• Anonym (Arg)

VC vägrar ändra i journalen

Sökte för psykiska problem och läkaren jag träffade var den absolut sämsta jag någonsin träffat, och som kronan på gödselbingen ljög han hejvilt i journalen sen. VC vägrar ändra det, så vart vänder jag mig nu?

• Svar på tråden VC vägrar ändra i journalen
  • Anonym (ivo)
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-18 14:36:52 följande:
    VC vägrar ändra i journalen

Sökte för psykiska problem och läkaren jag träffade var den absolut sämsta jag någonsin träffat, och som kronan på gödselbingen ljög han hejvilt i journalen sen. VC vägrar ändra det, så vart vänder jag mig nu?

Du kan anmäla till IVO. 
  • mammatill6

betor lite på om det är rena fakta fel. Eller om har helt enkelt har en annan åsikt än dig.

• Anonym (Arg)
    mammatill6 skrev 2025-03-18 14:47:36 följande:

betor lite på om det är rena fakta fel. Eller om har helt enkelt har en annan åsikt än dig.

Han beskriver mitt sinnestillstånd så totalt motsatta till hur det var.
  • Anonym (S)

Du har laglig rätt att göra ett eget tillägg till journalen. Dock inte säkert att de har en rutin för hur det går till, eftersom inte så många känner till den rättigheten, men stå på dig!

• Anonym (ivo)
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-18 14:52:03 följande:
    Han beskriver mitt sinnestillstånd så totalt motsatta till hur det var.
    Som vårdgivare har man ju ändå möjlighet att beskriva någon eller något utifrån det man ser. Så om du uppfattar att du var glad, medan läkaren uppfattar att du var arg, så kan ju sanningen vara både och.

Eller om patienten hade en psykos och såg en gul delfin i läkarens rum, så måste ju läkaren kunna beskriva att där fanns ingen gul delfin, men att patienten upplevde att det gjorde det. 

Ett sätt att kringgå såna situationer är ju att dels beskriva det patienten uppfattar och sen beskriva vad man som vårdgivare uppfattar. Personer som söker för psykiska besvär kan vara svåra att hålla nöjda, och kan ha märkliga uppfattningar om vårdens uppgift och sitt eget beteende osv. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (ivo) skrev 2025-03-18 15:12:34 följande:
    Som vårdgivare har man ju ändå möjlighet att beskriva någon eller något utifrån det man ser. Så om du uppfattar att du var glad, medan läkaren uppfattar att du var arg, så kan ju sanningen vara både och.

Eller om patienten hade en psykos och såg en gul delfin i läkarens rum, så måste ju läkaren kunna beskriva att där fanns ingen gul delfin, men att patienten upplevde att det gjorde det. 

Ett sätt att kringgå såna situationer är ju att dels beskriva det patienten uppfattar och sen beskriva vad man som vårdgivare uppfattar. Personer som söker för psykiska besvär kan vara svåra att hålla nöjda, och kan ha märkliga uppfattningar om vårdens uppgift och sitt eget beteende osv. 
    Han ljög i journalen. Det han skrev var inte det han såg.
  • Anonym (ivo)
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-18 15:55:20 följande:
    Okej, då är det väl anmälan till IVO som är den bästa vägen. 
  • Anonym (Bert)

Mitt ex, för länge sen, hade också en usel läkare som skrev in nedsättande saker i journalen. Det var på sjukhuset, så det räckte med att hon kontaktade överläkaren. De tog inte bort det ur journalen, tror jag, men de mörkade det på nåt sätt så att inte framtida läkare ska läsa felaktigheterna.

IVO låter väl bra, om inte chefen för VC har huvvet på skaft.

• Anonym (J)
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-18 15:55:20 följande:
    Vad skrev han på ett ungefär? 
Svar på tråden VC vägrar ändra i journalen