• Anonym (Maria)

Medelålders man söker bekräftelse på Facebook?

Nyligen börjat dejta en man och vi blev vänner på Facebook. Båda i 45-årsåldern. Jag använder det knappt själv men i samband med att vi började använda Messenger så kom en förfrågan, inte mer med det då enligt mig.
    Men nu får jag upp honom konstant i mitt flöde. Säkert 3-4 inlägg per dag. Byter profilbild en gång i veckan och det mesta är skit av det han lägger ut, helt meningslösa grejer, töntiga memes och dåliga skämt. Han verkar så vettig annars men i det här blir jag tveksam. Beror det på bekräftelsebehov? Är det en red flag?

• Svar på tråden Medelålders man söker bekräftelse på Facebook?
  • burleskburkläsk

Prata med honom, jag är 46 och kan säkerligen flamsa och skoja men det där är patetiskt...säg att han får lägga ner det.

Han har dig att lägga tid och energi på...är han fortfarande ute efter att hitta nån annan eller varför håller han på...låter helmysko...

• Anonym (Man)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-19 19:46:24 följande:

Prata med honom, jag är 46 och kan säkerligen flamsa och skoja men det där är patetiskt...säg att han får lägga ner det.

Han har dig att lägga tid och energi på...är han fortfarande ute efter att hitta nån annan eller varför håller han på...låter helmysko...

Jag tycker inte hon har har rätt att be honom lägga ner även om jag också tycker det är tramsigt. Sedan ser jsg inte kopplingen till att han skulle söka efter någon annan för det.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Man) skrev 2025-03-19 20:13:16 följande:
    Jag tycker inte hon har har rätt att be honom lägga ner även om jag också tycker det är tramsigt. Sedan ser jsg inte kopplingen till att han skulle söka efter någon annan för det.
    Men varför lägger han upp det på nätet då?

Bekräftelse är det enda jag kommer på.
  • Tecum

Bekräftelsebehov plus att ni har olika sinne för humor, gissar jag. Fanns ju såna även innan nätets tid, som kom med dumma skämt och kommentarer i tid och otid, ville synas och höras. Jakten på likes kan bli ett beroende, jag har sett det hos några bekanta som jag inte alls trodde var den typen. Har en sån granne som jag måste komma ihåg att trycka gilla på då och då annars blir hon sur.

Du kan ta upp det lite försiktigt men det är inte illa nog för att kräva att han slutar. Är väl lite av hans hobby... 

• Anonym (Lars-Åke)

Tala jag-språk. Berätta vad du tycker om hans inlägg. "När du skriver såna där inlägg så minskar min lust att vara med dig."

Sen kan han bestämma om han vill fortsätta med det. Vi har ju trots allt yttrandefrihet.

• Anonym (Hin Håle)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-19 20:19:47 följande:
    Men varför lägger han upp det på nätet då?

Bekräftelse är det enda jag kommer på.
    Så du menar att det bara finns den typen av bekräftelse att få, den som du beskriver dvs? 
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Maria) skrev 2025-03-19 19:26:07 följande:
    Medelålders man söker bekräftelse på Facebook?

Nyligen börjat dejta en man och vi blev vänner på Facebook. Båda i 45-årsåldern. Jag använder det knappt själv men i samband med att vi började använda Messenger så kom en förfrågan, inte mer med det då enligt mig.
    Men nu får jag upp honom konstant i mitt flöde. Säkert 3-4 inlägg per dag. Byter profilbild en gång i veckan och det mesta är skit av det han lägger ut, helt meningslösa grejer, töntiga memes och dåliga skämt. Han verkar så vettig annars men i det här blir jag tveksam. Beror det på bekräftelsebehov? Är det en red flag?

Nej, det är det inte.
  • Anonym (Vi)

Det enda det möjligen skulle kunna vara som ligger i närheten av varning är ju om det här är en för dig helt okänd person. Catfish:are brukar ha såna profiler.

• Anonym (Hin Håle)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-19 19:46:24 följande:

Förstår inte riktigt vad problemet är? 
    Han är den han är och hon är den hon är, varför ska hon försöka ändra på honom bara för att han inte passar in i en mall av hur en man ska vara? 

Skämmas bör du! 
  • Anonym (Ja, det är det)

Ja, det är ett bekräftelsebehov. Män får oftast inte det uppfyllt (om han inte är kändis eller dylikt), men det verkar kräva några (få) år innan det går in hur få människor som faktiskt vill ge dig uppmärksamhet eller är intresserade/roade av dina råd, åsikter eller kommentarer. 

Det är något vi lär oss, men det tar lite tid. Efter det intar vi en mer passiv åskådarroll där vi tittar lite vad andra lägger upp och drastiskt minskar vårt användande av sociala medier.

Det är en "scen" för kvinnor och ett fåtal män, inte för oss. Men som sagt. Tid. Kanske 3 år av ihärdiga försök innan det går in fullt att ingen är intresserad.

• Anonym (Glidande skala)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2025-03-20 15:44:14 följande:

Tala jag-språk. Berätta vad du tycker om hans inlägg. "När du skriver såna där inlägg så minskar min lust att vara med dig."

Sen kan han bestämma om han vill fortsätta med det. Vi har ju trots allt yttrandefrihet.

Men fy jag tycker det är taskigt och elakt kontrollerande att säga så. Ska det sägas något får det allt vara med mer finess tycker jag.

Jag har vänner som postar irriterande saker ibland men då får man trycka paus en månad på vissa, och sen funkar det igen. Det tillkommer inte mig att försöka censurera deras avtryck i sociala media.
  • Anonym (Hej)

Oattraktivt beteende, skulle leta vidare faktiskt. 

• Anonym (E)

Hade jag nyligen börjat dejta någon som skulle börja lägga sig i vad jag lägger upp på Facebook så hade det nog inte blivit några fler dejter, är det så jobbigt att se vad han lägger upp så kan du dölja hans poster, låtsas som att det regnar och gå vidare. Om det stör sig så mycket att ni inte kan fortsätta dejta så är det också helt ok, alla passar inte ihop och då kan ni gå vidare med era liv 

• Anonym (qsqsqs)
    Facebook domineras av medelålders män som säker bekräftelse! Så är det med säkerhet!
Svar på tråden Medelålders man söker bekräftelse på Facebook?