• Martini

Min svärmor vill kontrollera mig och jag känner mig jämnt elak

Det spelar ingen roll vad jag gör så är det aldrig bra nog för min svärmor. Så fort jag inte gör som hon vill får jag då dåligt samvete för då vet jag att hon surar och inte pratar med mig på ett tag. 

De vill att vi firar alla högtider med dem och säger vi nej blir det livat. Jag har inga föräldrar i livet men om jag åker till min syster får jag dåligt samvete för jag vet att då blir svärisarna sur. Gå jag ut en kväll med vänner eller åker och Yoga en kväll så får jag skit. Min man står på min sida tack och lov. Nån som kan relatera och hur gör ni för att låta bli att få då samvete?

• Svar på tråden Min svärmor vill kontrollera mig och jag känner mig jämnt elak
  • Virriga Vera

Nu är min svärmor borta sedan många år, men när hon hade åsikter om mig och vad jag gjorde eller inte gjorde så sket jag fullkomligt i hennes åsikter. Hon kunde inte göra annat än att tycka, blev det för mycket så talade jag om det, men för det mesta så bara log jag och gjorde vad jag ville ändå. I grunden var hon väldigt trevlig och barnen avgudade henne. Vi tyckte bara inte lika alltid och det var väl ok.

• Anonym (du)
    Martini skrev 2025-03-18 15:08:17 följande:
    Min svärmor vill kontrollera mig och jag känner mig jämnt elak

Det spelar ingen roll vad jag gör så är det aldrig bra nog för min svärmor. Så fort jag inte gör som hon vill får jag då dåligt samvete för då vet jag att hon surar och inte pratar med mig på ett tag. 

De vill att vi firar alla högtider med dem och säger vi nej blir det livat. Jag har inga föräldrar i livet men om jag åker till min syster får jag dåligt samvete för jag vet att då blir svärisarna sur. Gå jag ut en kväll med vänner eller åker och Yoga en kväll så får jag skit. Min man står på min sida tack och lov. Nån som kan relatera och hur gör ni för att låta bli att få då samvete?

Gör det nåt att hon blir sur och inte pratar med dig på ett tag?

Låter väl skönt om hon är så krävande. 

Du behöver inte bry dig om vad hon säger, du behöver inte heller bry dig om ifall hon blir sur på dig. 
  • Studentpappa

Varför vet hon att du är på yoga? Har hon en tracker på dig? Klipp kontakten med kärringen om du mår dåligt av det.

Ride it like you stole it
  • Anonym

Det viktiga är att du och din man är ense.
    Om din svärmor blir sur, det får du öva dig på att strunta i.

MEN: Sluta ge svärmor sådan insyn i ert liv som hon har idag. Sluta ge henne information om att du är hos din syster eller att du är på yoga. 
    Din man ska sluta tala om för dig om svärmor ger sura kommentarer. 
    Ni måste sätta gränser för henne

Svar på tråden Min svärmor vill kontrollera mig och jag känner mig jämnt elak