• Anonym (a)

Behöver råd.

Hej har sedan ungefär ett år tillbaka levt ihop med en kvinna, vi är ett samkönat förhållande. 

Vi båda lider av ett hett temperament och våra bråk eskalerar väldigt snabbt. 
    Jag är absolut bärande av halv skulden att vid bråkar. 

Under våra bra så förekommer det även våld från hennes sidan, det kan var allt från strypning, slå mig i ansiktet, brotta ner mig på golvet, låsa inne mig i olika rum, trycka ner mig i sängen, för ett tag sen körde hon ut mig med bilen mitt ute i ingenstans och lät mig sitta där i kylan i ett par timmar. 

det ser väldigt mycket psykisk misshandel där upptill. 

jag förstår att detta kan låt allvarligt när jag radar upp allt detta, vilket det är, men detta har vart väldigt utspritt under året.

jag har alltid veta att det hon gör är fel och med väldigt mycket känslor inblandad så har jag förlåtit. 

till huvudsaken är att jag vill anmäla, jag har alltid velat det, men nu med tidens gång är jag väldigt rädd att bli misstrodd, är det någon här som har vart i samma sits?

isf, anmälde du? och vad blev resultatet av allt. 

• Svar på tråden Behöver råd.
  • Anonym

Det första och det viktigaste är att du tar dig därifrån och avbryter relationen med en person som gör dig illa.
    När du satt dig i säkerhet kan du fatta beslut hur du går vidare med en polisanmälan. Jag tycker du ska anmäla.

• Anonya

Det allra viktigaste är att du avslutar er relation! Det där är allvarligt. Varje sak i sig är illa. Att hon körde ut dig i skogen och lämnade dig där sticker ut, för där kan ingen ens påstå att det var i stundens hetta. 

Har du någon familjemedlem, släkting, arbetskamrat eller annat som vet om att ni inte har det bra? Någon du kan berätta för? Du behöver hjälp både rent konkret med att separera och psykiskt. Du bör inte vara ensam med henne heller när du gör slut och när du packar. Vems lägenhet bor ni i eller har ni flyttat dit gemensamt? Hur ser situationen för att få lägenhet ut där ni bor? Oberoende behöver du flytta ut fort. Det är bättre bo på någons soffa, i kvinnojours utrymmen, vandrarhem om du har råd. 

Stort lycka till!

• Lynx123

En gång är en gpng för många. Du måste därrifrån nu. Kontakra Kvinnojouren.

• Anonym (Sofia)

Självklart bör du polisanmäla, men det allra viktigaste är ju att du ska avsluta förhållandet med en gång! Beroende på vems bostaden är ska du flytta ut eller säga till henne att flytta ut omedelbart. Ta gärna hjälp av någon vän/släkting, så att du inte övertalas att stanna eller så att det inte blir mer våld.

• Anonym (a)

Hej, tack för svaren. har inte kunnat vara här inne då hon kontrollerar allt jag sitter med, om det är telefon eller dator, allt allt.  

Hon sa senast idag att jag är anledningen till att hon slår sin flickvän (mig då) och att jag har gjort henne till den personen hon är nu. 

Situationen som den ser ut just nu är att jag ska börja ett jobb nästa vecka, i samma område som jag nu bor i, har egentligen inte råd att bo på vandrarhem och har tyvärr ingen familj att höra av mig till, vi bor väldigt utspritt. Hon har definitivt ett ekonomiskt grepp om mig, och med få familjemedlemmar nära tills hans så vet jag inte om jag kan gå isär på direkten. Lägenheten som vi bor i ägs av henne, så det är heller inget alternativ att be henne flytta. 

Jag känner mig faktiskt inte så rädd utan mest monoton i kroppen, händer något så händer något. Jag har ju tidigare vart enormt sårad av hennes handlingar, men det har nog nått sin höjd, om man kan kalla det så. 

• Anonym (a)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-03-23 22:38:01 följande:

Självklart bör du polisanmäla, men det allra viktigaste är ju att du ska avsluta förhållandet med en gång! Beroende på vems bostaden är ska du flytta ut eller säga till henne att flytta ut omedelbart. Ta gärna hjälp av någon vän/släkting, så att du inte övertalas att stanna eller så att det inte blir mer våld.

Jag har vid flera tillfällen velat lämna, och tyvärr har jag väl blivit övertalad och lovad saker som inte blev av. 
  • KimLinnefeldt

Anteckna dag, tid och vad som hände. Försök dra dig till minnes saker som hänt tidigare, och sätt tid och datum för händelserna. Då får du en lista som kan behövas om det skulle bli rättssak. Om du har blåmärken, ta bilder på dem, och allra helst sök akuten och be dem ta bilder.

Hon låter som en klassisk misshandlare. Skyller på dig. Slår. Försonas. Det är härligt att försonas, för båda.

Att du kommer loss är viktigare än pengar. Ta ett lån om du behöver, för att lösa boendet tillfälligt.

• Anonym (Sofia)

Kontakta en kvinnojour, så får du stöd i att lämna! Kolla om de kan hjälpa till med boende ett tag! 

• Anonym (Petronella)

Ring Kvinnofridslinjen eller din lokala kvinnojour. Du behöver hjälp att ta dig därifrån. Det är jätteviktigt att du tar dig ifrån henne. Har du ett jobb? Finns det någon där du kan be om hjälp? Har ni företagshälsa eller har du chef eller HR eller någon kollega du litar på? Du behöver involvera andra. Berätta vad som händer så att du inte längre är ensam. 

Har ni barn? 

Svar på tråden Behöver råd.