• Anonym (blablablabla)

Dum och outbildad och feg

Jag vågar inte gå tillbaka till skolan. Jag är snart 30 och har inga betyg alls. Jag slutade i princip gå i skolan i 4an, något ingen reagerade på. Jag gick bara på lektioner jag själv tyckte var interssant eller jag tyckte om läraren. När jag gick ut nian hade jag fem betyg som förvisso alla var A och 80% frånvaro. Gymnasiet gick jag inte alls.

Jag känner mig dum och outbildad, men samtidigt är jag för feg för att göra något. Jag bara ser framför mig hur jag kommer misslyckas och bli hatad av fler lärare och skit. Ibland önskar jag att jag kunde gå om hela skolan från start och lära mig allt jag borde kunna. Jag önskar att jag kunde ha alla böcker och lukta och klottra anteckningar i. Jag tycker inte om att jobba på/med datorn. Jag önskar också att någon bara kunde tala om för mig att "nu gör vi det här", som i skolan, jag antar att det är ett uttryck av min egen vilsenhet i livet, jag känner mig ibland som ett löv i vinden. 

Kan man köpa skolböcker? För grundskolan? Från början? Kan man gå till kommunen och säga "nu har jag läst hela grundskolan själv, vad ska jag göra för att få betyg?" Och lika för gymnasiet?

• Svar på tråden Dum och outbildad och feg
  • AndreaBD

Finns det någon folkhögskola i din närhet? Det är den skolformen du ska vända dig till. Jag har själv jobbat på en sån en kort tid, som lärare. Där brukar det vara vuxna som inte är klara med skolan. Antigen av liknande orsaker som du, eller för att de inte har varit så länge i Sverige, eller så har de diagnoser, ADHD eller autism, m.m.

Du är inte ensam, det finns fler i din situation. Och folkhögskolan brukar ha en trevlig stämning, det brukar finnas "allmän kurs" där man kan ta igen det det man behöver ta igen, oftast gymnasiet. Men, om jag minns rätt, så är det inget hinder om man inte är klar med grundskolan. Man får förresten inte betyg, men omdöme. Det är ett annat system. MEN, man kan läsa vidare på högskolan med detta. Och det räknas som att man har läst gymnasiet, ungefär som om man går på komvux. 

• burleskburkläsk

Kontakta din Vårdcentral, säg att du behöver göra en NPF-Utredning (du lär högst troligen ha nån diagnos och beklagar att inte vuxna i din närhet inte har hjälpt dig).

• Anonym (blablablabla)
    AndreaBD skrev 2025-03-15 17:30:19 följande:

Finns det någon folkhögskola i din närhet? Det är den skolformen du ska vända dig till. Jag har själv jobbat på en sån en kort tid, som lärare. Där brukar det vara vuxna som inte är klara med skolan. Antigen av liknande orsaker som du, eller för att de inte har varit så länge i Sverige, eller så har de diagnoser, ADHD eller autism, m.m.

Du är inte ensam, det finns fler i din situation. Och folkhögskolan brukar ha en trevlig stämning, det brukar finnas "allmän kurs" där man kan ta igen det det man behöver ta igen, oftast gymnasiet. Men, om jag minns rätt, så är det inget hinder om man inte är klar med grundskolan. Man får förresten inte betyg, men omdöme. Det är ett annat system. MEN, man kan läsa vidare på högskolan med detta. Och det räknas som att man har läst gymnasiet, ungefär som om man går på komvux. 

Aldrig med min kofot.
  • Anonym (blablablabla)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-15 18:07:26 följande:

Kontakta din Vårdcentral, säg att du behöver göra en NPF-Utredning (du lär högst troligen ha nån diagnos och beklagar att inte vuxna i din närhet inte har hjälpt dig).

Varför skulle jag ha det?
  • Anonym (blablablabla)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-15 18:07:26 följande:

• Anonym (Flip)

Varför tycker du att du är dum? Outbildad är en sak men det är inte likställt med dum. Med tanke på hur välformulerat du uttrycker dig i din trådstart så känns just dum som ganska långt från vad du är.
    Ja du kan köpa grundskoleböcker på tex bokus. Men behöver du verkligen dem? Vore det inte bättre att ta kontakt med studievägledare i kommunen tex? 

• burleskburkläsk
    Anonym (blablablabla) skrev 2025-03-15 18:37:58 följande:
    Jag har diagnos själv och vet många som har det.
    Varför inte kolla upp lite på nätet om till exempel ADHD.

Varför du skulle ha det vet jag inte men det känns så i det du skriver...jag är född med ADHD Ouppmärksam Form...jag är född 1978 och insåg detta 2020.

Jag vill dig bara väl.

Har jag fel ber jag verkligen om ursäkt.
  • Lynx123

Klart att du klarar det. Även om du skulle gå i skolan i 10 år skulle du sedan kunna ha ett bra jobb i 25 år. 

