hantera orimlig farmor
Jag blir så otroligt trött på min svärmor.
Å ena sidan är hon snäll, vill väl och menar gott med allt hon gör. Men det blir bara för mycket och jag kommer snart explodera. Min pojkvän brukar låta henne hållas men säger aldrig direkt till, däremot ignorerar han henne ofta.
lite bakgrund i korta drag:
- hon bjuder ofta in oss på lunch/mat/fika
- hon säger att hon ?älskar sitt vackra barnbarn? över allt och att hen är ?farmors älskling? - trots det leker/engagerar hon sig inte riktigt. Pratar över huvudet och om trots att barnet hör
- hon pratar alltid om sig själv, sitt tråkiga jobb (som hon nog gravt missköter), sin knäppa familj (oss exkluderat), konflikter osv.
- hon är gravt överviktig = kan knappt gå, tror det även påverkar psykiskt
- ibland då hon ringer min pojkvän har hon tydligt druckit. Misstänker att relationen till alkohol inte är helt sund.
Innan vi fick barn var det enklare att ?låta henne hållas? och inte bry sig så mycket. nu går hon mig på nerverna. Ex:
- Hon har börjat kräva att få ensamtid/få barnvakta vårt barn. Det känns omöjligt för mig - deras relation är inte tillräckligt god, jag litar inte på henne och framförallt är hennes psykiska mående och humör inte stabilt nog
- senast idag när vi var ditbjudna HADE HON INFLUENSA utan att ha sagt något. Hon ville ju träffa oss. För mig är detta oförståeligt och otroligt oförskämt. Vi har varken tid eller lust att få influensa?! Blev helt chockad.
- hon köper och stickar otroligt fula filtar, kläder och mössor till vårt barn. Jag kan inte med att använda dom. Någon gång har jag tagit på nåt plagg då vi ska ses för att vara snäll men då har hon fotat så fula bilder och passat på i ?farmors kläder? och nu är dessa gräsliga bilder förstorade och inramade hos halva släkten.
detta är bara några korta exempel. överreagerar jag eller hur hanterar man en sån här situation? Också hemskt att hon lägger tid på att tex sticka en ful filt, som jag vet att jag ALDRIG kommer använda.
önskar så att vi hade kunnat ha en normal mysig relation såsom vi har till släkten på min sida och våra barns farfar.