• Anonym (NoFriends)

Kan man träffa partner utan vänner?

Hej, jag har i princip inga vänner och jag mår inte så dåligt över det. Men jag mår dåligt över att inte ha en flickvän. Kan man hitta en flickvän iallafall?

Har försökt med nätdejting men det är helt stendött tyvärr. Vad är lösningen för mig?

• Svar på tråden Kan man träffa partner utan vänner?
  • Tecum
    Mayjel skrev 2025-03-15 12:32:32 följande:

Troligtvis inte. Hur ska en man kunna vara social med mig om han inte har några vänner att vara social med?

Man måste ju träna på sin sociala förmåga för att behålla den och detta funkar ju inte utan vänner.

Definiera "vänner"? Om man umgås med kollegor på arbetstid och personer inom fritidsintresset är man social även om man inte umgås privat eller har en "bästis".
    Du överskattar betydelsen av vänner.
  • Anonym (m)

Man kan men det är svårare. Kvinnor brukar se män utan vänner som kufar.

• Anonym (m)
    Tecum skrev 2025-03-15 13:05:19 följande:
    Definiera "vänner"? Om man umgås med kollegor på arbetstid och personer inom fritidsintresset är man social även om man inte umgås privat eller har en "bästis".
    Fast om det är så kvinnor tänker så spelar det ju ingen roll för TS vad du hävdar att betydelsen av vänner är.
  • Anonym (NoFriends)
    Anonym (Maja) skrev 2025-03-15 11:57:14 följande:
    Bra att du redan har intressen, se om du kan börja engagera dig i klubbarna och på så sätt hitta människor du gillar.

Tänk på att du ska tillföra något till förhållandet också, inte bara hon. Det är bara i början som "bara" du räcker, efter ett tag kommer hon vilja få mer del av ditt liv och har du inget annat än dig själv att erbjuda kan det bli trist. 

Umgås du med din familj? 
    Ja jag har intressen, jag sitter absolut inte bara inomhus. Det hatar jag. Jag umgås ganska lite med min familj tyvärr. Men vi träffas några gånger om året.
    Anonym (O) skrev 2025-03-15 12:47:28 följande:

Min man har inga vänner. Vi umgås parvis, och han har inga problem med människor, även om han är lite tillbakadragen. Han umgås med människor i olika projekt och fritidsintressen, men är ingen som bara umgås bara för att. Tror att det inte är helt ovanligt för män.

Du har nog rätt i att det är ganska vanligt för män. Tjejer har ett större behov av vänner än män har.
  • Tecum
    Anonym (m) skrev 2025-03-15 13:12:39 följande:
    Fast om det är så kvinnor tänker så spelar det ju ingen roll för TS vad du hävdar att betydelsen av vänner är.
    Men jag tvivlar på att random kvinnor tänker så, därför reagerade jag. Jag tror att såna påståenden är ett utslag av den vanliga FL-taktiken att trycka ner ensamma män. Läs #20 så ser du.
  • Anonym (Alva)
    Anonym (m) skrev 2025-03-15 13:12:39 följande:
    Men är det så alla kvinnor tänker?

För min del ser jag inga stora varningsflaggor så länge killen har ett socialt liv som han trivs med. Däremot aktar jag mig för killar som känner sig väldigt ensamma och tänker att en partner är lösningen på allt. För så höga förväntningar kan jag inte leva upp till. 
  • Mayjel
    Tecum skrev 2025-03-15 13:05:19 följande:
    Nej, jag överskattar ingenting. Vänskap är att knyta djupa, känslomässiga band till en annan människa av fri vilja. Något som sker mellan två vänner eller två i en romantisk relation. Familjekärlek är nåt annat och inget man själv väljer på riktigt samma sätt. Att vara ytligt social med kollegor på jobbet har ingen betydelse för mig. Sånt lär man sig inte mycket av.
  • Anonym (Anonym)

Hej, för mig är det omvänt.
    Jag är tjej och har 2 vänner som jag umgås med ibland. Däremot har min kille hur många vänner som helst. 

Man kan vara i ett förhållande utan att ha vänner, för mig har min pojkvän blivit min bästa vän och sen så känner jag inget riktigt behov av att ha flera vänner. Orken finns inte där att ha flera sociala kontakter. Jag kan känna emellanåt att det känns ensamt dock, typ om man har en ledig dag/helg.

