosätta sig i Sverige.

Hon litade på att han inte var intresserad av att skaffa barn alls och vill inte träffas för att som syfte bo här.

Han hade släktingar i en annan stad i Sverige och när han besökte dem besökte han även henne.

Han hade aldrig haft sex och redan första dagen var de igång...tiden gick och de skulle gifta sig i den andra Svenska staden...han bedårande att han inte ville ha nån annan eller barn.

När allt var fixat och han bodde i Stockholm träffade han en yngre kvinna från sitt land, han skiljde sig från exet och gifta sig direkt med den Syriska kvinnan...de skaffade barn direkt.

Det kan se olika ut det med att träffa folk...men även att vara helsvensk och träffa just en helsvensk i Sverige innebär inte alltid att det kommer bli bra i slutändan!

• Anonym (laman)
    Anonym (Nilla) skrev 2025-03-25 07:34:37 följande:

Jag känner/har känt svenskar med partner från dessa länder: Danmark, Norge, Finland, Österrike, Australien, Ecuador, Frankrike, Thailand, Polen, Tyskland, Slovenien. Säkert nån jag glömt. Visst går det! :)

Tack!
  • Anonym (laman)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-25 07:47:09 följande:

Det kan se olika ut det med att träffa folk...men även att vara helsvensk och träffa just en helsvensk i Sverige innebär inte alltid att det kommer bli bra i slutändan!

Nej precis
Svar på tråden Nån som träffat nån utomlands och fått med dem till Sverige?