• Anonym (Ser)

Dricker ni alkohol varje dag?

Jag är nykterist men känner folk som gör det. 

• Svar på tråden Dricker ni alkohol varje dag?
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym skrev 2025-03-21 16:54:59 följande:
    Hur känner man sig då?
    Kommer du upp på morgonen?
    Hur går det på jobbet?
    Har inget jobb och det är problemet sedan två år tillbaka
  • Anonym (Ser)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-03-21 18:04:31 följande:
    Han är alkoholist. De flesta alkoholister sitter inte på parkbänken eller hänger på låset till Systemet utan är som "vem som helst". 

Ju mer mitt ex drack, desto mindre drack jag. 
    Var går gränsen för alkolism? 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Ser) skrev 2025-03-21 22:11:04 följande:
    Var går gränsen för alkolism? 
    www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/alkoholberoende-och-medberoende/alkoholberoende/

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/beroende-och-skadligt-bruk/alkoholberoende/

Mitt ex drack varje dag. Det eskalerade i samband med pandemin då han arbetade hemma och kunde dricka under arbetstid. Sista året eller två drack han tex en bib på 24 timmar. Han ansåg själv att han inte hade problem med alkoholen utan han drack för att stå ut med att leva med mig. Han tyckte inte att han hade problem med att sluta utan att inte börja igen. 

Nu är det ett år sedan vi separerade och en av anledningarna till separationen var just alkoholen. För ca 9 månader sedan slutade han dricka helt, gick över på alkoholfritt. Häromdagen fick jag veta av barnen att han inte håller sig till alkoholfritt längre. Men än få länge begränsar han sig när barnen är där och i övrigt skiter jag i det hela. 
  • Anonym (Ser)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-03-21 22:41:27 följande:
    www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/alkoholberoende-och-medberoende/alkoholberoende/

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/beroende-och-skadligt-bruk/alkoholberoende/

Mitt ex drack varje dag. Det eskalerade i samband med pandemin då han arbetade hemma och kunde dricka under arbetstid. Sista året eller två drack han tex en bib på 24 timmar. Han ansåg själv att han inte hade problem med alkoholen utan han drack för att stå ut med att leva med mig. Han tyckte inte att han hade problem med att sluta utan att inte börja igen. 

Nu är det ett år sedan vi separerade och en av anledningarna till separationen var just alkoholen. För ca 9 månader sedan slutade han dricka helt, gick över på alkoholfritt. Häromdagen fick jag veta av barnen att han inte håller sig till alkoholfritt längre. Men än få länge begränsar han sig när barnen är där och i övrigt skiter jag i det hela. 
    Kan inget om alkohol. Vad är gränsen I bra termer?
    Han säger att hans kropp tål alkohol varje dag.
    Men är det verkligen hans rätta jag? 
  • Anonym (Irani)

Ja, det gör jag. Måste för att orka med en kvinna som tjatar på mig. Hon är besatt. Så det blir vodka varje dag. Eller whisky. Dricker en skvätt. Röker några cigg i fönstret. Ändå gnäller hon. Varit tvungen att börja med antidepressiva också. Hon tjatar HELA FUCKING tiden om att flytta utomlands, men det blir inget av. Tyvärr.

• Anonym (Målaren)
    Anonym (Irani) skrev 2025-03-21 22:48:01 följande:

Ja, det gör jag. Måste för att orka med en kvinna som tjatar på mig. Hon är besatt. Så det blir vodka varje dag. Eller whisky. Dricker en skvätt. Röker några cigg i fönstret. Ändå gnäller hon. Varit tvungen att börja med antidepressiva också. Hon tjatar HELA FUCKING tiden om att flytta utomlands, men det blir inget av. Tyvärr.

Eeeeyy walla jag hör dig brurr! Jag känner henne också. Frågar hela fucking tidden vilket land som är bäst att flytta till när man inte kan något.
    Jag brukar också stå i linne och röka så att hon kan fråga andra om det fan mannen.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Ser) skrev 2025-03-21 22:45:42 följande:
    Kan inget om alkohol. Vad är gränsen I bra termer?
    Han säger att hans kropp tål alkohol varje dag.
    Men är det verkligen hans rätta jag? 
    www.iq.se/fakta-om-alkohol/riskbruk-skadligt-bruk-och-beroende/

Det är klart att man tål mer om kroppen är van vid alkoholen. 

När jag och mitt ex träffades blev han märkbart påverkad av 3,5or. På den tiden drack han enbart 2,8or. Det var ungefär en 6-pack om dagen, någon gång ibland två. Sen blev det standard med 3,5or istället. 6 blev till 12. Sen slängdes det in whiskey eller rom. Det var inte ett glas då och då utan när det var tomt skulle det fyllas på. Ölen var ständigt i handen så länge det fanns i kylen. Så fort en var tom byttes den ut. Samma sak när starkspriten byttes ut mot vin. Först var det någon flaska eller två i veckan med vin, kompletterat med 1-2 sexpack 3,5or. Därefter byttes det till box. Trots mängden alkohol märktes det inte på honom när han jobbade.  
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Irani) skrev 2025-03-21 22:48:01 följande:

Lämna istället om du måste dricka för att kunna leva med henne. 
  • Anonym (J)

Nej verkligen inte. Alkisvarning på den 

• Tukt

Undrar fortfarande var diskussionen är. Är tanken att bara fylla på med inlägg där enskilda personer berättar att de antingen är, eller inte är alkoholister?

• Anonym (Målaren)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-03-21 23:06:13 följande:
    Lämna istället om du måste dricka för att kunna leva med henne. 
    Tror att både jag och Irani har lämnat henne. Nu står och röker i fönstret ifrån utsidan istället.
  • Anonym (Irani)
    Anonym (Målaren) skrev 2025-03-22 00:24:45 följande:
    Tror att både jag och Irani har lämnat henne. Nu står och röker i fönstret ifrån utsidan istället.
    Jalla kompis, ta en cigg och ett glas. Frihet alltså!
  • Anonym (-)

Tar några öl när jag vill. Senast är väl för ett par år sedan. Föredrar alkoholfritt när jag är ute.

Svar på tråden Dricker ni alkohol varje dag?