Har du några intressen? För där kan du alltid börja för att få kontakt med andra som kan leda till vänskap/förhållande. Eller plugga någon kurs som en annan nämde. 

• Anonym (Rejv)
    Anonym (NoFriends) skrev 2025-03-15 07:57:01 följande:
    Ja jag är dålig på relationsskapande. Jag har däremot inte svårt att hålla sociala samtal och sådant. Pratar med folk hela tiden på jobbet. Men att verkligen komma nära är jag inte bra på.
    Anonym (Juli) skrev 2025-03-15 07:07:23 följande:

Har du haft vänner tidigare men av något skäl förlorat dem (flytt, dödsfall etc), så behöver det inte hindra dig från att träffa en partner. Har du däremot aldrig haft en vän tror jag att du i första hand ska jobba på den fronten och lära dig hur man knyter an till andra människor.

Men, som sagt, om du har förmåga att ta kontakt, bygga relation och knyta an till andra, sä tror jag absolut att du kan hitta en partner trots att du just nu saknar vänner.

Om du känner att du nog har svårt att få kontakt med andra. Be vården om hjälp med det. Det kan ha orsaker som man kan jobba med. 

Ja jag har haft vänner tidigare. Men folk har flyttat, skaffat barn och man har växt ifrån varandra. Jag har inget stort behov av vänner heller, men jag vill ha någon att mysa med en lördagskväll :/
    Då är det väl inte så konstigt att du inte har en flickvän heller, eller hur? Svårighetsgradsmässigt så ligger skaffa en relation med en flickvän högre upp än skaffa vänner.

Så om du inte har vänner är det det ett symptom på att du inte har talang för relationsskapande.

Andelen vänner har egentligen inte med saken att göra, förstår du. Kan möjligen skrämma bort en del tjejer för att de snappar upp attDet är ett tecken på dålig på relationsskapande. Ett förhållande är ju en social interaktion med en annan människa.

Så om du vill skaffa en flickvän kanske du ska öva på relationsskapande (skaffa vänner)
  • Anonym (Rejv)
    Tecum skrev 2025-03-15 13:30:22 följande:
    Men jag tvivlar på att random kvinnor tänker så, därför reagerade jag. Jag tror att såna påståenden är ett utslag av den vanliga FL-taktiken att trycka ner ensamma män. Läs #20 så ser du.
    Hur trycker det här inlägget ner ensamma män?

Min man har inga vänner. Vi umgås parvis, och han har inga problem med människor, även om han är lite tillbakadragen. Han umgås med människor i olika projekt och fritidsintressen, men är ingen som bara umgås bara för att. Tror att det inte är helt ovanligt för män.

• Tecum
    Anonym (Rejv) skrev 2025-03-15 14:25:02 följande:
    Hur trycker det här inlägget ner ensamma män?

Haha, du låtsas missuppfatta ser jag, oklart varför? Inlägg #20 visar det jag hävdar i mitt inlägg, att män inte måste ha en massa vänner för att träffa en kvinna.

Däremot #29 är ett typiskt inlägg för att trycka ner TS, nedlåtande och mästrande under en dimridå av att vilja hjälpa. ...eller hur", "...förstår du"
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Rejv) skrev 2025-03-15 14:20:54 följande:
    Då är det väl inte så konstigt att du inte har en flickvän heller, eller hur? Svårighetsgradsmässigt så ligger skaffa en relation med en flickvän högre upp än skaffa vänner.

Så om du inte har vänner är det det ett symptom på att du inte har talang för relationsskapande.

Andelen vänner har egentligen inte med saken att göra, förstår du. Kan möjligen skrämma bort en del tjejer för att de snappar upp attDet är ett tecken på dålig på relationsskapande. Ett förhållande är ju en social interaktion med en annan människa.

