Anonym (Bm) skrev 2025-07-02 16:35:36 följande:
Kanske kan din bm bara lyssna på hjärtljud någon extra gång? Det fick vi göra mellan tidigt ultraljud och innan rul. Tror jag var omkring där du är när vi gjorde det. ❤️
Anonym (Gravid) skrev 2025-07-03 18:13:54 följande:
Vi har varit på RUL för några dagar sedan och är nu i vecka 19+3. Allt såg fint ut och vi väntar en liten kille❤️ Jag började känna fladder/rörelser runt vecka 17 ungefär, sedan tog det bara några dagar så kände jag tydliga sparkar utanpå magen till och med. Detta gjorde mig väldigt lugn. Hoppas att du kommer hinna känna något innan RUL, så slipper du oroa dig för den biten åtminstone!
Anonym (Bm) skrev 2025-07-03 18:24:36 följande:
Så underbart 🥰
När man börjar känna är dock väldigt inviduellt och beroende på var moderkakan sitter. Så man ska inte bli orolig om man inte känner tidigt. Jag började känna v23-24 pga moderkakan i fram, men då syntes det nästan på utsidan på en gång 🙈
Tack för era ord! Jag har försökt tänka på annat sen jag sist skrev men den här veckan har jag känt mig allt mer orolig så jag ringde BM idag och bad att få komma in på UL eller bara lyssna på barnets hjärta men de sa tvärt nej. Blev rekommenderad att kontakta privat klinik i en annan ort (?). Men de privata klinikerna är, efter kontakt med dem, ovilliga att erbjuda UL såhär sent då de inte anser att det lugnar för något kan fortfarande hända.. Så jag bestämde mig faktiskt för att beställa hem en doppler trots att jag har läst att vården avråder från användning (pga att en kan bli mer orolig om hjärtslag inte hittas då det kan vara svårt för en lekman att veta vart en ska kolla). Men kändes inte som att jag hade så många andra alternativ!
Jag har förövrigt moderkakan i framvägg samt är förstföderska så jag har inga förhoppningar om att känna rörelse på ett par veckor. Annars hade det såklart hjälpt mycket mot oron❤️