• Anonym (Igen)

Socutredning IGEN direkt efter

Vi har precis gått igenom en socutredning (gällnde dotter med misstänkt npf) som avslutades utan åtgärd men där de skulle göra uppföljning efter några veckor. Allt var tydligen frivilligt osv.  Vi har haft konstruktiva möten med skolan och kommit fram till bra lösningar och allt rullade på bra fick vi veta. Dottern har mått jättedåligt av utredningen och nu såg vi fram emot att få gå vidare.

Igår låg det ett brev i brevlådan från soc. De ska öppna en NY utredning då det fortfarande finns oro efter uppföljningen, för att dottern "fortfarande verkar lite låg" som det luddigt skrevs, hade hög frånvaro (som skolan också klargjort beror på influensa etc) och inte nådde godkänt i alla ämnen (går i fyran). 

Jag förstår inte vad det är de vill?? Måste vi säga ja till deras åtgärder fast de är frivilliga?? De gör oss ju bara illa och de har ju redan utrett precis! Det känns som en häxjakt och vi är så oroliga för vad de tänker göra, kommer de aldrig sluta, brukar det vara så här? Vi är ju bara en vanlig familj
    Får säkert en massa påhopp nu menmen.  Ska ringa dem idag och fråga vad det handlar om och vilka åtgärder de tycker vi måste säga ja till...

• Svar på tråden Socutredning IGEN direkt efter
  • Anonym (Igen)
    Anonym (hur) skrev 2025-03-31 12:31:19 följande:
    Låter bara mer och mer konstigt. Att du skulle kunna googla dig till hans yrke trots att han inte jobbar inom det. Och att han skulle ha utbildning som läkare och sen få jobba på BUP med ett helt annat yrke. Hann ni gå igenom hela hans karriär där under intervjun, eller hur vet du allt detta?
    Jag förstår inte varför du hakar upp dig på något som inte ens är relevant. Ibland brukar jag googla vem jag ska prata med för att det känns mindre "läskigt" då. Det kan ju ha varit någon som hette likadant. Hur som helst är det nog inte ovanligt att någon som har en rejäl utbildning i sitt hemland inte får arbeta som det i Sverige då de inte klarat t ex språktest eller liknande. Jag vet inte. Men som du säger är väl huvudsaken att han var socionom, även om jag tyckte att bakgrunden som barnläkare gav extra trovärdighet också. Men släpp det nu :)
  • Anonym (bluff)

Hmmmm, det här är ju en bluff. Man får inte en diagnos eller en icke diagnos på detta sättet.
    Mvh en som har gått igenom detta och det tog låååång tid

• Anonym (Igen)
    Anonym (bluff) skrev 2025-03-31 13:50:21 följande:

Hmmmm, det här är ju en bluff. Man får inte en diagnos eller en icke diagnos på detta sättet.
    Mvh en som har gått igenom detta och det tog låååång tid

Det är det inte. Men det är nog bara en snabbscreening för att se om man bör gå vidare eller ej. Jag blev rätt förvånad när sköterskan på BUP sa att de skulle skicka ut ett screeningformulär men de gjorde det via 1177 så fick jag fylla i det där. Det kanske skiljer sig åt mellan regioner, inte vet jag, och kanske berodde hanteringen på att hon tidigare varit där på bedömningssamtal, för flera år sedan. De ville nog ha en grundläggande bild inför samtalet. Jag kan inte minnas att vi fyllde i något sådant första gången utan fick då komma dit och beskriva problemen. Då hade de dessutom fått en bakgrund genom remissen från skolläkare. Tanken nu var att vi själva skulle återaktuallisera den.  
  • Anonym (Samarbeta med "Soc"!)

