• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 16:13:39 följande:
    Att det blir lättare för den som har ett svenskt namn betyder inte att det BARA är de med svenskt namn som kan lyckas. Det betyder just att det blir LÄTTARE.

.
    Xenia skrev 2025-03-27 15:34:02 följande:
    Jag hoppas förstås att framtiden blir mindre intolerant och våldsam.
    Socialdemokraterna har gått från att Mona Sahlin sa år 2002: något i stil med

"svensken är avundsjuk på invandrarna för de har så mycket kultur medan svensken bara har midsommar och sådant töntigt"

till att Lawen Redar säger år 2024:

"För mig räcker det inte att vara svensk på pappret - du ska vara det i hjärtat"

Men du hoppas att framtiden blir mindre intolerant?

.
    Nu har ju TS man fortfarande Noah kvar som alternativ så han kan ju välja det Men sak samma. Folk väljer men val får konsekvenser.

För en svensk kommer knappast judendom att vara utmärkande men att döpa en judisk pojk till exempelvis Isak är ju inget konstigt.
    Ja, det är klart att jag vill att utvecklingen ska gå framåt och inte bakåt. Men det vill inte du?

Det där yttrandet av Mona Sahlin var otroligt dumt. Vem var hon att avgöra vilken kultur som var "töntig"? Det yttrandet var töntigt om något. Men du kan inre påstå att "socialdemokraterna" tyckte så.

Men det har funnits en löjligt inställning hos en del svenskar att "osvenskt" var finare, häftiga, coolare än det tråkiga svenska. Både svenskar och utlänningar har påstått att svenskar är kyliga, tråkiga, reserverade och inte varma, livliga, öppna. Jag blir bara sur och tänker "stick härifrån då om ni inte har vett att uppskatta Sverige". Men man kan vara patriot utan att vara xenofob.

Vad den där Lawen Redar menar vet jag inte. Men man kan hursomhelst inte utvisa någon för att den inte är "svensk i hjärtat".

Det finns många judiska namn som inte alls är kända för oss. T ex Adlai, Adriel, Amal etc. Det blir väldigt begränsat om man måste hålla sig till de som är kända i Sverige.
  • Xenia
    Anonym (Y) skrev 2025-03-28 13:45:05 följande:
    Fast Bill är ett arabiskt namn också. Så det handlar inte om att "dyrka USA eller försaka sin kultur" nu är du fördomsfull. 
    Man tänker ju framtidsmässigt vart barnet ska växa upp, och har man valt att bo i sverige så är det mer gångbart med namn som är lätta att uttala och som känns igen av den inhmska befolkningen än att göra sig märkvärdig för att visa sin ideologi. 
    Är Bill ett arabiskt namn? Jag har då aldrig läst om en arab med det namnet. Bill är ju ett smeknamn för William. Syftar du på Bilal?

Om inte en del svenskar "gjort sig märkvärdiga" så hade fortfarande de flesta svenskar hetat Anna, Maria, Lisa resp Johan, Mats, Anders.

Att vilja ha namn från sin egen kultur och eget språk, det är verkligen inte att "göra sig märkvärdig".

Det är inte alla utländska namn som är svåra att uttala. Jag skulle f ö tro att små barn klarar av att uttala alla namn, de är inte inpyrda med fördomar om att bara vissa namn duger.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 16:13:39 följande:
    Att det blir lättare för den som har ett svenskt namn betyder inte att det BARA är de med svenskt namn som kan lyckas. Det betyder just att det blir LÄTTARE.

.
    Xenia skrev 2025-03-27 15:34:02 följande:
    Jag hoppas förstås att framtiden blir mindre intolerant och våldsam.
    Socialdemokraterna har gått från att Mona Sahlin sa år 2002: något i stil med

"svensken är avundsjuk på invandrarna för de har så mycket kultur medan svensken bara har midsommar och sådant töntigt"

till att Lawen Redar säger år 2024:

"För mig räcker det inte att vara svensk på pappret - du ska vara det i hjärtat"

Men du hoppas att framtiden blir mindre intolerant?

.
    Nu har ju TS man fortfarande Noah kvar som alternativ så han kan ju välja det Men sak samma. Folk väljer men val får konsekvenser.

För en svensk kommer knappast judendom att vara utmärkande men att döpa en judisk pojk till exempelvis Isak är ju inget konstigt.
    Tycker det är bra för oss (mig) på högerkanten att socialdemokraterna har haft Mona Sahlin som varit lite av en skamfläck för partiet och missgynnat det. Som Göran Persson en gång sa, - hennes styrka är inte tänkandet... Nä verkligen inte!
  • Xenia
    Anonym (DD) skrev 2025-03-27 16:17:12 följande:

Det här är en motion från moderater om slöjförbud i skolan

Motivering: "Att omyndiga flickor tvingas bära slöja hör inte hemma i Sverige"

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/utredning-gallande-slojforbud-i-for-och_hc022112/

Ja, det gäller alltså inte vuxna kvinnor, precis som jag anade. Men nu bortser de från att flickor i tonåren själva kan vilja bära slöja. I Sverige är det lagligt för flickor att ha sex från 15 års ålder. Då ska de vara betrodde att välja sin klädsel själva.

