• Anonym (Laura)

Läkarsamtal, uppmanas ta med närstående. Betyder det alltid cancer?

Min kära kusin som bara är 48 år hade fått en stor knöl upptäckt på mammografi. Nu har hon sagt att kirurgen kallat henne på läkarbesök om två dagar och uppmanade " ta med närstående". Betyder sådant ALLTID ett dåligt besked/cancer? Snälla dela ärligt med er om erfarenheter, särskilt om ni jobbar inom vården.

Är så ledsen, gråtit hela natten och sjukskrivit mig från jobbet. Så orolig.

• Svar på tråden Läkarsamtal, uppmanas ta med närstående. Betyder det alltid cancer?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Laura) skrev 2025-03-17 13:23:51 följande:
    Läkarsamtal, uppmanas ta med närstående. Betyder det alltid cancer?

Min kära kusin som bara är 48 år hade fått en stor knöl upptäckt på mammografi. Nu har hon sagt att kirurgen kallat henne på läkarbesök om två dagar och uppmanade " ta med närstående". Betyder sådant ALLTID ett dåligt besked/cancer? Snälla dela ärligt med er om erfarenheter, särskilt om ni jobbar inom vården.

Är så ledsen, gråtit hela natten och sjukskrivit mig från jobbet. Så orolig.

Enligt min erfarenhet är det dåligt besked. Men det behöver inte vara livsfarligt eller att det inte går att bota. 
  • Anonym (Me)

Du bad om ärliga svar så då ska jag ge dig det. Enligt min erfarenhet så ja, ber de närstående följa med är det inte bra besked.

Min man har haft cancer två gånger och gått på kontroller i tio års tid. Vid de kallelser där det inte varit några dåliga besked har de aldrig uppmanat att närstående ska med. Men....vid två kallelser har det stått med versaler "Enligt rådande rutin rekommenderar vi att närstående följer med". Och det har inte varit rutin utan har endast varit vid de två tillfällen vi fick cancerbeskeden.

Men kom ihåg, cancer är inte detsamma som en dödsdom! Det är en tuff väg att vandra, men många överlever idag. <3 

• Anonym (Love)

Jag har fått flera kallelser där jag ska få ta det av provsvar, och att jag skulle ta med en anhörig. I alla fall har dom ringt några dagar innan och sagt att allt ser bra ut, och att jag inte behöver komma in. 

Enda gången som jag faktiskt behövde komma in så hade jag bröstcancer. 

Att komma ihåg, en cancerdiagnos är inte på något sätt en dödsdom, dom allra flesta får behandling och blir fri från cancern. 

• Anonym (J)

Så dumt av dom att skriva på det viset, så klart att man målar f-n på väggen. Kan de inte bara säga att de alltid rekommenderar att man tar med nära anhörig när man går till onkologen, oavsett. På det viset slipper man stressa ihjäl sig och börja planera sin egna begravning. 

• Lynx123

Det lär vara negativt på något vis men behöver inte alls betyda en dödsdom. Om det är bröstcancer brukar prognosen vara god, men chocken är ju ändå stor och det är lätt att man inte riktigt hör vad läkaren säger. Be gärna den anhörige ta med anteckningsblock men att inte ställa frågor - det ska bara patienten göra. En anhörig kan ibland ställa frågor, i all välmening, som patienten inte ännu är redo att höra svaren pä.

• Anonym (Laura)
    Anonym (J) skrev 2025-03-17 14:45:09 följande:

Så dumt av dom att skriva på det viset, så klart att man målar f-n på väggen. Kan de inte bara säga att de alltid rekommenderar att man tar med nära anhörig när man går till onkologen, oavsett. På det viset slipper man stressa ihjäl sig och börja planera sin egna begravning. 

Är kirurgen men inte onkologen. Vet inte vilka prover dom tagit förutom mammografi. Min kusin är förstörd och orkar inte prata om det. Men håller med dig ;(
  • Anonym (C word)
    Anonym (J) skrev 2025-03-17 14:45:09 följande:

Fast nu ska man verkligen inte börja planera sin begravning bara för att man eventuellt skulle ha cancer. 

När det gäller bröstcancer överlever över 85% idag. 

1 av 3 kommer få cancer under sin livstid och de flesta av dem kommer att dö av andra orsaker. 
  • MammaKajsa

Jag har själv haft bröstcancer, och fick mitt besked om cancer redan på mammografin och blev sedan kallad till kirurgen efter det.

Har din kusin blivit kallad till kirurgen betyder det med all sannolikhet att hon har en cancer som ska opereras. Annars skulle hon inte bli kallad. Något som jag tänker är positivt (nu är jag dock inte läkare) är att det verkar bli operation först, och inte cytostatika först som de sätter in om tumören är stor eller om man har spridning till lymfkörtlar.

Jag har själv alltid gått in på 1177 och läst min journal, då kan man redan innan mötet för det mesta få info om vad som är på gång. Men det är inte nåt som passar för alla, det vet jag.

Den cancerform jag fick kallas trippelnegativ bröstcancer, och jag opererades två gånger, fick en massa cytostatika och avslutningsvis strålning. Det var ett år som var tungt och jobbigt men man kommer igenom det också. Nu mår jag bra igen.

Hoppas att allt går bra för din kusin och kram till er båda!

Svar på tråden Läkarsamtal, uppmanas ta med närstående. Betyder det alltid cancer?