• Kaga

Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)

Vi kommer att flytta nu då vårt barn är  6 år. Men egentligen väntar vi på en billigare lägenhet ska bli till salu ( bostadsrätter) så kan hända att vi bara bor i nya bostaden några år. Säg att vi sedan flyttar igen då barnet är 8-10 år.

Hur påverkas barnet, är det väldigt uppslitande att lämna sitt hem som barn. Det är alltså inom samma ort och ungefär samma avstånd till skolan osv. Tänker bara just på att hemmet är en trygghet.

Frågor om varför vi ska flytta osv undanbedes då det inte är råd angående det jag säker. Vill bara höra erfarenheter eller tankar om att flytta några gånger under skolåren.

• Svar på tråden Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)
  • Fjäril kär

Ni är samma familj, samma skola, samma vänner, samma allting utom just en adress. Tryggare än så kan det inte bli. 

Det är inte flytt som skapar otrygghet utan mer omständigheterna som tex en ny skola, separerade föräldrar,  bråk, tuff ekonomi ,stökiga områden, etc etc..  

Så länge barnet har samma grundtrygghet i er som familj och samma vänner är det bara att flytta på . 

• Spucks

Håller helt med fjärilen. Kör på bara, ditt barn kommer inte ta skada.

• Anonym (J)

De får ju inte den där fina känslan att Där är de uppvuxna. Där är Hemma. 

Den tycker jag är synd. Men måste ni så måste ni. 

• Anonym (Pelle)

Vi flyttade, inom samma ort (så barnen kunde gå kvar i samma skola), när barnen var 10 & 8. Det fungerade utmärkt, det blev tom. bättre tyckte barnen med att det blev närmare till skolan och vissa kompisar.

Vår erfarenhet var att det viktigaste, familjen och skolan, var intakt och det var den stora tryggheten för barnen.

• Anonym (M)

Hemma är där familjen finns, sakerna kan man ta med sig. 

Så länge de yttre faktorerna är samma så går det bra. 

När jag tänker på min uppväxt så är det på helheten jag tänker, dvs skolan, kompisar, samhället osv. Inte just bostaden. 

• Anonym (Asien)

Att flytta kan vara bra för deras utveckling. Vi har funderat på att flytta till ett annat land i Asien ett år eller två (jobbrelaterat) delvis för att ge vår 10 åring en mer varierad uppväxt och vidgade vyer.

• Kaga
    Anonym (Asien) skrev 2025-03-23 12:35:07 följande:

Att flytta kan vara bra för deras utveckling. Vi har funderat på att flytta till ett annat land i Asien ett år eller två (jobbrelaterat) delvis för att ge vår 10 åring en mer varierad uppväxt och vidgade vyer.

Jo det förstår jag, det blir ju lite annan sak att flytta så långt.

Men nu vet jag inte om flytta två gånger under uppväxten inom samma ort är så mycket mer utvecklande än att bo i samma hem på orten under de åren 😀 ger ju inte massa mer upplevelser som väger upp
  • Kaga
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 07:59:59 följande:

De får ju inte den där fina känslan att Där är de uppvuxna. Där är Hemma. 

Den tycker jag är synd. Men måste ni så måste ni. 

Ja det jag är rädd, att det förstör något.

Själv flyttade jag flera gånger men då till olika kommuner med skolbyte, nya kompisar osv. Det var jobbigt, så vet inte hur alternativet med flytta inom samma kommun, handlar om 1 km, om det kommer kännas lika jobbigt. Blir ju som sagt två flyttar bara inom några år. Eller minst en om vi kan bo kvar här längre innan flytten till sista bostaden. Men kan som sagt behöva mellanlanda ett par år i annan bostad
  • Anonym (J)
    Kaga skrev 2025-03-23 13:33:42 följande:
    Jo det förstår jag, det blir ju lite annan sak att flytta så långt.

Men nu vet jag inte om flytta två gånger under uppväxten inom samma ort är så mycket mer utvecklande än att bo i samma hem på orten under de åren 😀 ger ju inte massa mer upplevelser som väger upp

Inom samma ort är väl inga problem om man nu vill. 

