Anonym (DD) skrev 2025-03-27 16:13:39 följande:
Att det blir lättare för den som har ett svenskt namn betyder inte att det BARA är de med svenskt namn som kan lyckas. Det betyder just att det blir LÄTTARE.
.
Xenia skrev 2025-03-27 15:34:02 följande:
Jag hoppas förstås att framtiden blir mindre intolerant och våldsam.
Socialdemokraterna har gått från att Mona Sahlin sa år 2002: något i stil med
"svensken är avundsjuk på invandrarna för de har så mycket kultur medan svensken bara har midsommar och sådant töntigt"
till att Lawen Redar säger år 2024:
"För mig räcker det inte att vara svensk på pappret - du ska vara det i hjärtat"
Men du hoppas att framtiden blir mindre intolerant?
.
Nu har ju TS man fortfarande Noah kvar som alternativ så han kan ju välja det Men sak samma. Folk väljer men val får konsekvenser.
För en svensk kommer knappast judendom att vara utmärkande men att döpa en judisk pojk till exempelvis Isak är ju inget konstigt.
Ja, det är klart att jag vill att utvecklingen ska gå framåt och inte bakåt. Men det vill inte du?
Det där yttrandet av Mona Sahlin var otroligt dumt. Vem var hon att avgöra vilken kultur som var "töntig"? Det yttrandet var töntigt om något. Men du kan inre påstå att "socialdemokraterna" tyckte så.
Men det har funnits en löjligt inställning hos en del svenskar att "osvenskt" var finare, häftiga, coolare än det tråkiga svenska. Både svenskar och utlänningar har påstått att svenskar är kyliga, tråkiga, reserverade och inte varma, livliga, öppna. Jag blir bara sur och tänker "stick härifrån då om ni inte har vett att uppskatta Sverige". Men man kan vara patriot utan att vara xenofob.
Vad den där Lawen Redar menar vet jag inte. Men man kan hursomhelst inte utvisa någon för att den inte är "svensk i hjärtat".
Det finns många judiska namn som inte alls är kända för oss. T ex Adlai, Adriel, Amal etc. Det blir väldigt begränsat om man måste hålla sig till de som är kända i Sverige.