"Ellen Juntti och Lars Beckman (båda M)
    ----
    Det har framkommit alarmerande uppgifter om att små flickor övervakas i för- och grundskolan, så att de bär slöja. Att omyndiga flickor tvingas bära slöja hör inte hemma i Sverige. I Sverige ska jämställdhet råda mellan kvinnor och män, oavsett religion och kultur. Samhället måste stå upp för alla människors frihet, varje människa måste själv få bestämma över sitt liv och sin klädsel. Skolor bör ha möjlighet att göra orosanmälning vid bärande av slöja för barn som ett obligatoriskt instrument för att värna flickorna."

När man införde ett slöjförbud i en skola i Skåne, då blev tonårsflickor (som hittills inte burit slöja) så förbannade att de började bära slöja.
  • Anonym (Y)
    Xenia skrev 2025-03-28 15:37:19 följande:
    Är Bill ett arabiskt namn? Jag har då aldrig läst om en arab med det namnet. Bill är ju ett smeknamn för William. Syftar du på Bilal?

Om inte en del svenskar "gjort sig märkvärdiga" så hade fortfarande de flesta svenskar hetat Anna, Maria, Lisa resp Johan, Mats, Anders.

Att vilja ha namn från sin egen kultur och eget språk, det är verkligen inte att "göra sig märkvärdig".

Det är inte alla utländska namn som är svåra att uttala. Jag skulle f ö tro att små barn klarar av att uttala alla namn, de är inte inpyrda med fördomar om att bara vissa namn duger.
    Så bara för att du alrig träffat någon så finns inte namnet? Eller det är trashigt och USA dyrkende?
    Nej, jag syftar inte på "Bilal", jag syftar på Bill, som han heter. Det betyder "den blöta".

Han får en lillasyster i slutet på sommaren, hon ska heta Sophia, det betyder "visdom", har du träffat någon med det namnet, duger det, eller är det rojalistiskt? 
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-29 22:51:52 följande:
    Så bara för att du alrig träffat någon så finns inte namnet? Eller det är trashigt och USA dyrkende?
    Nej, jag syftar inte på "Bilal", jag syftar på Bill, som han heter. Det betyder "den blöta".

Han får en lillasyster i slutet på sommaren, hon ska heta Sophia, det betyder "visdom", har du träffat någon med det namnet, duger det, eller är det rojalistiskt? 
    Ett namn blir inte heller arabiskt bara för att araber ger sina barn det. 

Varken Bill eller Sophia är arabiska namn.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (DD)
    Xenia skrev 2025-03-28 15:28:21 följande:
    Ja, det är klart att jag vill att utvecklingen ska gå framåt och inte bakåt. .
    Xenia skrev 2025-03-28 15:44:33 följande:
    Ja, det gäller alltså inte vuxna kvinnor, precis som jag anade. 
    Vadå "framåt"? Vadå "bakåt"? Bara för att du inte gillar utvecklingen så betyder inte det att den inte går "framåt".

Du missar poängen. Poängen är inte om det är slöjförbud för bara underåriga eller för alla muslimska kvinnor som diskuteras politiskt utan det faktum ATT vi överhuvudtaget talar om slöjförbud som en möjlighet.
  • Xenia
    Anonym (Y) skrev 2025-03-29 22:51:52 följande:

Och jag tror fortfarande inte på ett arabiskt "Bill". Hänvisa till en tillförlitlig namnsajt innan jag tror det.

Jag tror att antingen är det det engelska smeknamnet Bill. Eller så använder de Bill som ett smeknamn för Bilal.

Sophia är ju ett internationellt namn (ursprungligen grekiskt). Om jag haft arabiskt urspurng hade jag hellre valt ett arabiskt men välkänt namn som Leila eller Lina i stället.

Men det är klart, om man snarare vill dölja sitt arabiska ursprung...
  • Anonym (Y)
    Xenia skrev 2025-03-31 17:00:47 följande:
    Och jag tror fortfarande inte på ett arabiskt "Bill". Hänvisa till en tillförlitlig namnsajt innan jag tror det.

Jag tror att antingen är det det engelska smeknamnet Bill. Eller så använder de Bill som ett smeknamn för Bilal.

Sophia är ju ett internationellt namn (ursprungligen grekiskt). Om jag haft arabiskt urspurng hade jag hellre valt ett arabiskt men välkänt namn som Leila eller Lina i stället.

Men det är klart, om man snarare vill dölja sitt arabiska ursprung...
    Jag skiter i vad du tror faktiskt. Han heter Bill, inte "Bilal" och det är visst ett arabiskt namn.

Jag har aldrigt sagt att Sophia är arabiskt, jag frågade om det dög för dig, eller om det var för rojalistiskt, efter som du säger att Bill  är USA dyrkande så förutsätter jag att du har nedvärderande åsikter om alla namn.

Mamman hetter Leila, ska hon döpa sitt barn till samma för att det passar din steriotypa bild av araber bättre?

Varför i helvete skulle de döpa ett barn till vad DU anser är bra? De ville ha namn som fungerar bra i Sverige, man behöver inte "dölja sitt ursprung" för att passa in, tvärt om så väljer man att integrera. Men om man tycker att ens påhittade gubbe i skyn är viktigare än något annat så ger man sitt barn ett namn som sticker ut och som direkt blir jobbigt både kulturmässigt, språkmässigt och ljudmässigt i det landet där man valt att bosätta sig och ha barnen i skola. För araber får inte vara moderna och leva i 2000-talet.
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?