Obekväm med väns beteende i viss situation
En god vän till mig har en son som är i min sons ålder, pojkarna träffas och leker ibland i samband med att vi alla träffas.
Min vän är från en annan kultur och dessutom rätt bestämd av sig. Ibland när jag varit hos dem på egen hand, har hon mitt i ett samtal kunnat be sin son fråga mig hur min son mår. Första gången blev jag väl mest förvånad och road, men numera är jag jäkligt obekväm med att hon gör så. Nu är jag dessutom skild och det har hänt lite oftare att jag träffar henne när jag är utan sonen. Är då hennes son i närheten, ber hon honom alltid fråga mig hur min son mår. Det hände senast häromdagen när jag var där på middag. Jag sade lite leende typ 'han behöver inte fråga', men hon var bestämd och sade att jag kanske inte gör så, men att hon vill uppfostra sina barn så.
Nu är jag och några andra bjudna dit på lunch på lördag, min son skulle egentligen ha följt med men nu ska han fira kusinens födelsedag istället. Nu märker jag att det känns olustigt. Jag vill inte att hon återigen ber sin son fråga mig hur min son mår, jag tycker det känns helt bisarrt att så små barn ska behöva fråga det, sånt där kommer ju naturligt senare under uppväxten. (Hon har alltså gjort det här sen våra söner var typ 5-6 år.)
Jag funderar på att skriva till henne nu före lördag och förklara detta, och att min känsla kanske har att göra med att min mamma (som är lite märklig) ofta krävde att jag gjorde det ena och det andra (och nu menar jag inte att säga tack och varsågod, utan onödiga saker) och att jag kanske därför reagerar extra. Hur skulle ni reagera om en kompis gjorde som jag beskrivit varje gång ni ses och sonen är där?