Sällan läser man så mycket negativt om "Soc" som på FL, de flesta meningsutbyten brukar ändå gå ut på att det är bättre att samarbeta med dem i stället för att ställa sig på tvären, det gagnar barnet bäst.                                                                                                                             Denna tråd: Vad görs för att flickan ska ta i kapp det hon missat under terminerna? Hon har ju inte uppnått godkända resultat! Hon måste ju, diagnos eller ej, börja känna att hon har en chans att hänga med; det kommer att styrka hennes självförtroende. Hade det varit mitt barn hade jag anställt läxhjälp; en snäll student, gärna någon som går lärarlinjen. Studenter behöver ofta tjäna lite extra.                                                                                                                                                                                 Synd om hon halkar efter, ju längre tiden går desto värre blir det. Nog vore det positivt om hon fick känna att hon är med i matchen!  Detta är ingenting som skolor kan erbjuda utan det ansvaret ligger på er föräldrar. Ni har över huvudtaget ansvaret för att hon går till skolan och när det gäller att hänga med i undervisningen måste ni hjälpa henne, allt kan inte lastas över på skolan. Om hon nu är långt ifrån godkänt i flera ämnen kanske det vore bättre att gå om läsåret.                                                                                                        Liberalerna vill återinföra de gamla hjälpklasserna och det är kanske inte så dumt, men problemet är att elever då stämplas som lågbegåvade. Å andra sidan kanske någon kan få lite mer hjälp så de kan återvända till den vanliga skolan. Fråganr är kontroversiell, helt utredd är den heller inte än.                                                                                                                                                                   Min "point" här är att hon behöver stöd av annat slag än den som skolan kan erbjuda. Orimligt att skolor ska göra så stora anpassningar egentligen och att föräldrar skjuter över precis allt ansvar på lärarna.                                                                                

• Anonym (Linsie)
    Anonym (Samarbeta med "Soc"!) skrev 2025-03-31 14:07:49 följande:                                                                                                                     Min "point" här är att hon behöver stöd av annat slag än den som skolan kan erbjuda. Orimligt att skolor ska göra så stora anpassningar egentligen och att föräldrar skjuter över precis allt ansvar på lärarna.                                                                               

Skollagen säger att skolan ska anpassa. En förälder kan inte ändra undervisningen, skaffa grupprum eller sätta in specialpedagoger (tex). Föräldrarna vet ganska ofta vad barnet behöver men det är svårt att få gehör från skolan, precis som TS har beskrivit. 

Detta är inte något som föräldrarna har lagt på skolan utan det blev så när man stängde ute elever med andra särskilda behov än IF från den anpassade grundskolan och la ner obs-klasser och liknande. Det är lite som med psykiatrireformen där man tog bort institutionerna men inte riktigt ersatte dem utan folk lämnades ensamma. 

Det liberalerna vill införa är särskilda klasser för stökiga elever, inte stödklasser för barn med särskilda behov. Som vanligt vill de putsa på ytan istället för att ta tag i det egentliga problemet. 

• Anonym (Linsie)
    Anonym (Samarbeta med "Soc"!) skrev 2025-03-31 14:07:49 följande:

Detta är ingenting som skolor kan erbjuda utan det ansvaret ligger på er föräldrar. Ni har över huvudtaget ansvaret för att hon går till skolan och när det gäller att hänga med i undervisningen måste ni hjälpa henne, allt kan inte lastas över på skolan. Om hon nu är långt ifrån godkänt i flera ämnen kanske det vore bättre att gå om läsåret.                                                                                                                                          

Vi fick nyligen hjälp av psykiatrin och en specialpedagog att förklara för vår rektor hur tokigt det här resonemanget är. Om skolmiljön eller upplägget på undervisningen är så dåligt att eleven inte längre klarar att gå till skolan så är det skolans jobb att förändra detta och sedan förmedla till eleven vilka förändringar som har gjorts så att eleven kan känna sig tillräckligt trygg för att fixa att gå dit igen. Man kan inte förvänta sig av ett barn med psykisk ohälsa att gå tillbaka till den miljö som har gjort hen sjuk utan att miljön förändras. Precis som man gör med utbrända vuxna.

Detta har jag alltså inte själv hittat på utan det är förmedlat av barnpsykolog och specialpedagog. 