Men det som är fint med att vara på samma ställe är att det verkligen är där som är Hemma. 

Hur blir det annars o vuxen ålder, om man vill åka förbi där man är uppvuxen. Trist att ha flera olika ställen.

Jag kan alla vägar och hela omgivningen där jag är uppvuxen. Varenda träd. Skogen vid huset. Blåbärsskogen. Skogsvägen där man cyklade hela tiden. Har miljoner minnen därifrån. Och jag är glad för det. 

Tycker det är synd för de som inte får den känslan av Hemma. På riktigt. 

Men det viktigaste är ju famjen och hur man har det, hur man trivs. Såklart.

• Anonym (J)

Kanske inte samma om man är uppvuxen i en stad eller i en by. Men på landet, det var fint.

• Anonym (Allt är relativt)
    Kaga skrev 2025-03-23 13:36:22 följande:
    Ja det jag är rädd, att det förstör något.

Själv flyttade jag flera gånger men då till olika kommuner med skolbyte, nya kompisar osv. Det var jobbigt, så vet inte hur alternativet med flytta inom samma kommun, handlar om 1 km, om det kommer kännas lika jobbigt. Blir ju som sagt två flyttar bara inom några år. Eller minst en om vi kan bo kvar här längre innan flytten till sista bostaden. Men kan som sagt behöva mellanlanda ett par år i annan bostad
    Det är ytterst få som kan uppleva sitt barndomshem i vuxen ålder, det kräver egentligen att man bott på en större gård eller liknande där det av naturliga skäl inte gått att flytta.  Eller att man är en av dom som aldrig skilt sig , aldrig behövt oroa sig för jobb och kan bo kvar i förortsvillan sedan 1989 .. 

Majoriteten idag flyttar vartefter behoven inom familj eller yrke förändras. Alla har inte heller råd att äga sitt boende och då får man kanske räkna med att flytta ett par gånger. 

Krasst sett ..ni vet inte om ni fortfarande är gifta om 5 år eller har arbeten , eller fått ett barn med särskilda behov eller någons föräldrar blivit sjuka och behöver hjälp..då kan flytt bli aktuellt igen och igen.. 
  • Anonym (skada)
    Kaga skrev 2025-03-22 00:15:45 följande:
    Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)

Vi kommer att flytta nu då vårt barn är  6 år. Men egentligen väntar vi på en billigare lägenhet ska bli till salu ( bostadsrätter) så kan hända att vi bara bor i nya bostaden några år. Säg att vi sedan flyttar igen då barnet är 8-10 år.

Hur påverkas barnet, är det väldigt uppslitande att lämna sitt hem som barn. Det är alltså inom samma ort och ungefär samma avstånd till skolan osv. Tänker bara just på att hemmet är en trygghet.

Frågor om varför vi ska flytta osv undanbedes då det inte är råd angående det jag säker. Vill bara höra erfarenheter eller tankar om att flytta några gånger under skolåren.

Varför skulle man ta skada av det?

Viss, byta skola och umgänge kan ju vara svårt, svårare för vissa, lättare för andra. ibland kan det vara positivt att få byta, man kanske inte trivs där man är. 

Men att byta bostad kan ju omöjligt vara skadligt. Mer än att det blir stökigt omkring en under en period. Något som också kan vara jobbigt för vissa barn och lätt för andra.

Jag flyttade säkert 10 ggr under min uppväxt. Några gånger till en helt ny stad, men de flyttarna gick innan jag började skolan. Och sen flera gånger inom staden. Kan inte minnas att jag for illa av det alls. Vissa flyttar kändes tråkiga, för att man lämnade något bra, vissa flyttar kändes roliga, planera nya rummet osv. 

I vuxen ålder har jag bott på samma ställe sedan vi fick barn för ca 20 år sen. ärligt talat tycker jag att det är lite trist, känner mig färdig med stället vi bor på, skulle gärna byta till nåt nytt. Men det är inte läge för flytt just nu, så vi blir kvar ett tag till.
Svar på tråden Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)