Kaga skrev 2025-03-22 00:15:45 följande:
Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)
Vi kommer att flytta nu då vårt barn är 6 år. Men egentligen väntar vi på en billigare lägenhet ska bli till salu ( bostadsrätter) så kan hända att vi bara bor i nya bostaden några år. Säg att vi sedan flyttar igen då barnet är 8-10 år.
Hur påverkas barnet, är det väldigt uppslitande att lämna sitt hem som barn. Det är alltså inom samma ort och ungefär samma avstånd till skolan osv. Tänker bara just på att hemmet är en trygghet.
Frågor om varför vi ska flytta osv undanbedes då det inte är råd angående det jag säker. Vill bara höra erfarenheter eller tankar om att flytta några gånger under skolåren.
Varför skulle man ta skada av det?
Viss, byta skola och umgänge kan ju vara svårt, svårare för vissa, lättare för andra. ibland kan det vara positivt att få byta, man kanske inte trivs där man är.
Men att byta bostad kan ju omöjligt vara skadligt. Mer än att det blir stökigt omkring en under en period. Något som också kan vara jobbigt för vissa barn och lätt för andra.
Jag flyttade säkert 10 ggr under min uppväxt. Några gånger till en helt ny stad, men de flyttarna gick innan jag började skolan. Och sen flera gånger inom staden. Kan inte minnas att jag for illa av det alls. Vissa flyttar kändes tråkiga, för att man lämnade något bra, vissa flyttar kändes roliga, planera nya rummet osv.
I vuxen ålder har jag bott på samma ställe sedan vi fick barn för ca 20 år sen. ärligt talat tycker jag att det är lite trist, känner mig färdig med stället vi bor på, skulle gärna byta till nåt nytt. Men det är inte läge för flytt just nu, så vi blir kvar ett tag till.