• GabyGreen

Oro för UL efter tidigare MA

Hej 
    Jag har sedan i somras genomgått två missfall. Ett MA som ledde till skrapning och ett ?vanligt? missfall som troligen var en ofosterlig graviditet. Plusade på stickan utan en mens efter förra missfallet och är ju gravid i vad man tror 8 fullgångna veckor. 

På onsdag ska jag göra ultraljud för att konstatera åldern och mår skit inför det. Är så rädd efter förra gången när fostret dött vid tiden för KUB-testet trots att vi hade sett hjärtat slå i v 9. 

Dessutom mår jag dåligt med konstant trötthet, illamående och huvudvärk. Något jag också hade under MA så dessvärre inget som lugnar mig. Har kollat att köldkörtelnivå är OK denna gång i alla fall (TSH 2) 

Finns det någon som jag hjälpa mig att hantera stressen jag känner?

• Svar på tråden Oro för UL efter tidigare MA
  • Anonym (Gravid)
    AngieF skrev 2025-05-06 09:22:05 följande:

Usch jag känner precis såhär! Ska på tidigt ultraljud på torsdag för att se om det finns något där inne. Kommer vara 7+6 enligt apparna. Har haft ett MA som upptäcktes vid KUB i oktober (plus ett tidigt missfall nu i januari). Eftersom jag hade mer eller mindre symptom hela tiden fram till MA:t konstaterades känner jag mig inte alls övertygad om att det finns ett embryo med tickande hjärta där inne Trots att jag känner mig så himla gravid.  känns bara som att jag ska dit för att få ett till MA bekräftat. Jävligt ångestladdat, å ena sidan vill jag inte ens gå dit samtidigt som jag såklart vill veta så fort som möjligt.. 

Jag håller helt med om det, exakt så känns det verkligen. Jag är lite lugnare efter att ha sett hjärtat slå för 3 veckor sedan, men förra veckan fick jag en pytte liten ljusbrun flytning på pappret på morgonen som sen upphörde helt efter några timmar. Det är det enda som gör mig osäker nu. Håller alla tummar och tår för dig! Skriv gärna hur det gick efter ul!
  • AngieF
    Anonym (Gravid) skrev 2025-05-06 10:46:03 följande:
    Jag håller helt med om det, exakt så känns det verkligen. Jag är lite lugnare efter att ha sett hjärtat slå för 3 veckor sedan, men förra veckan fick jag en pytte liten ljusbrun flytning på pappret på morgonen som sen upphörde helt efter några timmar. Det är det enda som gör mig osäker nu. Håller alla tummar och tår för dig! Skriv gärna hur det gick efter ul!
    Jag har också haft två små bruna flytningar, en i lördags och en nu på kvällen. Så det känns rätt kört för vår del.. Men vi får se på torsdag efter lunch🙈 
    Håller tummarna för att KUB ser bra ut för dig!
  • Anonym (Gravid)
    AngieF skrev 2025-05-06 19:34:18 följande:
    Jag har också haft två små bruna flytningar, en i lördags och en nu på kvällen. Så det känns rätt kört för vår del.. Men vi får se på torsdag efter lunch🙈 
    Håller tummarna för att KUB ser bra ut för dig!

Jag hade även bruna flytningar i början, typ vecka 4. Tänkte precis som dig att det var kört redan då, men det är ju faktiskt vanligt med bruna flytningar! Hade även det förra grav som slutade i ma, så det säger ingenting egentligen. Man glömmer lite ibland vad som faktiskt händer där inne, man skapar ett liv!🥰

• AngieF
    Anonym (Gravid) skrev 2025-05-06 22:35:32 följande:

Jag hade även bruna flytningar i början, typ vecka 4. Tänkte precis som dig att det var kört redan då, men det är ju faktiskt vanligt med bruna flytningar! Hade även det förra grav som slutade i ma, så det säger ingenting egentligen. Man glömmer lite ibland vad som faktiskt händer där inne, man skapar ett liv!🥰

Det fanns ett litet embryo där inne som mätte 7+3 och hade ett hjärta som slog! Vi blev helt skakiga och rörda över att se hjärtslagen.

