• Anonym (gravid)

Gravid och plast lock på matlåda

Hej! Jag är gravid i vecka 12 och undviker allt plast i hemmet. Jag är hemma från jobbet pga feber och sambon kom hem med mat från sitt jobb. Han la mat i en glas matlåda och sen la över ett plastlock (de från Ikea) han knäppte inte locket utan la bara över den, var hemma med den inom 6-7 minuter. Maten var varm, inte kokande varm (när han kom med med den iallafall) men varm. jag åt lite men kom sen på att de kanske är en fara för mig och barnet med tanke på locket. Vill ni lugna ner mig eller är de en fara? Som sagt, använder inte plast annars så ingeting som händer ofta. Nu kan jag inte sluta tänka på den här händelsen och att jag kanske har skadat mig och mitt barn 

• Svar på tråden Gravid och plast lock på matlåda
  • Anonym (S)

OK, hur tror du att detta lock skulle kunna påverka dig och barnet?

• Anonym (Eh)

Du behöver söka psykisk hjälp.

• Anonym (gravid)
    Anonym (S) skrev 2025-03-19 11:34:52 följande:

OK, hur tror du att detta lock skulle kunna påverka dig och barnet?

att den varma maten har släppt ut dåliga kemikalier från plastlocket 
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Eh) skrev 2025-03-19 11:35:32 följande:

Du behöver söka psykisk hjälp.

tack 😎
  • Anonym (S)
    Anonym (gravid) skrev 2025-03-19 11:37:27 följande:
    att den varma maten har släppt ut dåliga kemikalier från plastlocket 
    Och hur kommer dessa farliga kemikalier in i livmodern? 

Är detta något din barnmorska varnat dig för? Om inte, tror du att hon vill dig illa, eller är det för att det inte farligt? Jag menar, om du tänker på det rent intellektuellt och skippar din noja. 
  • Anonym (gravid)
    Anonym (S) skrev 2025-03-19 11:41:01 följande:
    Och hur kommer dessa farliga kemikalier in i livmodern? 

Är detta något din barnmorska varnat dig för? Om inte, tror du att hon vill dig illa, eller är det för att det inte farligt? Jag menar, om du tänker på det rent intellektuellt och skippar din noja. 
    Nej, hon har inte sagt npgot. Men man vet ju att värme och plast inte är bra för kroppen..
  • Anonym (Tupperware)

Under graviditeten har vi gjort många storkok och förvarat maten i lådor av plast, såna man köper på Ica. Maten har värmts i sagda låda och ätits ur den också. Min son är fullt frisk. 

Ja, man ska "plastbanta" vid graviditet, men exponering för skadliga ämnen i plast sker ju på många fler sätt än via livsmedelsgodkända (!!) förvaringslådor. Så då får man börja undersöka laddaren till mobilen, fusklädret i plånboken, golvet du går på, fleecetröjan du bär etcetera är okej också, om man ska vara så petig. 

• Anonym (S)
    Anonym (gravid) skrev 2025-03-19 11:47:09 följande:
    Nej, hon har inte sagt npgot. Men man vet ju att värme och plast inte är bra för kroppen..
    Vad menar du?

Är din barnmorska ovetande om detta eller vill hon dig illa? Varför tror du att hon undanhåller dig saker som man vet är farliga för barnet i magen? Frågar hon inte om t ex alkohol heller, det är ju också känt att det är farligt för fostret. 
  • Anonym (gravid)
    Anonym (S) skrev 2025-03-19 12:02:56 följande:
    Vad menar du?

Är din barnmorska ovetande om detta eller vill hon dig illa? Varför tror du att hon undanhåller dig saker som man vet är farliga för barnet i magen? Frågar hon inte om t ex alkohol heller, det är ju också känt att det är farligt för fostret. 
    Nu förstår jag faktiskt inte vad du vill ha fram eller vad du menar?
  • Anonym (Saknad av normalt sunt förnuft)
    Anonym (gravid) skrev 2025-03-19 12:06:42 följande:
    Nu förstår jag faktiskt inte vad du vill ha fram eller vad du menar?
    Jag uppfattar det som att den medlemmen vädjar till ditt sunda förnuft och försöker uppmuntra dig att försöka tänka och att använda åtminstone en gnutta sådant.
  • Anonym (Ingen fara)

Det är lugnt, TS!

Jag rekommenderar dig att ta till dig av råd från mvc, livsmedelsverket och folkhälsomyndigheten. Men håll dig borta från braskande tidningsrubriker. De är till för att skrämmas, inte för att informera. 

• Lönnsirap

Det låter som att dina tankar är ett större problem än att din mat varit nära plast.

Problemet när saker blir farliga i huvudet är att stressen gör att man inte tänker klart. 

Den där oron, och tendensen att tro att saker är farligare än de är kommer ge onödigt mycket stress, så du bör titta på vad som sägs snarare än att oroa dig.
  • Anonym (Janice)

Alla eventuella gifter från plast finns redan i din kropp. Du har säkert fått ett gäng från din mamma också via moderkakan när du låg i hennes mage.
    Vad menar du när du säger att du inte "använder plast"? 
    Vi är omgivna av plast. Schampoflaskor, tvålflaskor, ketchupen (typ ALLA förpackningar överallt). Kläder av polyester eller akryl. Matredskap. Tandborstar. Hörlurar. Sprutor. Läkemedelsförpackningar. Ditt bankkort. The list goes on and on.

Din oro är inte hälsosam. Jag skulle försöka reda ut varför du reagerar så starkt på en petitess. Dels så att du själv mår bra, men också så att du inte för över en massa nojor på ditt barn.

• Anonym (-)

Fattar du hur mycket syntetfiber och -material du handskas med utan att du tänker på att det är "plast" som du föreställer dig det?

Om du har rätt så är du redan fet-rökt på precis det sättet som barnmorskan alltså inte alls har sagt.

• Anonym (S)
    Anonym (Saknad av normalt sunt förnuft) skrev 2025-03-19 12:11:11 följande:
    Jag uppfattar det som att den medlemmen vädjar till ditt sunda förnuft och försöker uppmuntra dig att försöka tänka och att använda åtminstone en gnutta sådant.
    Precis.

Om plast hade varit farligt för fostret så hade det tagits upp hos barnmorskan, precis som andra farliga saker. 
  • Anonym (kattan)

Herregud människa... hur ska du få barnet att undvika plast sen? De flesta leksaker innehåller plast...

Ta ett chillpill

Svar på tråden Gravid och plast lock på matlåda