• Anonym (M)

Sexuella övergrepp barn, orolig

Min dotter berättade nånting här om dagen som jag reagerade på. Hon är 4 år och hennes kompis är 5 år. Hon berättar att hennes kompis brukar be henne ta av sig byxor och trosor för att hon vill kolla samt lukta henne i rumpan. Inte nog med det, så vill min dotters kompis att hon ska lukta o kolla hennes rumpa sen. Min dotter har förklarat att det hänt flera gånger och att hon innerst inne inte vill men känner sig tvungen. även att hennes vän särar på skinkorna för att lukta?
    jJag mår jättedåligt över det här och vet inte hur jag ska hantera detta? ska såklart prata med dotterns föräldrar. kan de här sätta spår hos mitt barn? Vad beror de på? Kan kompis varit utsatt?? Så många frågetecken.. pratat med en annan om detta och fått till svars att barn är nyfikna och utforskar i denna ålder, och att det inte betyder att det är nåt sexuellt i det hela?
  • Svar på tråden Sexuella övergrepp barn, orolig
  • FtS70

Det är helt normalt att barn i fyra?femårsåldern visar nyfikenhet kring sina egna och andras kroppar, inklusive könsorgan. Detta är en del av deras naturliga utveckling och upptäckande av sig själva och världen omkring dem.

Barn i denna ålder börjar förstå skillnader mellan pojkar och flickor och kan ställa frågor om kroppar eller leka lekar som "doktor" för att utforska dessa skillnader. Så länge denna nyfikenhet är ömsesidig, lekfull och inte tvångsmässig, anses det vara en normal del av utvecklingen.

Vuxna bör hantera situationen på ett lugnt och pedagogiskt sätt genom att sätta gränser på ett tryggt och respektfullt sätt. Att prata om kroppens integritet, samtycke och privata gränser på ett åldersanpassat sätt kan hjälpa barn att förstå vad som är lämpligt beteende.

• Aliona

Jag håller med kompisen -  barn ät nyfikna och utforskar. Jag skulle inte ha dragit för höga växlar på det här. Men du bör stötta din dotter att säga nej till saker hon inte vill, och att prata om integritet, gränser, privata områden och stopp-min kropp med henne. Jag undrar vad det är som får henne att känna sig tvingad? Vad tror hon ska hända om hon inte gör som kompisen säger? Eller kan det vara så att hon märkte din reaktion och ville skydda sig genom att säga att hon kände sig tvungen? 

Sen kanske ni inte ska låta dem lika utan vuxen närvaro? De är fortfarande väldigt små. När och var skulle det här ha hänt? 

Svar på tråden Sexuella övergrepp barn, orolig