Men blev såklart direkt nervös att något hinner ske innan KUB i mitten av juni🙈Bokade in ett till ultraljud, fast på privat klinik, i kombination med NIPT om tre veckor så håller tummarna att allt fortsätter se bra ut då!

• Anonym (Gravid)
    AngieF skrev 2025-05-08 17:03:17 följande:

Det fanns ett litet embryo där inne som mätte 7+3 och hade ett hjärta som slog! Vi blev helt skakiga och rörda över att se hjärtslagen.

Men blev såklart direkt nervös att något hinner ske innan KUB i mitten av juni🙈Bokade in ett till ultraljud, fast på privat klinik, i kombination med NIPT om tre veckor så håller tummarna att allt fortsätter se bra ut då!

Åh vad glad jag blir för er skull, grattis!! Första veckorna tänkte jag att bara jag tar mig till 12 veckor så kan jag andas ut, nu är jag i v 12 och även om allt skulle se bra ut på KUB så kommer jag absolut inte att andas ut. Oron är nog bara att leva med tyvärr🥹 
  • Anonym (Gravid)

Har nu vart på KUB igår där vi fick se den lille skutta runt, dock med ryggen åt oss hela tiden så det var svårt att få till en bra bild i profil tyvärr🥹 Såklart så låg systemet (där man räknar ut risken för dessa avvikelser) nere i hela Sverige JUST igår, så vi fick inget svar alls utan det kommer på brev framöver😩 Men av det vi fick se så såg det fint ut sa hon! Så nu är det väl bara att invänta posten..😅

• GabyGreen

Så glad för er allas skull som fått ett levande foster! själv befinner jag mig nu i vecka 17 och fick höra hjärtslag idag hos BM så känner mig allt mer trygg.

När det gäller KUB ska du inte va för orolig Anonym. Det viktigaste parametern är att nackspalten inte är tjock och det ser man på ultraljudet. 

• GabyGreen

Förresten hade jag också två små klarröda blödningar i denna graviditet och är fortfarande gravid. hade INTE det med mitt första barn så blev väldigt orolig men det var bara torra slemhinnor tror dem, trots att jag inte hade haft sex eller nåt

• Anonym (Gravid)
    GabyGreen skrev 2025-05-21 19:10:15 följande:

Så glad för er allas skull som fått ett levande foster! själv befinner jag mig nu i vecka 17 och fick höra hjärtslag idag hos BM så känner mig allt mer trygg.

När det gäller KUB ska du inte va för orolig Anonym. Det viktigaste parametern är att nackspalten inte är tjock och det ser man på ultraljudet. 

Hoppas det håller i sig nu, är fortfarande orolig att något ska gå fel. Speciellt nu när vi tänkt att vi kan berätta för några fler..
    Åh! vad skönt att ha kommit såpass långt! Hos oss får man inte lyssna på hjärtljud förrän i v 25 hos bm🙄

KUB såg för övrigt bra ut och fick lägsta sannolikhet på alla 3! 
  • AngieF

Hur har det gått för alla?❤️ Är det någon som hunnit med RUL än?
    Jag hade KUB 11/6 och allt såg jättebra ut! Efteråt kände jag mig lugn och vi började berätta för familj och vänner. Men nu är jag i v15+5 och har inte RUL förens v19+3 så har självklart börjat bli mer och mer orolig för att fostret ska dö och att det ska upptäckas på UL🙈 Tänkte att jag skulle boka ett privat ultraljud men hittar ingen i närheten av Stockholms regionen som gör UL dessa veckor(?), det verkar antingen vara tidigt ultraljud innan v15 eller rutinultraljud från v18.. 

• Anonym (Bm)
    AngieF skrev 2025-07-02 16:18:31 följande:

Jag hade KUB 11/6 och allt såg jättebra ut! Efteråt kände jag mig lugn och vi började berätta för familj och vänner. Men nu är jag i v15+5 och har inte RUL förens v19+3 så har självklart börjat bli mer och mer orolig för att fostret ska dö och att det ska upptäckas på UL🙈 Tänkte att jag skulle boka ett privat ultraljud men hittar ingen i närheten av Stockholms regionen som gör UL dessa veckor(?), det verkar antingen vara tidigt ultraljud innan v15 eller rutinultraljud från v18.. 

