• Anonym (Lassemaja)

Tandläkare rotfyllning

Jag har en tand som har besvärat mig i ett år nu. Den är öppnad och rensad 2 ggr och mellan varje gång har det väntas x antal månader men den blir aldrig symptomfri?

Den gör fortf ont vid beröring, jag kan absolut inte tugga på den sidan då det hugger till om något råkar komma åt tanden. Den är i överkäken. 

Jag får dåliga svar från min tandläkare varför den aldrig slutar göra ont och jag vet inte om jag bör tro på hen längre. När bör egentligen en tand sluta göra ont efter att dom varit i den med filar och medel? 

• Svar på tråden Tandläkare rotfyllning
  • Tecum

Det borde ha slutat för länge sen och den ska inte rotfyllas så länge det gör ont. Låter som att den kanske skulle dras ut istället?

• Anonym (Lassemaja)

Jag tycker också det. Tandläkaren pratar om nåt med käkbenet och läkning osv som man inte förstår sig på men det kan inte vara rimligt att ständigt ha ont i en tand som tekniskt sett borde vara död? 

• AndreaBD

Jag har också haft den situationen. Och det slutade värka efter några månader. Det är inte mycket som tandläkaren kan göra där. Du kan förstås välja att dra ut tanden istället. det är ditt beslut. 

• Tecum
    Anonym (Lassemaja) skrev 2025-03-22 11:01:32 följande:

Jag tycker också det. Tandläkaren pratar om nåt med käkbenet och läkning osv som man inte förstår sig på men det kan inte vara rimligt att ständigt ha ont i en tand som tekniskt sett borde vara död? 

Jag hade en tand som var öm länge och jag misstänkte en spricka. Men inget syntes på röntgen. Plötsligt gick tanden sönder och smärtan försvann. Det var en spricka som inte synts på röntgen.
  • Anonym (Lassemaja)
    Tecum skrev 2025-03-23 15:40:43 följande:
    Jag hade en tand som var öm länge och jag misstänkte en spricka. Men inget syntes på röntgen. Plötsligt gick tanden sönder och smärtan försvann. Det var en spricka som inte synts på röntgen.
    Nej jag har hört detta jag med. Vill gärna behålla den då de är en viktig tand men inte till vilket pris som helst då jag knappt kan äta.
Svar på tråden Tandläkare rotfyllning