• Anonym (TS)

Hur berätta för äldre barn ang nytt syskon?

Min sambo har två barn sen tidigare, 11 och 17 år.
    Jag har inga barn sen tidigare.
    Vi planerar att skaffa ett gemensamt barn men är oroliga över hur hans barn kommer att ta det. 
    Jag är 34 år och känner att tiden börjar rinna iväg...
    Min sambo är väldigt orolig över att hans barn kommer tycka illa om detta och ta avstånd.
    Vi förstår att deras reaktion kommer variera, men hoppas så klart åt det positiva hållet med tiden.
    Någon med erfarenhet som kan berätta hur barnet/barnen reagerade?
    Eller om ni vet någon redan liknande tråd som ni kan länka?

• Svar på tråden Hur berätta för äldre barn ang nytt syskon?
  • Anonym (Gr)

Hur är relationen mellan dig och barnen? 
    Min son var 15 när jag berättade att han skulle få ett syskon. Och då var jag och min kille fortfarande särbos. Jag var lite orolig över hans reaktion men han blev glad iaf.

• Anonym (TS)
    Anonym (Gr) skrev 2025-03-20 09:41:01 följande:

Hur är relationen mellan dig och barnen? 
    Min son var 15 när jag berättade att han skulle få ett syskon. Och då var jag och min kille fortfarande särbos. Jag var lite orolig över hans reaktion men han blev glad iaf.

Vi har en väldigt bra och fin relation.  
    Så som jag ser det så tycker jag ändå att vi har bra förutsättningarna till att det ska gå bra. 
    Får hoppas det går lika bra för oss som det gick för dig och din son :)
  • enola

Mina barn var 14 och 17 när jag blev gravid med mitt och min mans gemensamma barn. Jag var väldigt orolig över att berätta för 17-åringen, eftersom han vis ett tillfälle uttryckt att han inte ville att vi skulle skaffa barn. 14-åringen visste jag inte skulle vara något problem.
    När jag väl tog mod till mig och sa till 17-åringen att jag hade nåt viktigt att berätta så blev han jätteorolig och sa "ska ni göra slut?" (Vilket jag inte förstår vad han fick ifrån, då vår relation alltid varit stabil och fri från bråk). "Självklart inte", sa jag. "Vi väntar barn." Han blev märkbart lättad och sa "Jaha, var det bara det?" Det visade sig att han var helt okej med det.
    Nu fyller den lille snart sex år och hans brorsor avgudar honom, och det är ömsesidigt. Om du har en bra kontakt med dina bonusbarn så kommer det säkert gå bra ❤️

Svar på tråden Hur berätta för äldre barn ang nytt syskon?