• Maria Axelsson

Letar efter lärorika leksaker till mina barn (6-8 år)

Hej! Mina barn är 6 och 8 år gamla och vi försöker hitta roliga aktiviteter och spel för att minska deras skärmtid. Det skulle vara kul att hitta några lärorika leksaker eller spel som kan väcka deras intresse för naturvetenskap.

En kollega till mig nämnde ett amerikanskt företag med namnet KiwiCo, som erbjuder en prenumerationstjänst med lärande boxar/lådor för barn i olika åldrar. Jag kikade lite snabbt och såg att boxarna täcker olika ämnen som fysik, teknik, biologi och sånt liknande. Min partner och jag är intresserade av att hitta något liknande här i Sverige eller Europa.

Har någon av er testat sådana tjänster eller kit med era barn? Tror ni att det skulle vara värt att lägga runt 300 kr på ett sådant kit?

• Svar på tråden Letar efter lärorika leksaker till mina barn (6-8 år)
  • Anonym (?)

Lego är en bra början. Nu finns väl inte det  längre men Meccano är ju fantastiskt.
    Finns även experimentlådor.
    Googla på nätet efter olika experiment. 
    Finns ju alla möjligheter.
    Åk ut i naturen - samla ved och gör upp eld med tändstål och grilla korv,  tälj din egen grillpinne, hitta olika djurspår och bajs. 
    Odla något och sköt plantorna tillsammans
    Baka och lär barnen om mått och mängder och hur olika ingredienser funkar med varandra.
    Leta mask och och  åk och meta. 
    Lägg en "knepigt" pussel tillsammans - många barn är riktigt duktiga och jävligt envisa, haha
    Inte så många "leksaker" men många olika aktiviteter.
    Tror på att aktivera barn tillsammans med förälder, inte att sätta leksaker i händerna på dem.
    Dock är det ljusår bättre med bra leksaker än telefon eller padda.

• Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2025-03-15 21:36:04 följande:

Kemilådor med typ krut man kunde tända på minns jag som roligt.

Man kan också blanda 50/50 med salpeter och socker - smäller inte men blir en jävla rökutveckling som kan kryddas med karamellfärg.
    OBS, utvecklar en otrolig hetta.
    Man kan även tända eld på stålull med ett 9 volts-batteri. Effektfullt men harmlöst om det sköts rätt, brukar impa på barn.
    Köp ett billigt mikroskåp och låt barnen samla prover att titta på. En kompis jag hade som barn hade vad såg ut som guld - men det var en snorbuse, hahaha
    Det finns så mycket att göra och prova, oavsett kostnad eller om du bor i lägenhet eller hus eller om du kan ta dig ut i naturen eller inte.
    Laga mat tillsammans, barnen lär sig om mått och mängder, hur smaker fungerar, när saker ska vara klara samtidigt. Och det är verkligen en lärdom för livet.
    Ok, jag är väl "för mycket" men jag tycker det är fantastiskt att se barn lära sig genom att göra och förstå.
  • EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2025-03-15 21:23:09 följande:

Lego är en bra början. Nu finns väl inte det  längre men Meccano är ju fantastiskt.

Meccano finns fortfarande..
    Säljs till och med på Elgiganten...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aliona

Gravitrax är roligt och lär barn fysik. 

Robotar är populärt och finns för några hundralappar. Barnet får bygga ihop och sen programmera. 

Alga science har billiga set med larm som man ska bygga ihop och som lär barnen om elektricitet. 

Forskarfabriken har massor olika pedagogiska leksaker, experimentlådor, mikroskop, teleskop osv. 

Rubiks kub går hem hos min 8-åring. 

Det finns massor av sällskapsspel som utvecköar olika färdigheter. Jag tänker mest på Othello, Fyra i rad och Master mind för logiskt och matematiskt sinne, men schack är också poppis bland barn nu. 

Meta och flyga drake gillar mitt barn också som utomhusaktiviteter och får barnet att lära om vind och vatten. Komplettera med någon bok. 

Leta fossiler och stenar och lära sig om har varit stort intresse. Vi hade bok där vi tog reda på hur djuren såg ut när de levde och gjorde modeller av dem i lera. 

Det finns massor av böcker med experiment. Låna på biblan eller köp. Du kan också söka på nätet, Pinterest osv. Man behöver inte köpa dyra experimentlådor utan ofta blir det roligare och bättre av grejer som finns hemma. 

Spela musik kanske? Att lära sig ett instrument är bra, 
    men man kan också göra olika instrument själv eller göra rytmiklekar och body percussion. Finns också massa på Pinterest. 

Svar på tråden Letar efter lärorika leksaker till mina barn (6-8 år)