Kanske kan din bm bara lyssna på hjärtljud någon extra gång? Det fick vi göra mellan tidigt ultraljud och innan rul. Tror jag var omkring där du är när vi gjorde det. ❤️
  • Anonym (Gravid)
    AngieF skrev 2025-07-02 16:18:31 följande:

Vi har varit på RUL för några dagar sedan och är nu i vecka 19+3. Allt såg fint ut och vi väntar en liten kille❤️ Jag började känna fladder/rörelser runt vecka 17 ungefär, sedan tog det bara några dagar så kände jag tydliga sparkar utanpå magen till och med. Detta gjorde mig väldigt lugn. Hoppas att du kommer hinna känna något innan RUL, så slipper du oroa dig för den biten åtminstone! 
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-07-03 18:13:54 följande:
    Vi har varit på RUL för några dagar sedan och är nu i vecka 19+3. Allt såg fint ut och vi väntar en liten kille❤️ Jag började känna fladder/rörelser runt vecka 17 ungefär, sedan tog det bara några dagar så kände jag tydliga sparkar utanpå magen till och med. Detta gjorde mig väldigt lugn. Hoppas att du kommer hinna känna något innan RUL, så slipper du oroa dig för den biten åtminstone! 
    Så underbart 🥰 
    När man börjar känna är dock väldigt inviduellt och beroende på var moderkakan sitter. Så man ska inte bli orolig om man inte känner tidigt. Jag började känna v23-24 pga moderkakan i fram, men då syntes det nästan på utsidan på en gång 🙈
  • Anonym (Pappax)

Hej. Jag vill bara slänga in en kommentar här och önska er all lycka till och grattis till den lille.

Jag och min fru kämpade 5 år och har nu precis fått våran första lille, en liten dotter! Så jag vet hur kämpigt det kan vara, även om jag inte har gått igenom det fysiska men stå på sidlinjen tar på energierna det med.

Vi önskar er STORT lycka till!!!

• AngieF
    Anonym (Bm) skrev 2025-07-02 16:35:36 följande:
    Kanske kan din bm bara lyssna på hjärtljud någon extra gång? Det fick vi göra mellan tidigt ultraljud och innan rul. Tror jag var omkring där du är när vi gjorde det. ❤️
    Anonym (Gravid) skrev 2025-07-03 18:13:54 följande:
    Anonym (Bm) skrev 2025-07-03 18:24:36 följande:
    Så underbart 🥰 
    När man börjar känna är dock väldigt inviduellt och beroende på var moderkakan sitter. Så man ska inte bli orolig om man inte känner tidigt. Jag började känna v23-24 pga moderkakan i fram, men då syntes det nästan på utsidan på en gång 🙈

Tack för era ord! Jag har försökt tänka på annat sen jag sist skrev men den här veckan har jag känt mig allt mer orolig så jag ringde BM idag och bad att få komma in på UL eller bara lyssna på barnets hjärta men de sa tvärt nej. Blev rekommenderad att kontakta privat klinik i en annan ort (?). Men de privata klinikerna är, efter kontakt med dem, ovilliga att erbjuda UL såhär sent då de inte anser att det lugnar för något kan fortfarande hända.. Så jag bestämde mig faktiskt för att beställa hem en doppler trots att jag har läst att vården avråder från användning (pga att en kan bli mer orolig om hjärtslag inte hittas då det kan vara svårt för en lekman att veta vart en ska kolla). Men kändes inte som att jag hade så många andra alternativ! 

Jag har förövrigt moderkakan i framvägg samt är förstföderska så jag har inga förhoppningar om att känna rörelse på ett par veckor. Annars hade det såklart hjälpt mycket mot oron❤️

Svar på tråden Oro för UL efter tidigare MA