• Anonym (Förstörd)

Fick veta att jag har kondylom hpv

Fick nyligen veta att jag har hov virus, kondylom och jag är helt förstörd. Har gråtit i 2 dygn och har panik. Jag vet att jag fick det av min nuvarande partner, som tar det rätt lättsamt och jag vet att han inte har varit otrogen.

Började för ett år sedan när jag fick problem i underlivet vid symtom för svamp men varje gång jag blivit undersökt blivit tillsagd att det syns inget. Har varit till alltså 7 olika gynekologer och 2 vårdcentraler och ingen av dom har kommit fram till att det är kondylom jag haft. 

Har haft konstiga hudförändringar där nere som små knottror och flikar som syns om man tittar noga, har sagt detta och ingen har tagit det vidare, förrän den sista gynekologen som sa det direkt och tog hudprov som nu visade kondylom.

Jag är lättnad att få veta vad det är men också helt förstörd att detta är något jag kommer ha livet ut. Så snälla inga elaka kommentarer för jag klarar inte av det. 

Finns det några solskenshistoria här om att det blev bättre? Har svårt att tro att behandlingen kommer hjälpa då mitt underliv är så skört och förstört av alla andra behandlingar.

• Svar på tråden Fick veta att jag har kondylom hpv
  • Anonym (Lugnt)

Snälla TS, sluta gråt och sluta känn dig äcklig. Det är du inte! Ingen som får en sjukdom är det minsta äcklig!

Du har jättetur! Du har gått med okända underlivsproblem i ett år som kunde vara något värre, som orsakat smärta och besvär, men nu fått reda på att det är en väldigt vanlig könssjukdom som botas lätt med salvor. 
    Är inte det en jättegod nyhet?

Lita på gynekologen och vänta med att behandla tills ditt underliv fått återhämta sig lite.
    Även om tidigare gynekologer varit kassa som inte upptäckt kondylomen så verkar du äntligen hittat en bra, lita på vad denne säger.

• Anonym (Lugnt)

Till alla som känner sig äckliga över att ha en könssjukdom.
    Känner ni er lika äckliga när ni får influensa? Nageltrång? Fotvårtor? 

Om inte så känner jag verkligen sorg över att sjukdomar man får av sex fortfarande ska ses som skamligt av en själv. Visst kan man inte rå för vad man känner, men en sjukdom som enbart smittar vid sexuellt umgänge borde logiskt få en att känna sig mindre äcklig än vid en förkylning som man lätt sprider vidare till andra genom att bara vara i närheten. 

Inte ert fel att ni känner eller kände så. Snarare att det är något fortsatt fel på okunnighet i samhället och fortsatt smygskam när det kommer till sex, trots att det pratats öppet om sex och sjukdomar så väldigt länge.
    Trodde vi som samhälle hade kommit längre än så. Det är väldigt ledsamt att framför allt kvinnor verkar känna så fortfarande.

• Anonym (Lugnt)

Och för att själv försöka att få bort lite skam så kan jag berätta att jag, kvinna 38, haft klamydia två gånger. Och mycoplasma som könssjukdom en gång. Svamp två gånger. 
    En period som rätt ung, typ 18, hade jag vansinnigt ont i underlivet efter sex. Det var ingen som såg något på UMO. Det var det värsta av alla gånger det varit något fel där nere, för det pågick i månader, många gynbesök och brännande känsla i underlivet ibland i dagar efter sex. Men ingen som kunde säga vad felet var. Och det var det som var det värsta.
    Det tog slut med killen jag var med då, pga helt andra saker. Och det försvann så småningom och med nästa kille kände jag inget alls och har aldrig haft samma problem sen dess. Tydligen kan man vara överkänslig mot vissa personer? Eller att han jag var med då i kombination med mig var en dålig mix?

• Anonym (Förstörd)

Tack för att ni alla berättar, känner mig lite lugnare idag och försöker acceptera det. Är glad att jag träffade en bra gynekolog och har haft bra kontakt om detta.

• Anonym (Lugnt)
    Anonym (Förstörd) skrev 2025-03-20 10:37:34 följande:

Tack för att ni alla berättar, känner mig lite lugnare idag och försöker acceptera det. Är glad att jag träffade en bra gynekolog och har haft bra kontakt om detta.

Skönt att du känner dig bättre till mods idag♡
    Det är klart att det kan vara omvälvande att få en diagnos man inte alls räknade med. Men snart är du äntligen av med problemenSolig
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (Lugnt) skrev 2025-03-20 10:54:27 följande:
    Skönt att du känner dig bättre till mods idag♡
    Det är klart att det kan vara omvälvande att få en diagnos man inte alls räknade med. Men snart är du äntligen av med problemenSolig
    Åh tack 🌟
  • Anonym (Chillpill)
    Anonym (Förstörd) skrev 2025-03-19 09:25:21 följande:
    Tack för att du berättar, jag har också återkommande svampinfektioner och är torr i underlivet. Hur fick du bukt med svampen? 