Så om du vill skaffa en flickvän kanske du ska öva på relationsskapande (skaffa vänner)
    Som någon skrev, väldigt nedlåtande formulerat. Annars har du rätt i sak, att kunna skapa vänskapsrelationer är ett plus. Fast inte odelat, för mycket fokus på vänner kan gå ut över relationen. Och om vissa vänner är tjejer brukar det inte vara uppskattat

Men många män har inga eller få vänner, inte för att de inte kan utan för att de inte har behov av vänner. Det betyder inte att de är socialt inkompetenta eller bara sitter tysta med partnern.
  • Anonym (Rejv)
    Anonym (Malin) skrev 2025-03-15 15:06:40 följande:
    Som någon skrev, väldigt nedlåtande formulerat. Annars har du rätt i sak, att kunna skapa vänskapsrelationer är ett plus. Fast inte odelat, för mycket fokus på vänner kan gå ut över relationen. Och om vissa vänner är tjejer brukar det inte vara uppskattat

Men många män har inga eller få vänner, inte för att de inte kan utan för att de inte har behov av vänner. Det betyder inte att de är socialt inkompetenta eller bara sitter tysta med partnern.
    ts skriver att han är dålig på relationsskapande. Då är det inte så konstigt att han inte har en flickvän heller. Ts verkar förstå att skaffa flickvän handlar om relationsskapande.

Det är inte nedlåtande. -alls-.

Ts försöker klura ut olika faktorer. Vänner har ingenting med saken att göra, avsaknad av vänner kan däremot vara att någon har brister vad gäller relationsskapande som -skaffa partner- faktiskt är.

fattar inte varför du och tecum försöker göra ts till ett offer. Ni är ju fan stötande.
  • Anonym (Rejv)
    Tecum skrev 2025-03-15 14:50:31 följande:
    Haha, du låtsas missuppfatta ser jag, oklart varför? Inlägg #20 visar det jag hävdar i mitt inlägg, att män inte måste ha en massa vänner för att träffa en kvinna.

Däremot #29 är ett typiskt inlägg för att trycka ner TS, nedlåtande och mästrande under en dimridå av att vilja hjälpa. ...eller hur", "...förstår du"
    Det är fan inte nedlåtande #20
    inte heller mitt inlägg. Ts anser sig själv vara dålig på relationsskapande, jag antar att han vill få konstruktiva idéer för både insikt och förändring.

Ts är inget offer, varför ska du iklä ts en offerkofta? Lägg av med det. Det är fan i mig stötande det du pysslar med.
  • Tecum
    Anonym (Rejv) skrev 2025-03-15 15:26:05 följande:
    Det är fan inte nedlåtande #20
    inte heller mitt inlägg. Ts anser sig själv vara dålig på relationsskapande, jag antar att han vill få konstruktiva idéer för både insikt och förändring.

Ts är inget offer, varför ska du iklä ts en offerkofta? Lägg av med det. Det är fan i mig stötande det du pysslar med.
    Men fatta, #20 är ju raka motsatsen till nedlåtande! Jag instämmer helt med det inlägget.

Ingen gör TS till offer, inte han själv heller. Du verkar ha fastnat i en vinkelvolt av FL-retorik utan att förstå vad den betyder.
  • Anonym (Rejv)
    Tecum skrev 2025-03-15 15:54:57 följande:
    Men fatta, #20 är ju raka motsatsen till nedlåtande! Jag instämmer helt med det inlägget.

Ingen gör TS till offer, inte han själv heller. Du verkar ha fastnat i en vinkelvolt av FL-retorik utan att förstå vad den betyder.

"Fl-taktiken att trycka ner ensamma män" det du skriver är förbannat stötande. Ingen trycker ner ts. Ändå så känner du ett behov av att tycka att ts per automatik ska bli nedtryckt för att i din absurda världsbild så är ensamma män offer på något sätt, vilket som helst. De blir per automatik nedtryckta för att du känner det själv att ts i det här fallet på något outgrundligt sätt är ett offer. Mina inlägg kallar du av någon outgrundlig anledning för nedlåtande. Det är fanimej stötande.

Du skulle kunna hjälpa ts också, i stället för att presentera en passiv, varm offerkofta för ts att iklä sig. Så vitt jag vet så uppfattar sig inte ts sig som ett offer utan vill ha nyktra idéer för att själv ta tag i ratten och kunna styra bilen åt rätt håll. 

Till ts säger jag: Du är på väg åt rätt håll. Skaffa sig insikt över ens egna beteende är början.

Svar på tråden Kan man träffa partner utan vänner?