• AndreaBD
    Anonym (blablablabla) skrev 2025-03-15 18:37:23 följande:
    Aldrig med min kofot.
    Kofot? Vad menar du? Varför uteslutar du folkhögskolan? 
  • Anonym (blablablabla)
    Anonym (Flip) skrev 2025-03-15 18:47:12 följande:

Varför tycker du att du är dum? Outbildad är en sak men det är inte likställt med dum. Med tanke på hur välformulerat du uttrycker dig i din trådstart så känns just dum som ganska långt från vad du är.
    Ja du kan köpa grundskoleböcker på tex bokus. Men behöver du verkligen dem? Vore det inte bättre att ta kontakt med studievägledare i kommunen tex? 

Jag känner mig dum. De andra på jobbet pratar och jag hänger inte med, nästan som att de pratar ett annat språk, eller har läst kunskapsmanual 1-5 och pratar om nr 6 och jag har knappt läst 1. Jag är absolut inte smartare än en femteklassare. Jag har svårt att räkna saker som andra bara vet automatiskt, typ 20% rabatt och sånt. Ibland sätter de mig på pottkanten när de antar att jag vet saker som alla vet om historia eller natur eller något.

Men jag tycker om att läsa. Jag har några gamla böcker i bokhyllan, klassiker och så, gamla tryckningar av barnböcker och klassiker med lite äldre språk. Jag läste mycket istället för att gå på lektioner i skolan och min mellanstadieskola hade ett bibliotek i källaren som ingen använde och var olåst, det var ett gammalt skyddsrum. Jag tror till och med att jag har böcker som engetligen tillhör skolan. Så jag tror att jag är ganska bra på att läsa och skriva svenska men resten är jag definitivt nästan korkad på.
  • Anonym (blablablabla)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-15 18:52:09 följande:
    Jag har diagnos själv och vet många som har det.
    Varför inte kolla upp lite på nätet om till exempel ADHD.

Varför du skulle ha det vet jag inte men det känns så i det du skriver...jag är född med ADHD Ouppmärksam Form...jag är född 1978 och insåg detta 2020.

Jag vill dig bara väl.

Har jag fel ber jag verkligen om ursäkt.
    Det är inget fel i att ha en diagnos, jag bara undrar varför du tror att jag skulle ha en.
  • Anonym (blablablabla)
    Lynx123 skrev 2025-03-15 18:52:09 följande:

Klart att du klarar det. Även om du skulle gå i skolan i 10 år skulle du sedan kunna ha ett bra jobb i 25 år. 

Det var snällt sagt.
  • Anonym (blablablabla)
    AndreaBD skrev 2025-03-15 18:59:49 följande:
    Det var ett roligt uttryck jag läste en gång. 

För att jag är feg.
  • Anonym (blablablabla)
    AndreaBD skrev 2025-03-15 18:59:49 följande:

För att jag är feg.
  • AndreaBD
    Anonym (blablablabla) skrev 2025-03-15 20:15:07 följande:

För att jag är feg.
    Men det finns många där i liknande situation som du på folkhögskolorna. Och nästan alla har några problem som är orsaken till att de inte har läst klart skolan. Det brukar vara en trevlig stämning där. Och förstående lärare. 
  • Anonym (Nej)

Jag, som har gått ut både grundskola och gymnasie med hög närvaro, kan garantera dig att du både överdriver skolans betydelse samt romantiserar den grovt. Hur mycket tror du egentligen man använder av allt man var tvungen att lära sig i skolan? I mitt liv använder jag ungefär 0% av det. 

Alla kommer vara olika bra på saker och ting, oavsett om man gått i skolan eller ej. Mina svaga ämnen var geografi, historia och matte. Varför? Jo, för att jag tycker dessa ämnen är totalt jävla meningslösa och ointressanta, vilket gör mig till en dum idiot på dessa ämnen även idag. 

Mina starka ämnen var språk. Fick bra betyg i det. Trots det, var jag objektivt sett, usel på det. Är fortfarande inte superbra, men mycket bättre nu tack vare vad arbetslivet / vuxenlivet har lärt mig.

Nej, skolan är bara en jävla massa flum som har oförtjänt hög status.

Dom sa/säger att man kommer ha jättesvårt att få jobb utan en gymnasieutbildning. Jo tjena, hur många arbetsgivare tror du jag har gett mina slutbetyg från gymnasiet? 1 av 300  kanske, när jag sökte jobb direkt efter studenten som nyexad undersköterska och sökte jobb på äldreboende. Numera har jag bytt bransch helt både en och tre gånger, och ingen bryr sig ett skit om mina vårdkunskaper då det är helt irrelevant.

Du har ju jobb. Så uppenbarligen hade dom fel när dom sa att "skolan är jätteviktig". Det är den inte, den är flummig nonsens som ska lära oss att sitta still, passa tider, lyda meningslösa direktiv och bli duktiga anställda på företag en vacker dag.

Du har inte missat något. Men samhället vill få dig att tro det för att luftslottet måste upprätthållas.

Svar på tråden Dum och outbildad och feg