Hjälpte behandling av kondylom eller försvann vårtorna av sig själv? 
    Jag behandlade med de receptfria medel som finns på apoteket, både vagitor och salva. Det kom tillbaka några gånger men försvann sen av sig själv. Hade en vän som fick ta tabletter för att då bukt med det i samma ålder dock.
  • Anonym (Chillpill)
    Anonym (Chillpill) skrev 2025-03-20 16:43:53 följande:
    Jag behandlade med de receptfria medel som finns på apoteket, både vagitor och salva. Det kom tillbaka några gånger men försvann sen av sig själv. Hade en vän som fick ta tabletter för att då bukt med det i samma ålder dock.
    Vårtorna försvann av sig själv förresten. Jag behandlade aldrig dem eftersom jag inte hade några besvär.
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (Chillpill) skrev 2025-03-20 16:46:27 följande:
    Vårtorna försvann av sig själv förresten. Jag behandlade aldrig dem eftersom jag inte hade några besvär.
    Vad skönt at det försvann av sig själv 
  • Anonym (Förstörd)

Min kille ska också kolla upp sig också, men undrar en sak, kan man ha kondylom vårta på händerna? Han har haft ca 2 vårtor på ena handen rätt länge och vårt medel hjälper inte 

• Anonym (Chillpill)
    Anonym (Förstörd) skrev 2025-03-20 19:32:15 följande:

Min kille ska också kolla upp sig också, men undrar en sak, kan man ha kondylom vårta på händerna? Han har haft ca 2 vårtor på ena handen rätt länge och vårt medel hjälper inte 

Det är inte samma virus, men kan uppstå samtidigt på grund av att immunförsvaret jobbar med det. Vårtor på händer och fötter är sjukt envisa och kan ta flera år att försvinna. Har haft vårtor på fötterna när jag var gravid och även en period när barnen fick. Gjorde många ihärdiga försök att bli av med det. Vårtplåster har funkat bäst men vet inte om man kan ta det på händerna?
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (Chillpill) skrev 2025-03-21 08:18:03 följande:
    Det är inte samma virus, men kan uppstå samtidigt på grund av att immunförsvaret jobbar med det. Vårtor på händer och fötter är sjukt envisa och kan ta flera år att försvinna. Har haft vårtor på fötterna när jag var gravid och även en period när barnen fick. Gjorde många ihärdiga försök att bli av med det. Vårtplåster har funkat bäst men vet inte om man kan ta det på händerna?
    Tack för svar, tror jag är lite nojig just nu. Kanske man ska kolla med vårdcentralen om annan vårt medicin? 
  • Anonym (Lugnt)
    Anonym (Förstörd) skrev 2025-03-21 08:34:52 följande:
    Tack för svar, tror jag är lite nojig just nu. Kanske man ska kolla med vårdcentralen om annan vårt medicin? 
    Gå till apoteket så får du hjälp av personalen där.
  • Anonym (Mannen)

Hej, 
    Känn ingen skam eller äckelkänsla. Många som är lite sexuellt aktiva åker på HPV förr eller senare. Jag fick det troligtvis för 10-talet år sedan och smittade troligtvis någon och även havererade ett äktenskap p g a detta. Som man ser man inte ens testa sig. Har googlat massor och inser att inte ens kondom skyddar mot detta. Notera också att smittspårning inte heller förekommer. I praktiken kan man faktiskt få HPV utan penetrationssex. Vad är alternativet, celibat och olycklig, eller?
    Hursomhelst, det försvinner av sig självt. Jag lider med er kvinnor som får det och måste ta cellprover etc. Men, wtf, finns 1000-tals varianter och endast fåtalet leder till cancer. 
    HPV skall med andra ord jämföras med en helt vanlig förkylning.
    Vi får vara glada att unga tjejer får vaccin mot detta i ung ålder.
    Beroende på landsting får pojkar själv bekosta detta vilket är enbart i det viktiga syftet att sluta smitta tjejer. Ofarligt för oss killar.

• Anonym (Kompisen)

Min kompis har också blivit väldigt orolig av detta. Men hon vet inte vilken typ av hov hon har. Utan de sa bara att hon har viruset. Hur vet man då om vilken typ av viruset man har?

Försökte lugna henne så mycket jag kan och hon har heller inte haft sex för nästan två år nu för att ge infektionen att läcka av sig själv och hoppas jag hon blir av med viruset.

• Anonym (Förstörd)
    Anonym (Kompisen) skrev 2025-04-14 16:24:37 följande:

Min kompis har också blivit väldigt orolig av detta. Men hon vet inte vilken typ av hov hon har. Utan de sa bara att hon har viruset. Hur vet man då om vilken typ av viruset man har?

Försökte lugna henne så mycket jag kan och hon har heller inte haft sex för nästan två år nu för att ge infektionen att läcka av sig själv och hoppas jag hon blir av med viruset.

På mig togs det ett vävnadsprov och kunde genom det se vilken hpv jag har, vet inte hur man annars kan ta reda på det tyvärr. Hoppas det ordnar sig för din kompis, har hon testat någon behandling eller låtit det vara helt?
  • Anonym (Kompisen)

Hon har inga synliga symptom och inga behandlingar heller. Så hon låter den vara bara.

Jag vill inte fråga henne heller om hon inte säga något själv. 

Men att hon har ingen partner efter kan kanske hjälpa henne läcka av det snabbare., om det spelar någon roll. Vet ej.

Hoppas hon blir av med det.

Svar på tråden Fick veta att jag har kondylom hpv