• Anonym (hur)
    Anonym (C) skrev 2025-03-31 12:57:08 följande:
    TS skriver att hon googlade honom, och då kan man ju hitta lite av varje om någons bakgrund.
    Är det verkligen så? Att man kan hitta info om någons utbildning från ett annat land? Och vad denne sen jobbat med här i Sverige. Nä, jag tycker det låter skumt. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Igen) skrev 2025-03-31 13:37:37 följande:
    Jag förstår inte varför du hakar upp dig på något som inte ens är relevant. Ibland brukar jag googla vem jag ska prata med för att det känns mindre "läskigt" då. Det kan ju ha varit någon som hette likadant. Hur som helst är det nog inte ovanligt att någon som har en rejäl utbildning i sitt hemland inte får arbeta som det i Sverige då de inte klarat t ex språktest eller liknande. Jag vet inte. Men som du säger är väl huvudsaken att han var socionom, även om jag tyckte att bakgrunden som barnläkare gav extra trovärdighet också. Men släpp det nu :)
    Det är relevant för trådens trovärdighet. 

Om du påstår att du skrivit egenremiss, fått pedagogerna att fylla i formulär och sen fått en första bedömning av dessa formulär samt en intervju som avfärdar att din dotter har en diagnos inom NPF inom bara någon vecka. Ja, det låter så osannolikt att man börjar fundera även över resten av tråden.

När du då också påstår att läkaren som gjort denna bedömning är utbildad läkare men sen jobbar på BUP som socionom. Ja, då blir det ännu mer osannolikt och konstigt. Och att han skulle missa språktest för läkare men ändå kunna bli socionom och jobba på BUP...? Alltså, va?

Jag släpper väl när jag tycker att jag vill släppa. 
  • Anonym (Linsie)
    Anonym (hur) skrev 2025-03-31 15:39:01 följande:
    Är det verkligen så? Att man kan hitta info om någons utbildning från ett annat land? Och vad denne sen jobbat med här i Sverige. Nä, jag tycker det låter skumt. 
    Hört talas om LinkedIn? Till exempel. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Linsie) skrev 2025-03-31 15:56:46 följande:
    Hört talas om LinkedIn? Till exempel. 
    Ja kanske information finns, men ändå osannolikt. 
  • Anonym (Ingen finländare)

Be soc fara och flyga så är det klart sen. 
    Låter inte som att ni behöver deras "hjälp". 

• Anonym (Master)
    Anonym (hur) skrev 2025-03-31 15:39:01 följande:
    Men sluta...många invandrarnamn ger bingo direkt och de flesta med utbildning har hela sitt CV på LinkedIn.

Vet man mitt namn så vet man också min grundexamen från universitet och alla mina jobb sen dess.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Master) skrev 2025-03-31 19:15:33 följande:
    Men sluta...många invandrarnamn ger bingo direkt och de flesta med utbildning har hela sitt CV på LinkedIn.

Vet man mitt namn så vet man också min grundexamen från universitet och alla mina jobb sen dess.
    Det är hela storyn som TS ger som känns osannolik. Tidsramen från egenremiss till utredning och avfärdande av diagnos, att läkaren också är socionom och jobbar på BUP. Inte trovärdigt helt enkelt. 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (hur) skrev 2025-04-01 08:24:34 följande:
    Det är hela storyn som TS ger som känns osannolik. Tidsramen från egenremiss till utredning och avfärdande av diagnos, att läkaren också är socionom och jobbar på BUP. Inte trovärdigt helt enkelt. 
    Jag kan lägga ut hennes jornalanteckning med hennes namn överstruket och tidningsartikeln med läkaren i om du insisterar...
  • Anonym (hur)
    Anonym (Igen) skrev 2025-04-01 09:42:19 följande:
    Jag kan lägga ut hennes jornalanteckning med hennes namn överstruket och tidningsartikeln med läkaren i om du insisterar...
    Varför skulle du göra det? Lämna ut din dotter på det sättet bara för att kunna skriva i ett diskussionsforum. Låter ju inte klokt. 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (hur) skrev 2025-04-01 10:08:52 följande:
    Varför skulle du göra det? Lämna ut din dotter på det sättet bara för att kunna skriva i ett diskussionsforum. Låter ju inte klokt. 
    Nej det var inte allvarligt menst så klart. Men i teorin så. 
Svar på tråden Socutredning IGEN direkt efter